シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用数学特別研究3 (関川)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Applied Mathematics 3 (関川)
授業コード Class code
991J144
科目番号 Course number
14GRRES601

教員名
関川 浩
Instructor
Hiroshi Sekigawa

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
計算機代数や計算幾何に関するテーマについて,既存の理論や手法の問題点,未解決な問題を考察し,新しい知見を得たり,解決法を見出したりする.参考として,担当教員が企業の研究員のときに扱った例も紹介する.

Working on themes of computer algebra and/or computational geometry, considering problems of previous theories and methods, and unsolved problems, obtaining new knowledge of them, and finding solutions of them.  The instructor will show examples he treated when he was a researcher in a company for reference.
目的 Objectives
本科目は本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める専門科目の特論の一つであり,ディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持つことで、論理的・批判的に思考し、専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決することができる能力」を身につけること,具体的には,修士課程における研究において必要とされる能力を習得することが目的である.

This lecture is one of the special lectures in the curriculum policy. The aim is to obtain "the ability to think logically and critically based on the high level of expertise, research skills and insight acquired in the department of applied mathematics and to solve problems in the field, proactively" described in the diploma policy. More concretely, it is to acquire the ability of research in the master's program.
到達目標 Outcomes
既存の理論や手法の問題点を見出す力,見出した問題を研究により解決する力を身に付けることが目標である. 

We aim to acquire abilities of finding problems of previous theories and methods, solving found problems by research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
なし
Nothing
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
しっかり予習復習をすること(20時間程度).

Complete preparation and review are required (about 20 hours).
成績評価方法 Performance grading policy
研究への取り組み,発表の状況から総合的に評価する.

To be evaluated in taking account of the appearance of undertaking his/her research and performance of presentations.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて随時指示する.
Provide references as needed.

授業計画 Class plan
[前半]
計算機代数や計算幾何の最新の論文を調査し,修士論文のテーマとなる問題を見出す.
見出した問題に対し,理論的な検討,計算機実験などにより解決策を探る.

[後半]
引き続き問題の解決を目指して理論的な検討,計算機実験を行い,結果を蓄積していく.

[The first half]
Investigating recent papers on computer algebra and/or computational geometry, and finding problems that is the theme of the master thesis.
Searching solutions of the problems by theoretical study and computational experiments.

[The second half]
Continuing theoretical study and computational experiments to solve the problems and accumulating results.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
研究員(情報通信関係)
Researcher (information and communication)
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
Python

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N