シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
化学特別輪講1 (大塚)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Seminar on Chemistry 1 (大塚)
授業コード Class code
991KD02
科目番号 Course number
13GRRES502

教員名
大塚 英典
Instructor
Hidenori Otsuka

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course 

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
担当教員と履修学生が毎回、研究室関連分野の文献を題材とし、化学研究について話題提供と議論を行う。学生はそのための基礎力を養う。学生の発表内容は、文献から得られた研究情報とその関連分野の知識、既存研究のレビュー、さらに自身の研究に対する将来計画等とする。

Faculty member, researchers in related chemistry fields, and students studying will give topics and discuss each time. To achieve these purposes, students will learn the basic skill for giving topics and discussing the contents of chemistry. Presentation contents of the student shall be the knowledge acquired by him/herself, review of research papers, current trend in related research fields etc.
目的 Objectives
英語で記載された専門に関する化学研究の論文や書籍を精読、理解し、その情報をプレゼンテーションできる能力を養う。この過程において、専門用語、専門知識を習得し、研究読解力、発表力、論理的思考力、さらにディスカッション能力を磨く。

To learn the technical terms, knowledge, and to hone the skill of comprehension, presentation, and logical thinking, students will read papers and books of related research area written in English and present their contents in turn.
到達目標 Outcomes
自身の実験から得られた研究結果、習得した化学および関連分野の知識等を、専門的な知識を持っていない聴衆がその内容を把握できるように話題提供できるようになる。他者が提供する話題を秩序立った論理に基づいて理解し、議論できるようになる。

Acquisition of the skill to provide topics about chemistry and related fields so that audiences who do not have expert knowledge are able to grasp the contents.
Acquisition of the skill to organize ideas by him/herself and to discuss the contents which another member presents in the colloquium.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
発表資料の選定と準備を入念に行うこと。
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/フィールドワーク Practice/Fieldwork/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表に用いる雑誌、その背景となる文献の調査と読解、要約、発表資料の作成。

Reading, summarizing, and preparation of the presentation contents of the papers and books assigned.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションのための資料準備状況とその発表表現力、及び議論への積極的な参加態度を総合的に判断して評価する。

To be evaluated in taking account of the presentation performance and positipositivenessvizes ofof the participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
適宜指定する
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
最新の論文や総説など、必要に応じて設定する

授業計画 Class plan
(以下の予定は、本年度の特殊な事情により変更の可能性があります。)

1) 本講義の概要と授業計画
2) 文献の選び方(発展)1
3) 文献の選び方(発展)2
4) アブストラクトの読み方(発展)1
5) アブストラクトの読み方(発展)2
6) イントロダクションの読み方(発展)1
7) イントロダクションの読み方(発展)2
8) 実験部分の読み方(発展)1
9) 実験部分の読み方(発展)2
10) 結果の読み方(発展)1
11) 結果の読み方(発展)2
12) 考察の読み方(発展)1
13) 考察の読み方(発展)2
14) 参照文献の読み方
15) 総括

1) Introduction
2) How to choose papers and books(advance)1
3) How to choose papers and books(advance)2
4) How to read abstract (advance)1
5) How to read abstract (advance)2
6) How to read introduction(advance)1
7) How to read introduction(advance)2
8) How to read experimental part(advance)1
9) How to read experimental part(advance)2
10) How to read results (advance) 1
11) How to read results (advance) 2
12) How to read discussion part (advance) 1
13) How to read discussion part (advance) 2
14) How to read references(advance)
15) Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
医薬品メーカー、国立研究機関の研究員(物質材料系)等の勤務実績を活かしバイオマテリアルの産業利用についても講義する。
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N