シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
化学特別輪講2 (椎名)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Seminar on Chemistry 2 (椎名)
授業コード Class code
991KD58
科目番号 Course number
13GRRES602

教員名
椎名 勇
Instructor
Isamu SHIINA

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
担当教員、関連分野の研究者、履修学生が毎回、化学研究に関連する話題提供と議論を行う。学生はそのための基礎力を養う。学生の発表内容は、自身が習得した化学とその関連分野の知識、既存の研究のレビュー、現在興味を持っている分野の動向等とする。
The faculty member in charge, researchers in related fields, and students in the course will provide and discuss topics related to chemistry research every time. Students cultivate the basic skills for that. Students' presentations will include knowledge of chemistry and related fields that they have acquired, reviews of existing research, and trends in fields that they are currently interested in.
目的 Objectives
英語で記載された専門に関する化学研究の論文や書籍を輪読し順番に発表することで専門用語、専門知識を習得し、理解力、発表力、論理的思考力を磨く。 
By reading papers and books on chemistry research related to specialties written in English and presenting them in order, you will acquire technical terms and specialized knowledge, and improve your comprehension, presentation ability, and logical thinking ability.
到達目標 Outcomes
自分自身が習得した化学および関連分野の知識、興味を持っている分野の事柄等を、専門的な知識を持っていない聴衆がその内容を把握できるように話題提供できるようになる。他者が提供する話題に対して、自分の考えを整理して議論できるようになる。
You will be able to provide topics such as knowledge in chemistry and related fields that you have acquired yourself, matters in fields that you are interested in, etc. so that an audience without specialized knowledge can understand the contents. You will be able to organize and discuss your thoughts on topics provided by others.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
履修申告は必ず「前期の履修申告期間」に行うこと。 
Be sure to file your course registration during the "Course Declaration Period of the First Semester".
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
用いる雑誌、文献の読解、要約、発表資料の作成。 
Creation of magazines, literature readings, summaries, and presentation materials to be used.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションの出来映え、及び議論への積極的な参加を加味して評価する。 
Evaluate the performance of the presentation and the active participation in the discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて指定する。
The instructor will specify if necessary.

授業計画 Class plan
1) イントロダクション
2) 文献の選び方(基礎)1
3) 文献の選び方(基礎)2
4) アブストラクトの読み方(基礎)1
5) アブストラクトの読み方(基礎)2
6) イントロダクションの読み方(基礎)1
7) イントロダクションの読み方(基礎)2
8) 実験部分の読み方(基礎)1
9) 実験部分の読み方(基礎)1
10) 結果の読み方(基礎)1
11) 結果の読み方(基礎)2
12) 考察の読み方(基礎)1
13) 考察の読み方(基礎)2
14) 参照文献の読み方(基礎)
15) 総括

1) Introduction
2) How to select documents (basic) 1
3) How to select documents (basic) 2
4) How to read the abstract (basic) 1
5) How to read the abstract (basic) 2
6) How to read the introduction (basic) 1
7) How to read the introduction (basic) 2
8) How to read the experimental part (basic) 1
9) How to read the experimental part (basic) 1
10) How to read the results (basic) 1
11) How to read the result (basic) 2
12) How to read the consideration (basic) 1
13) How to read the consideration (basic) 2
14) How to read references (basic)
15) Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
天然有機化合物の人工合成を中心とした研究を展開しており、タキソール、オクタラクチン、ボトシノリド、ボトシニンなどの複雑な構造の薬理活性分子を効率的に供給する手法を開発した。
His research interests include the development of useful synthetic methods and the total synthesis of natural products.
教育用ソフトウェア Educational software
ChemOffice Professional
ChemOffice (ChemDraw)

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N