シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
計算数学講究1 (石渡)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Computational Mathematics 1 (石渡)
授業コード Class code
991J311
科目番号 Course number
14MAAPM501

教員名
石渡 恵美子
Instructor
Emiko Ishiwata

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
火曜3限
Class hours
Tuesday 3rd Period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
[概要]
身の周りの現象を理解するための数値シミュレーションに関する話題について理解を深める。
Deeply understanding the themas related to numerical simulation to capture phenomena such as natural science
目的 Objectives
本科目は本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める専門科目の特論の一つであり,ディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持つことで、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決することができる能力」を身につけること,具体的には,修士課程における研究で必要とされる基本的事項を習得することが目的である.
This lecture is one of the special lectures in the curriculum policy. The aim is to obtain "the
ability to think logically and critically based on the high level of expertise, research skills and
insight acquired in the department of applied mathematics and to solve problems in the field,
proactively" described in the diploma policy. It is to acquire the basics in research in the master's program.
到達目標 Outcomes
数値計算アルゴリズムの理論を理解し、実装して誤差の検証を行う能力を身に付けることを目的としている。
It is aim to acquire the ability to understanding theory of numerical algorithms, their implementation and verifying numerical errors.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
数値解析の基礎を理解していることが望ましい 
Understanding the basics of numerical analysis is preferable.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない。
Not specified.
成績評価方法 Performance grading policy
授業での積極性や実習への取り組み方(40%),レポート(60%)により評価する 
To be evaluated in taking a account of the attitude to course and pratice (40%), two reports (60%)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて紹介する
Introduce as necessary

授業計画 Class plan
1. 授業の概要について説明する
2. 多項式補間について復習する
3. 内挿と外挿について学習する
4. 関数近似について学習する
5. 基底関数について学習する
6. ソフトウェアを用いて実習する
7-10. フーリエ変換と性質について学習する
11. 変換法の応用について検討する
12. ソフトウェアを用いて実習する
13. 変換法の問題点について理解する
14. 実習結果を発表してもらい到達度を確認する
15. 総括: 本科目の総括を行う

1: Giving guidance of the course
2: Review the polynomial interpolation
3: Learning interpolation and extrapolation
4: Learning the function approximation
5: Learning the basis function
6: Exercise
7-10: Learning the Fourier tramsform
11: Discussion of the applications
12: Exercise
13: Discussion of the problems using transformations
14: Evaluation of achivement by presentation
15: Summarize this course

進度や内容は受講生の理解度などにより変更することがあります。
The class plan might be changed depending on the understanding of the students.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N