シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
化学特別研究2 (由井)2022年度以前入学生用
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Research in Chemistry 2 (由井)2022年度以前入学生用
授業コード Class code
991K215
科目番号 Course number
13GRRES601

教員名
由井 宏治
Instructor
Hiroharu Yui

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 / First and second semesters
曜日時限
集中講義
Class hours
First semester (intensive course), Second semester (intensive Course)

開講学科・専攻 Department
理学研究科 化学専攻

Department of Chemistry, Graduate School of Science
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
専門分野における研究を行う。
実験の発展的技能やデーターの解析方法について学ぶ。
修士論文をまとめる。
Research of own research theme in relevant specialized area.
Learning of the advanced  skill of the experiments and of analyzing the obtained data.
Preparation of master's dissertation.
目的 Objectives
実際の研究に取り組みながら、課題設定や問題解決に必要な発展的実験技能を学ぶ。

Learning of the advanced experimental skills for the setting and solving issues through own research.
到達目標 Outcomes
実際の研究に取り組みながら、課題設定や問題解決に必要な発展的技能を習得する。

Acquisition of the advanced experimental skills for the setting and solving issues through own research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
-
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
実験ノートへの実験計画と結果・考察のまとめの記入。
Writing the experimental plan and summary of the results and discussion in the experimental notebook.
成績評価方法 Performance grading policy
研究に対する取組みや成果により評価する。
To be evaluated by the positiveness and performance in the research.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示
Instructed timely

授業計画 Class plan
発展的な研究を遂行する。学会発表を奨励する。これらの活動を通じて当該分野の最先端の情報収集、自身の研究の位置づけと意義の明確化、論理的考察力に基づき、自身による次のステップに進む実験計画力を養う。最終的に研究成果を修士論文としてまとめる。

前期前半:最先端の情報収集、研究の立ち位置と意義の明確化。
前期後半:研究の遂行、結果のとりまとめ。
後期前半:研究結果の学会における発表。
後期後半:次の実験を計画する力を養う。修士論文をまとめる。

Conduct advanced researches.
Encouraged to attend scientific meetings and to present the results of the own research.
Training of the skills of surveying up-to-date information, clarifying the stand point and the meaning of own research in related fields, logical thinking and planning the next step of the experiments.

First Semester (the former part): Surveying up-to-date information, clarifying the stand point and meaning of the own research in related fields,
First Semester (the latter part): Conducting and summarizing the experimental results.
Second Semester (the former part): Present the results of the own research in scientific meetings.
Second Semester (the latter part): Training of the planning skill toward the next step of the experiments based on the logical thinking by yourself. Preparation of master's dissertation.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
授業担当者は、約30年にわたり、レーザー分光学、分析化学の実務経験を有する。とりわけ、水の関与する界面化学、光学顕微鏡を組み合わせた不均一系の化学分析を専門とする。
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N