シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用数学特別研究1 (村上)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Applied Mathematics 1 (村上)
授業コード Class code
991J112
科目番号 Course number
14GRRES501

教員名
村上 秀俊
Instructor
Hidetoshi Murakami

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
1st Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻

Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
統計学は様々な方面にわたって活用されており, 重要な役割を果たしている。学術論文および専門書の輪講を通して, 統計学の発展的な理論や方法論について輪講形式で勉強する。

Statistics is very important role in many scientific fields. In this course, we study the basic theories and development of theories and statistical methods by lecturing in turn.
目的 Objectives
様々な学術論文および専門書の輪講を通して統計科学の理論・応用の内容を理解し, 統計学,特にノンパラメトリック法の理解を深めることを目的とする。

本専攻のカリキュラム・ポリシーに定める「研究遂行に必要な知識と経験を修得する」, 「自身の研究成果を客観的に評価しかつ正しく効果的に表現する能力を身に付ける」ことを実現するための科目です。
本専攻のディプロマ・ポリシーに定める「応用数学の分野において高度な専門的学識と研究能力を持ち, 専門分野及び関連分野の諸問題を能動的に解決できる能力」および「数学のもつ基礎と応用の両面の重要性を理解して, 科学の発展に貢献できる能力」を養うための科目です。

The aim of this course is to understand the theory and application of statistical method through various literatures, especially nonparametric statistical methods.
到達目標 Outcomes
輪講した学術論文から問題点や研究課題を見つけ, 解決もしくは発展させることを目標とする。

We aim to find statistical problems from statistical journals and to develop or solve them.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
研究テーマについて, 必ず事前に相談すること。

Make sure research themes in advance.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
数値実験を行う際は必要に応じて指示する。また, 発表内容をTeXでまとめて配布することを心がける。

When numerical experiments are carried out, I instruct the simulation setting if necessary. Try to distribute the handouts by TeX as well.
成績評価方法 Performance grading policy
研究に対する取組み, 発表およびレポート等で総合的に評価する。

Grades should be evaluated comprehensively in research efforts, presentations and technical reports.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて指定する。
Designate it as necessary.

授業計画 Class plan
論文および専門書を用いて輪講形式で進める。

研究テーマの発展に必要な文献の熟読・サーベイを行い, その内容についてまとめる。
また, 必要な文献の追視を行い, プログラムを作成し, 数値実験を行う。


Lecturing in turn for paper and textbook.

We carefully read and survey literatures necessary for development of research theme.
We also follow the necessary literatures, create simulation program and conduct numerical experiments.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
R

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-