シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用数学特別研究3 (黒沢)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Applied Mathematics 3 (黒沢)
授業コード Class code
991J151
科目番号 Course number
14GRRES601

教員名
黒沢 健
Instructor
Takeshi Kurosawa

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024/First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
ディプロマポリシーの要求事項の一つである修士論文作成に関わる準備を行う.
Preparation for completing a master thesis which is one of the minimum requirements for the diploma policy.
目的 Objectives
特定の問題に対する適切な方法を検討する.
Explore suitable statistical methods in a specific problem
到達目標 Outcomes
特定の問題に対し, 個々の手法を定性的もしくは定量的に評価する.
Validate his/her methods quantitatively or qualitatively for a specific problem
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし.
Nothing special
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning/実習 Practical learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業内で適宜指示する.
I advise at every class
成績評価方法 Performance grading policy
特定の分野における知識および授業態度をもって評価する.
Assess his/her methods and attitude for effort.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要な参考書や論文や各自の進行状況において指示する.
I indicate suitable references and papers for his/her purpose.

授業計画 Class plan
論文や参考文献を通じてセミナー形式で既存の方法に関する問題点について議論する.
[授業前半]
既存の方法における問題点やその適用性の限界を知る.
必要に応じてプログラミングで既存の方法をテストもしくは理論的に評価する.

[授業後半]

プログラムによる実証もしくは理論的な議論から生じた既存方法の問題点を探求し問題解決をはかる. そして提案手法の実験による検証や理論的な裏付けを行う.

Discuss problems in conventional methods through reading papers and references with seminar-style discussions.

** First half of the second semester **

Explore the problems or limitations in conventional methods.

Test the conventional methods using a programming or validate them theoretically if necessary.

** Second half of the second semester **

Propose his/her methods or seek solutions for the problems in the conventional method with a valid programming or theoretical arguments.
Conduct simulation studies and theoretical computations with respect to his/her theme.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
あり
Yes
教育用ソフトウェア Educational software
-
R
Python

備考 Remarks
特になし
Nothing special

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N