シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
情報数理講究4 (関川)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Information Mathematics 4 (関川)
授業コード Class code
991J442
科目番号 Course number
14MAAPM604

教員名
関川 浩
Instructor
Hiroshi Sekigawa

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
金曜5限
Class hours
Friday 5th Period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
計算機代数や計算幾何に関する文献の輪講形式による授業を行う.担当教員が企業の研究員のときに扱った,計算機代数の利用例も取り上げる予定である.

Lectures on papers of computer algebra and/or computational geometry in turn.  The instructor will show examples in computer algebra he treated when he was a researcher in a company for reference.
目的 Objectives
本科目は本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める専門科目の特論の一つであり,ディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持つことで、論理的・批判的に思考し、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決することができる能力」を身につけること,具体的には,修士課程における研究において必要とされる基本的事項,とくに課題の発見および解決能力を身に付けることが目的である.

This lecture is one of the special lectures in the curriculum policy. The aim is to obtain "the ability to think logically and critically based on the high level of expertise, research skills and insight acquired in the department of applied mathematics and to solve problems in the field, proactively" described in the diploma policy. More concretely, it is to acquire the basics in research in the master's program, especially to acquire the ability to find and solve problems.
到達目標 Outcomes
各人が選んだ分野について,以下ができること.
(1) 代表的な問題の現状についての説明.
(2) 新しい問題の発見.
(3) 新しい問題の解決法の提案.

In the area he/she selected, aiming to be able to
(1) explain the state of the art of typical problems,
(2) find new problems, and
(3) propose solutions to them.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
なし
Nothing
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
しっかり予習復習をすること(20時間程度).

Complete preparation and review are required (about 20 hours).
成績評価方法 Performance grading policy
発表の状況,議論への参加の積極性から総合的に評価する.

To be evaluated in taking account of performance of presentations and positiveness of participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて随時指示する.
Provide references as needed.

授業計画 Class plan
第1〜5回:第1の論文
第6〜10回:第2の論文
第11〜15回:第3の論文

1st to 5th: Paper 1
6th to 10th: Paper 2
11th to 15th: Paper 3

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
研究員(情報通信関係)
Researcher (information and communication)
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
Python

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N