シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
統計科学講究4 (黒沢)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Statistical Science 4 (黒沢)
授業コード Class code
991J245
科目番号 Course number
14MAPTS602

教員名
黒沢 健
Instructor
Takeshi Kurosawa

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024/Second semester
曜日時限
金曜2限
Class hours
Fri. 2nd period 

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
提案手法のまとめおよびその発表を行う。
Summarizing his/her methods and presenting his/her ideas.
目的 Objectives
各自の手法のまとめ、およびその結果の発表をして問題解決のための手法を学ぶ。

Learning approaches to solve problems through summarizing his/her methods and presenting his/her results.

本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める「統計科学・計算数学・情報数理のうち統計科学を主研究部門とする一方で、3部門を横断的に学習・研究することができる」ことを実現するための科目です。
本専攻のディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持ち、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決できる能力」を養うための科目です。
到達目標 Outcomes
提案手法をまとめ、それを発表資料としてまとめ発表を行う。

Summarizing his/her methods and presenting his/her results.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Nothing special
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業時に適宜指示する。
I advise at every class.
成績評価方法 Performance grading policy
専門的な知識及び技術を評価する。

Assess the degrees of knowledge and necessary technique about specific topics
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
各自の目的に応じた適切な論文や参考文献を支持する。
I indicate suitable references and papers for his/her purpose.

授業計画 Class plan
各自の手法をまとめる。中間発表会で報告する。

1-5. 各自の手法をまとめる
6-9. 発表の準備を行う
10. 中間発表
11-15. 振り返りをする


Read papers with seminar-style discussions. Present his/her specific knowledge.

1-5. Summarizing his/her methods.
6-9. Preparing his/her presentation
10. Presentation
11-15. Review comments on the presentation

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
あり
Yes
教育用ソフトウェア Educational software
-
R
Python

備考 Remarks
特になし
Nothing special

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N