シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
統計科学講究3 (黒沢)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Statistical Science 3 (黒沢)
授業コード Class code
991J235
科目番号 Course number
14MAPTS601

教員名
黒沢 健
Instructor
Takeshi Kurosawa

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024/First semester
曜日時限
金曜2限
Class hours
Fri. 2nd period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各人のテーマに沿った統計に関する論文をよみ、既存の問題を発見し問題解決を試みる。
Discover problems in conventional approaches and solve the problems through reading papers relating to their interest.
目的 Objectives
問題解決に向けた試みの手段を学ぶこと。

Learn various approaches and attempts to solve problems.


本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める「統計科学・計算数学・情報数理のうち統計科学を主研究部門とする一方で、3部門を横断的に学習・研究することができる」ことを実現するための科目です。
本専攻のディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持ち、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決できる能力」を養うための科目です。
到達目標 Outcomes
既存の方法における問題点を発見し, 解決を試みる。
Discover his/her solutions for problems in conventional researches.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Nothing special
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業時に適宜自指示する。
I advise at every class.
成績評価方法 Performance grading policy
専門的な分野に必要となる知識および技術の度合いを評価する。

Assess the degrees of knowledge and necessary technique about specific topics
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜各自のテーマに応じて指示する。
I indicate suitable references and papers for his/her purpose.

授業計画 Class plan
1-3. 問題解決に関わる様々な手法について議論する。
4-8. 問題解決をするための各種アイデアを検証する方法について議論する。
9-14. 各種アイデアの評価結果について議論する(計算or理論)。
15. 授業のまとめ。

1-3. Discussing various approaches to solve problems.
4-8. Discussing validation methods to assess his/her ideas.
9-14. Discussing simulation studies.
15. Summarizing the course.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
あり
Yes
教育用ソフトウェア Educational software
-
R
Python

備考 Remarks
特になし
Nothing special

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N