シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
情報数理講究1 (柳田)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Information Mathematics 1 (柳田)
授業コード Class code
991J414
科目番号 Course number
14MAAPM503

教員名
柳田 昌宏
Instructor
Masahiro Yanagida

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester 
曜日時限
月曜3限
Class hours
Tuesday 3rd Period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
情報理論、特に通信路容量に関する、輪講形式による授業を行う。
Lectures on information theory, especially channel capacity, in turn.
目的 Objectives
修士課程において研究を始めるにあたり、そこで必要とされる基本的事項を習得する。本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める専門科目の特論の一つであり、ディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持つことで、論理的・批判的に思考し、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決することができる能力」を身につけることが目的である。
The aim of this course is to help students acquire essential matters necessary for the study in master's course.
到達目標 Outcomes
修士論文の作成に向けて、研究を遂行するのに十分な知識を身に付ける。 
Students are expected to develop their knowledge to write their master theses.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表する部分とそれに必要な予備知識を完全に理解して、その上で内容の吟味・構成の工夫等に留意しながら準備する。 
To make a presentation in every class, students are required to understand its contents and background knowledge completely and prepare for it focusing on its contents and composition.
成績評価方法 Performance grading policy
学習に対する取組みで評価する。
Grading will be decided based on effort for students' study.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて、ゼミで指定する。 
Prescribed when necessary at the seminar.

授業計画 Class plan
1. Examples of Channel Capacity
通信路容量の例

2. 対称通信路
Symmetric Channels

3. 通信路容量の性質
Properties of Channel Capacity

4. 通信路符号化定理のプレビュー
Preview of the Channel Coding Theorem

5. 定義
Definitions

6. 同時典型系列
Jointly Typical Sequences

7. 通信路符号化定理 (1)
Channel Coding Theorem (1)

8. 通信路符号化定理 (2)
Channel Coding Theorem (2)

9. ゼロエラー符号
Zero-Error Codes

10. ファノの不等式と符号化逆定理
Fano’s Inequality and the Converse to the Coding Theorem

11. 通信路符号化逆定理における等号成立条件
Equality in the Converse to the Channel Coding Theorem

12. ハミング符号 (1)
Hamming Codes (1)

13. ハミング符号 (2)
Hamming Codes (2)

14. フィードバック通信路容量
Feedback Capacity

15. 情報源・通信路分離定理
Source–Channel Separation Theorem

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-