シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
化学特別演習・実験2 (秋津)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Practices of Chemistry 2 (秋津)
授業コード Class code
991KF51
科目番号 Course number
13GRRES603

教員名
秋津 貴城
Instructor
Takashiro Akitsu  

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
intensive course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
担当教員、関連分野の研究者、履修学生が毎回、化学演習・実験に関する研究結果の話題提供と議論を行う。学生はそのための基礎力を養う。話題提供では学生の発表内容は、自身が行った化学研究の実験結果、考察、実験計画等とする。
Faculty members, researchers in chemistry related fields, and students will present experimental results and discuss them in research seminars each time. To do this, students will acquire basic skills in preparing and delivering presentations and in discussing the contents of chemistry. Student presentations will cover the experimental results they achieved, a discussion, research plans for the next step, etc.


「化学特別研究2」の実験発表に相当する。
年度の初めに年間にわたる研究テーマや修士論文の大まかな研究計画を立てる。次いで、その分野で、これまで何がどこまで解明されており、何が未解決の問題であるかを文献調査あるいは研究指導者とのディスカッションを通じて全体像を把握し、実験データをまとめる。この課程で、実験研究に取り組みながら、問題解決に必要な技術、方法論を学び、専門分野における未開拓の分野を切り開くための研究を行う。
 
It corresponds to experimetal presentation part.
At the beginning of the year, a rough research plan of the research theme over years is made. Next, in that field, we grasp the whole picture through the literature survey or the discussion with the research leader on what has been clarified so far and what is unresolved problem and summarize experimental data. In this course, while working on experimental research, studied techniques and methodology necessary for problem solving, and research to open up undeveloped fields in specialized fields.
目的 Objectives
ゼミにおける資料作成や発表、論文作成を通じて論理的思考力や表現・発表力を学ぶ。
Acquiring the capacity for logical thinking, preparation of documents and presentation skills by training in a research seminar.


「化学特別研究2」の実験発表に相当する。
大学院修士課程2年次で実施する科目であり、指導教員の下で無機分析化学をはじめ、分子集積化学、分子科学、有機反応化学、材料化学、エネルギー化学、環境関連化学、工業化学等に関する各自の専門テーマについて、論理的思考能力や問題解決能力を磨き、研究目標の達成を目指すとともにその成果を修士論文としてまとめることを目的とする。研究科専攻のポリシーを実現するための科目である。

It corresponds to experimetal presentation part.
It is a subject to be carried out in the second year of graduate school master's course, and under the academic supervisor, each person concerning inorganic analysis chemistry, molecular chemistry chemistry, molecular science, organic reaction chemistry, material chemistry, energy chemistry, environment related chemistry, industrial chemistry etc. The aim of this course is to refine the logical thinking ability and problem solving skills of the special theme of the project, aim to achieve the research objectives and summarize the results as master's thesis. It is a subject to realize the policy of the Graduate School of Science.
到達目標 Outcomes
化学演習および実験に関するゼミにおける資料作成や発表、論文作成を通じて論理的思考力や表現・発表力を習得する。
Acquiring the capacity for logical thinking, preparation of documents and presentation skill by training in a research seminar about exercise and laboratory courses in chemistry.


学会発表や論文投稿ができる研究成果を得ることを到達目標とする。
We aim to achieve research results that can be presented at academic conferences or posts
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
研究室の諸ルールを守ること。

Observe laboratory rules.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
研究上必要な予備知識は、各自習得すること。 

Preliminary knowledge necessary for research should be acquired by each person.
成績評価方法 Performance grading policy
セミナーへの参加と、実験結果のプレゼンテーションと討議の様子を加味して評価される。
To be assessed taking into account the research report in the seminar and the presentation and the discussion of the experimental results.



出席点は加味しない。平常点(進捗、成果、態度など)100%

・進捗、セミナー発表 50+10点
 ・論文出版 10点
 ・学会発表 10点
 ・係の仕事や貢献 10点
 ・その他のアピール 10点

「化学特別研究2」と同じ点数とする。

We do not add attendance points. Normal point (progress, achievement, attitude etc) 100%

· Progress, seminar announcement 50 + 10 points
· Article publication 10 points
· Conference presentation 10 points
· Job job and contribution 10 points
· Other appeal 10 points  

(Same points to the reseach part.)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて指定する。

Designate as necessary.  


適宜指示
Timely instructions will be given.

授業計画 Class plan
1) イントロダクション
2) 実験計画の立て方(基礎)1
3) 実験計画の立て方(基礎)2
4) 実験結果の解析の仕方(基礎)1
5) 実験結果の解析の仕方(基礎)2
6) 図や表の作り方(基礎)1
7) 図や表の作り方(基礎)2
8) ゼミ資料の作り方(基礎)1
9) ゼミ資料の作り方(基礎)2
10) 参照文献の紹介の仕方(基礎)
11) ゼミ発表の仕方(基礎)1
12) ゼミ発表の仕方(基礎)2
13) 質疑応答の答え方(基礎)1
14) 質疑応答の答え方(基礎)2
15) 総括

1) Introduction
2) How to plan experimental contents (Basic)1
3) How to plan the experimental content (Basic)2
4) How to analyze the experimental results (Basic)1
5) How to analyze the experimental results (Basic)2
6) How to prepare figures and tables (Basic)1
7) How to prepare figures and tables (Basic)2
8) How to prepare documents and presentation slides for a seminar (Basic)1
9) How to prepare documents and presentation slides for a seminar (Basic) 2
10) How to introduce references in documents and presentation slides (Basic)
11) How to present the results effectively (Basic) 1
12) How to present the results effectively (Basic) 2
13) How to answer a question effectively (Basic) 1
14) How to answer a question effectively (Basic) 2
15) Summary


「化学特別研究2」の実験発表に相当する。

1年次の初めに2年間にわたる研究テーマの大まかな研究計画を立てる。次いで、その分野で、これまで何がどこまで解明されており、何が未解決の問題であるかを文献調査あるいは研究指導者とのディスカッションを通じて全体像を把握する。この課程で、実験研究に取り組みながら、問題解決に必要な技術、方法論を学び、専門分野における未開拓の分野を切り開くための研究を行う。 
 
遷移金属錯体の合成・X線結晶構造解析・各種物性測定・理論計算などを行い、配位構造と電子状態の相関を理解する。さらにこの基礎原理を、ナノ機能材料(有機-無機複合材料)やバイオ(生物無機化学)の系へ応用して、金属錯体の機能を引き出す研究を行う。このような研究に着手するにあたり、

(1)前期前半:文献調査
(2)前期後半:ディスカッションを通して研究計画を立て、
(3)後期前半:研究に必要な幅広い基礎的知識
(4)後期後半:各種の実験技術を学ぶ。

上記項目について知識や技能を習得し活用することができる。
学士力、社会人基礎力等(研究職・技術職・教職等のキャリア)に必要な知識や技術を習得する。


It corresponds to experimetal presentation part..
At the beginning of the first year, a rough research plan of the research theme over two years is made. Next, in that field, we grasp the whole picture through the literature survey or the discussion with the research leader on what has been clarified so far and what is unresolved problem. In this course, while working on experimental research, studied techniques and methodology necessary for problem solving, and research to open up undeveloped fields in specialized fields.

Synthesis of transition metal complex · X-ray crystal structure analysis · Various physical property measurements · Theoretical calculation, etc. to understand the correlation between coordination structure and electronic state. Furthermore, we apply this fundamental principle to systems of nano-functional materials (organic-inorganic composite materials) and biotechnology (bioinorganic chemistry) and conduct research to derive the functions of metal complexes. In starting such a study,

(1) First half of first half: literature survey
(2) Latter half of the first half: We set up a research plan through discussion,
(3) First half of latter period: broad basic knowledge necessary for research
(4) Latter half of the second half: Learn about various experimental techniques.

Knowledge and skills can be acquired and utilized about the above items.
Master of knowledge and skills necessary for undergraduate ability, fundamental power of social workers (career of research, technical, teaching etc).

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N