シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
化学特別演習・実験2 (大塚)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Practices of Chemistry 2 (大塚)
授業コード Class code
991KF52
科目番号 Course number
13GRRES603

教員名
大塚 英典
Instructor
Hidenori Otsuka

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2023 Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
担当教員と履修学生が毎回、化学演習・実験に関する研究結果について議論を行う。学生は安全かつ効率的な実験計画の立案とその実践に努め、研究者としての基礎力を養う。議論内容は学生自身が行った化学研究の実験方法、結果、考察、次回までの実験計画等とする。

Faculty member, researchers in chemistry related fields, and students studying will present experimental results and discuss in research seminar each time. To achieve these purposes, students will learn the basic skill for the preparation and perform the presentation and discussing the contents of chemistry. Presentation contents of the student shall be the experimental results acquired by him/herself, discussion, research plan toward the next step etc.
目的 Objectives
効率的な実験計画の立案と実験結果の整理、ゼミにおける資料作成や学会発表、論文作成を通じて論理的思考力や表現・発表力を学ぶ

Learning of the capacity of logical thinking, preparation of documents and presentation skill by training in research seminar.
到達目標 Outcomes
大学院生自身が習得した化学および専門分野に関する知識,これに関連する実験上の技術等の習得を目指し、実験研究と議論、プレゼンテーションを行うことによって研究者としての基礎を築く。他者が提供する話題に対して、自分の考えを整理して議論できるようになる。

Acquisition of the capacity of logical thinking, preparation of documents and presentation skill by training in research seminar about exercise and laboratory courses in chemistry..
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
研究室における安全な実験に関するガイドラインに基づき、日々の研究生活に努め、本演習・実験を実施する.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/フィールドワーク Practice/Fieldwork/実験 Experiments/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
実験結果の整理と考察、ゼミにおける資料作成や発表練習をする。

Analysis of the experimental results, preparing of the documents for the presentation, and exercising of the presentation for the research seminars.
成績評価方法 Performance grading policy
実験への取り組み態度、ゼミへの出席と実験結果のプレゼンテーション、討議の様子を加味して総合的に評価する。

To be evaluated in taking account of the attendance to the seminar and the presentation and the discussion of the experimental results.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
適宜指定する
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
最新の論文や総説など、必要に応じて設定する 
Instructed timely

授業計画 Class plan
1) イントロダクション
2)化学実験の安全と防災1
3)化学実験の安全と防災2
4)実験計画の立て方(発展)1
5) 実験計画の立て方(発展)2
6) 実験結果の解析の仕方(発展)1
7) 実験結果の解析の仕方(発展)2
8) 図や表の作り方(発展)1
9) 図や表の作り方(発展)2
10) ゼミ資料の作り方(発展)1
11) ゼミ資料の作り方(発展)2
12) 参照文献の紹介の仕方(発展)
13) ゼミ発表の仕方(発展)
14) 質疑応答の答え方(発展)
15) 総括

1) Introduction
2) How to plan the experimental contents(Advance)1
3) How to plan the experimental contents(Advance)2
4) How to analyze the experimental results (Advance)1
5) How to analyze the experimental results (Advance)2
6) How to prepare figures and tables(Advance)1
7) How to prepare figures and tables(Advance)2
8) How to prepare the documents and presentation slides for seminar(Advance)1
9) How to prepare the documents and presentation slides for seminar(Advance)2
10) How to introduce the references in the documents and presentation slides (Advance)
11) How to present the results effectively (Advance) 1
12) How to present the results effectively (Advance) 2
13) How to answer the question effectively (Advance) 1
14) How to answer the question effectively(Advance)2
15) Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
医薬品メーカー、国立研究機関の研究員(物質材料系)等の勤務実績を活かしバイオマテリアルの産業利用についても講義する。
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N