シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用数学特別研究2 (石渡)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Applied Mathematics 2 (石渡)
授業コード Class code
991J121
科目番号 Course number
14GRRES502

教員名
石渡 恵美子
Instructor
Emiko Ishiwata

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
自然科学などの現象を把握するための数値シミュレーションに関わるテーマを深く探求する。
Deeply exploring the themas related to numerical simulation to capture phenomena such as natural science.
目的 Objectives
各自の研究テーマに関する洋書や論文により、数値解法の理解を深め、未解決な問題を見出す能力を身につけることを目的としている。
本専攻におけるディプロマポリシーの論理的思考と応用する力をつける科目である。
The purpose of the course is to read English textbook and papers on each research theme, deepen the knowledge of numerical methods, and acquire the ability to find unsolved problems.
This course aims to achieve the diploma policy in master course in the department of Applied Mathematics, and students should acquire logical thinking and application skills.
到達目標 Outcomes
数値計算法を実装し、拡張や改良の可能性を見出す能力を身につけることを目的とする。
We aim to acquire the ability to implement the numrical methods, and find possibilities of extension or improvement.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
関連する数値解法を熟知していることが望ましい 
Deepen understanding the theory of numerical methods is preferable.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
文献を予習し、発表の準備を行う
Preparing for the presentation and reading the references
成績評価方法 Performance grading policy
研究への姿勢、発表の準備、英文テキストの理解度などで評価する 
To be evaluated in taking a account of the attitude to research, preparation of presentation materials, understanding the English textbook
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて紹介する
Introduce as necessary

授業計画 Class plan
[指導計画]
第1回:ガイダンス
第2回〜第10回:
最近の論文の理解を深め、数値実験により拡張や改良点を見出す
第11回〜15回:
見出した拡張や改良点に関連する先行研究の調査

1st: Giving guidance
2nd to 10th:
Deepen understanding of recent papers and finding extension or improvements
by numerical experiments
11th to 15th:
Survey of previous studies related to the expansion and improvements that have found

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N