シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
化学特別輪講2 (貞清)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Seminar on Chemistry 2 (貞清)
授業コード Class code
991KD78
科目番号 Course number
13GRRES602

教員名
貞清 正彰
Instructor
Masaaki Sadakiyo

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
担当教員、履修学⽣が毎回、化学の応用研究に関連する話題提供と議論を⾏う。学⽣はそのための基礎⼒を養う。学⽣の発表内容は、⾃⾝が習得した固体化学とその関連分野の知識、既存の研究のレビュー、現在興味を持っている分野の動向等とする。

Faculty members and the students discuss with current researches on applied chemistry each time. The students learn basic skills for introducing recent advances of solid state chemistry, described in various literatures. The students present the knowledge acquired by him/herself, from review papers, current papers, etc.
目的 Objectives
英語で記載された固体化学の研究に関する論⽂や書籍を輪読した上で発表し、議論すること
により、専門⽤語や専門知識を習得し、理解⼒、発表⼒、論理的思考⼒を磨く。

The students learn technical terms and technical knowledge through presentations about the scientific papers or books regarding solid state chemistry researches to acquire the abilities of comprehension, presentation, and logical thinking.
到達目標 Outcomes
⾃分⾃⾝が習得した化学および関連分野の知識、興味を持っている分野の事柄等を、専門的
な知識を持っていない聴衆がその内容を把握できるように話題提供できるようになる。他者
が提供する話題に対して、⾃分の考えを整理して議論できるようになる。

Acquisition of the skill to provide topics about chemistry and related fields so that audience who do not have expert knowledge are able to grasp the contents. Acquisition of the skill to organize ideas by him/herself and to discuss the contents which another member presents in the colloquium.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
良いプレゼンテーションになるよう⼗分な準備を⾏うこと。

Please take enough time to prepare a good presentation.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
⽤いる雑誌や⽂献の読解、要約、発表資料の作成が必要
Reading and summarizing the papers or books and preparation of the presentation are required.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションの質および議論への参加を考慮して評価する。
To be evaluated in taking account of the presentation performance and positiveness of the participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて指定する。
Instructed timely.

授業計画 Class plan
1) イントロダクション
2) ⽂献の選び⽅(発展)1
3) ⽂献の選び⽅(発展)2
4) アブストラクトの読み⽅(発展)1
5) アブストラクトの読み⽅(発展)2
6) イントロダクションの読み⽅(発展)1
7) イントロダクションの読み⽅(発展)2
8) 実験部分の読み⽅(発展)1
9) 実験部分の読み⽅(発展) 2
10) 結果の読み⽅(発展)1
11) 結果の読み⽅(発展)2
12) 考察の読み⽅(発展)1
13) 考察の読み⽅(発展)2
14) 参照⽂献の読み⽅(発展)
15) 総括

1) Introduction
2) How to choose papers and books(Advanced)1
3) How to choose papers and books(Advanced)2
4) How to read abstract (Advanced)1
5) How to read abstract (Advanced)2
6) How to read introduction(Advanced)1
7) How to read introduction(Advanced)2
8) How to read experimental part(Advanced)1
9) How to read experimental part(Advanced) 2
10) How to read results (Advanced) 1
11) How to read results (Advanced) 2
12) How to read discussion part (Advanced) 1
13) How to read discussion part (Advanced) 2
14) How to read references(Advanced)
15) Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内研究機関の研究員(化学系)における勤務経験を活かし、固体化学に関連する論⽂が理
解できるよう指導を⾏う。
教育用ソフトウェア Educational software
ChemOffice Professional
ChemOffice (ChemDraw, Chem3D)

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
Y