![]() 教員名 : 鈴木 克彦
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
素粒子現象論特論1
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Course in Particle Physics Phenomenology 1
授業コード Class code
991CR03
科目番号 Course number
12PHEPN503
教員名
鈴木 克彦
Instructor
Suzuki, Katsuhiko
開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024, First semester
曜日時限
火曜3限
Class hours
Tuesday, 3rd period
開講学科・専攻 Department
理学研究科 物理学専攻
Department of Physics, Graduate School of Science 単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
英語 English
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
今日の素粒子理論の基礎を成すのは標準模型である。その成り立つについてて、弱い相互作用の歴史的な発展から出発して概観する。また、Goldstoneの定理やHiggs機構を場の理論を用いて記述する。その上で、標準模型の基礎となるLagrangianを導出し、それが与える物理現象について解説する。
この科目は本専攻のカリキュラムポリシー1(1)に該当する科目である。 The basis of modern elementary particle theory is built on the Standard Model. We will see how this works, starting from the historical development of weak interactions. Goldstone's theorem and Higgs mechanism are described based on the quantum field theory. We also construct the SM Lagrangian, which explain phenomenology of the particle physics. This subject corresponds to the curriculum policy 1 (1) of this major. 目的 Objectives
相対論的場の理論を基盤に、弱い相互作用、カレント代数、自発的対称性の破れ、Higgs機構などを理解する。また、それらのを統合して、標準模型の構成を理解する。
Understand weak interactions, current algebra, spontaneous symmetry breaking, Higgs mechanism, etc. based on relativistic field theory. In addition, understand the structure of the standard model by integrating them. 到達目標 Outcomes
・弱い相互作用の発見の経緯や、その現象論の歴史的発展について理解する。
・カレント代数の計算が出来る。 ・自発的対称性破れ、Goldstoneの定理の意味、証明を説明できる。 ・ゲージ場とHiggs機構について理解すること。 ・標準模型の郡構造と量子異常の相殺について説明できる。 ・ Understand the background of the discovery of weak interactions and the historical development of their phenomenology. ・ Can calculate the current algebra. ・ Explain meaning of the spontaneous symmetry breaking and proof of the Goldstone's theorem. ・ Understand the Higgs mechanism. ・ Explain the group structure of the Standard Model and the cancellation of quantum axial anomalies. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
場の理論、相対論的量子力学の基礎を学んでいること。特に、Dirac方程式なの扱いに習熟していること。
Have already learned basic of the field theory and relativistic quantum mechanics. In particular, skill to deal with the Dirac equation is required. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
小テストの実施 Quiz type test
-
準備学習・復習 Preparation and review
参考書を一つ選び、該当箇所について事前に読んでくること。
Select one of the reference books and read the relevant section in advance. 成績評価方法 Performance grading policy
対面授業時での課題を50%、授業後の課題について50%として評価を行う。
合計で60%以上を合格とする。 Assign excthe report task three times, and evaluate them as 50% of the entire evaluation. Assign the report task three times, and evaluate them as 50% of the entire evaluation. 60 points or more in the total evaluation is considered to be acceptable. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
letusから授業資料をプリントを持参すること
download class materials from LETUS MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
L. Ryder, Quantum Field Theory (2nd.ed), Chap8
Cheng, Li, Gauge Theory of Elementary Particles H. Georgi, Weak Interaction 授業計画 Class plan
1 弱い相互作用の歴史的発展
・弱い力の性質を理解する。 ・flavor混合について理解する。 ・荷電カレント、中性カレント相互作用を用いて弱崩壊過程を計算できる。 2 パリティと弱い相互作用 ・パリティの定義とその保存則を理解する。 ・弱い相互作用におけるパリティの破れについて説明できる 3 対称性と代数 ・対称性を持つ場の代数を理解する。 ・交換関係を計算し、保存量を説明できる。 4 対称性の自発的破れ1 ・かんたんなモデルを用いて自発的破れの機構を説明できる。 5 対称性の自発的破れ2 ・Goldstoneの定理を理解し、NGボソンの数を計算できる。 6 Higgs機構 ・ゲージ場が導入された場合の自発的対称性破れを簡単なモデルを用いて説明できる。 7 標準模型1 ・弱い力をゲージ理論として扱う場合の問題点を理解する。 ・カレント代数の観点から標準模型のゲージ群の構造を理解する。 8 標準模型2 ・標準模型のLagrangianの構成を説明することが出来る。 1 Historical development of weak interaction 1 ・ Understand the nature of weak forces. ・ Understand the origin of flavor mixing. ・ can calculate weak decay transition amplitudes using charged current and neutral current interactions. 2 2 Parity and weak interaction ・understand the parity and its conservation ・understand the parity violation in the weak interaction 3 Symmetry and algebra ・ Understand the algebra of field commutators with symmetry. ・ Calculate commutation relations and understand conserved quantities of the theory 4 Spontaneous symmetry breaking 1 ・ Explain the mechanism of spontaneous symmetry breaking using a simple model. 5 Spontaneous symmetry breaking 2 ・ Understand Goldstone's theorem and calculate the number of NG bosons. 6 Higgs mechanism ・ can describe the spontaneous symmetry breaking with the gauge field using a simple model. 7 Standard model 1 ・ Understand problems when we treat the weak interaction as the gauge theory. ・ Understand the structure of gauges of the standard model from the viewpoint of current algebra. 8 Standard model 2 ・ can explain the structure of the standard model Lagrangian. 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|