シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
情報数理講究2 (胡)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Information Mathematics 2 (胡)
授業コード Class code
991J427
科目番号 Course number
14MAAPM504

教員名
胡 艶楠
Instructor
Yannan HU

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024,second semester 
曜日時限
月曜3限
Class hours
Monday, 3rd Period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
グラフ理論に関する洋書および関連する原著論文をゼミ形式で熟読する.
Students will lecture on graph theory in turn.
目的 Objectives
本講義では,グラフ理論における問題を解決するアルゴリズムを理解することを目的とする.
The objective is to understand representative problems and methods of graph theory.
到達目標 Outcomes
グラフ理論における定理の証明ができるようになる.
We aim to gain the ability to prove theorems in graph theory.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
有限集合の部分集合の基本的な性質についての知識が必要である.
Basic knowledge of subsets of finite sets is expected.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
前回の内容のノートを見返して復習し,やり残した部分を完成しておく.クラスメイト 同士でディスカッションをしておく.
It is important to make sure that contents in earlier lectures are understood and discuss with classmates.
成績評価方法 Performance grading policy
グループに分かれて演習問題に取り組み,プレゼンテーションしてもらう.演習課題とプレゼンテーションにより成績を総合的に評価する.
We adopt a group manner to present projects given in the lecture. We first divide the students in groups and each group takes care of one project and present to teach others. The grades are determined by the completeness of the presentation and performance in the class.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
・ R. Diestel, Graph Theory, Springer, 2000.
・ R. J. Wilson, Introduction to Graph Theory, 1985.
・ 斎藤伸自・西関隆夫(翻訳),グラフ理論入門,1985.

授業計画 Class plan
1-2. 平面グラフ
1-2. Planar graph

3. 双対グラフ
3. Duality

4. グラフの彩色数
4. Chromatic number

5. Brooksの定理
5. Brooks' theorem

6. 地図の彩色
6. Map coloring

7. 辺彩色
7. Edge coloring

8. 2連結グラフと部分グラフ
8. 2-Connected graphs and subgraphs

9. 3連結グラフの構造
9. Structure of 3-connected graphs

10-11: 辺素な全域木
10-11: Linking paths of vertices

12. Mengerの定理
12. Menger's theorem

13-14. ネットワークの最大フローと最小カット
13-14: Maximum flow and minimum cut

15. まとめ 
15. Summarize this course

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-