シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
エネルギー・環境化学研究2 (工藤)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Research in Energyand Environmental Chemistry 2 (工藤)
授業コード Class code
991KK31
科目番号 Course number
13GRRES708

教員名
工藤 昭彦
Instructor
Akihiko Kudo

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First and Second Semesters
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
10.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
研究活動を通して,エネルギー・環境問題に取り組むための高度な専門性を持った研究者,技術者,教育者としての資質を身につける。専門的知識から研究の課題設定,方法論など多角的な観点から研究に取り組める能力を高める。本学年における具体的な内容として,前年度策定した研究計画に沿って,研究を展開・発展させる。さらに,新たな方向への研究展開も策定していく。

Faculty member, researchers in chemistry related fields, and students will present experimental results and discuss in research seminar each time. To achieve these purposes, students will learn the basic skill for the preparation and perform the presentation and discussing the contents of chemistry. Presentation contents of the student shall be the experimental results acquired by him/herself, discussion, research plan toward the next step etc.


目的 Objectives
人工光合成(水分解による水素生成や二酸化炭素の資源化)に関わる光触媒反応について,論理的思考能力や問題解決能力を磨き、研究目標の達成を目指す。

Learning of the capacity of logical thinking, preparation of documents and presentation skill by training in research seminar.
到達目標 Outcomes
光触媒に関するオリジナリティーのある成果を出し,学会発表や論文発表を行う。

Improve the presentation and discussion skills concerning your research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
論文発表・学会発表につながるオリジナリティーのある研究を遂行すること。

To make research with originality bringing publication in international journal and presentation in conferences.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
日々の実験計画を立て,結果をレポートにまとめる。

In order to do research, it is necessary to read papers, understand related fields, and appropriate analysis of the results.
成績評価方法 Performance grading policy
研究に対する取り組みや成果,および学会発表や論文発表の実績により評価する。

Evaluated by the hard working attitude (ca. 80%) and the outcome of the study (ca. 20%). Especially, the hard working attitude is evaluated positively.


学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて指定する。

Not specified

授業計画 Class plan
新しい光触媒材料や反応の開発,材料のキャラクタリゼーション,光触媒反応活性測定,光物性測定,光電気化学測定に関わる自立的かつ独創的な実験研究およびその解析を継続する。学会等を通じて,さらに触媒化学や材料化学の知識の習得に努めるとともに,研究課題の問題点や進捗状況を把握し,指導教員の議論を加味しその後の研究方針を定める。国際会議における発表を奨励し,研究成果を英語によって正確に相手に伝え,理解させる能力を磨く。さらに,学術論文の執筆を加速する。

To develop and find original photocatalytic materials and reactions
To make publications
To prepare a dissertation

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Discovery Studio, Materials Studio

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N