シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
化学特別演習・実験1 (青木)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Practices of Chemistry 1 (青木)
授業コード Class code
991KF20
科目番号 Course number
13GRRES503

教員名
青木 健一
Instructor
Ken'ichi Aoki, Atsushi Seki

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
担当教員、関連分野の研究者、履修学生が毎回、化学演習・実験に関する研究結果の話題提供と議論を行う。学生はそのための基礎力を養う。話題提供では学生の発表内容は、自身が行った化学研究の実験結果、考察、実験計画等とする。

Faculty members, researchers in chemistry related fields, and students will present experimental results and discuss them in research seminars each time. To do this, students will acquire basic skills in preparing and delivering presentations and in discussing the contents of chemistry. Student presentations will cover the experimental results they achieved, a discussion, research plans for the next step, etc.
目的 Objectives
ゼミにおける資料作成や発表、論文作成を通じて論理的思考力や表現・発表力を学ぶ。

Acquiring the capacity for logical thinking, preparation of documents and presentation skills by training in a research seminar.
到達目標 Outcomes
化学演習および実験に関するゼミにおける資料作成や発表、論文作成を通じて論理的思考力や表現・発表力を習得する。

Acquiring the capacity for logical thinking, preparation of documents and presentation skill by training in a research seminar about exercise and laboratory courses in chemistry.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
分かりやすいプレゼン、および積極的なディスカッションを行うこと。
Plain presentation and active discussion are required.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/実験 Experiments/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
実験結果の解析、ゼミにおける資料作成や発表練習をする。

Analyzing the experimental results, preparing the documents for the presentation, and delivering the presentation at research seminars.
成績評価方法 Performance grading policy
セミナーへの参加と、実験結果のプレゼンテーションと討議の様子を加味して評価される。

To be assessed taking into account the research report (40%) in the seminar and the presentation (30%) and the discussion of the experimental results (30%).
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示
Timely instructions will be given.

授業計画 Class plan
1) イントロダクション
2) 実験計画の立て方(基礎)1
3) 実験計画の立て方(基礎)2
4) 実験結果の解析の仕方(基礎)1
5) 実験結果の解析の仕方(基礎)2
6) 図や表の作り方(基礎)1
7) 図や表の作り方(基礎)2
8) ゼミ資料の作り方(基礎)1
9) ゼミ資料の作り方(基礎)2
10) 参照文献の紹介の仕方(基礎)
11) ゼミ発表の仕方(基礎)1
12) ゼミ発表の仕方(基礎)2
13) 質疑応答の答え方(基礎)1
14) 質疑応答の答え方(基礎)2
15) 総括

1) Introduction
2) How to plan experimental contents (Basic)1
3) How to plan the experimental content (Basic)2
4) How to analyze the experimental results (Basic)1
5) How to analyze the experimental results (Basic)2
6) How to prepare figures and tables (Basic)1
7) How to prepare figures and tables (Basic)2
8) How to prepare documents and presentation slides for a seminar (Basic)1
9) How to prepare documents and presentation slides for a seminar (Basic) 2
10) How to introduce references in documents and presentation slides (Basic)
11) How to present the results effectively (Basic) 1
12) How to present the results effectively (Basic) 2
13) How to answer a question effectively (Basic) 1
14) How to answer a question effectively (Basic) 2
15) Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
ChemOffice Professional
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N