シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究2 (堺)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Physics 2 (堺)
授業コード Class code
991C714
科目番号 Course number
12GRRES601

教員名
堺 和光
Instructor
Kazumitsu SAKAI

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First and Second Semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
First Semester (Intensive Course), Second Semester (Intensive Course)

開講学科・専攻 Department
理学研究科 物理学専攻

Department of Physics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
数理物理学分野での未解決の問題を見出し、最新の研究の動向を把握し、その問題の解決に向けての研究を行う。同時に,研究遂行に必要となる専門知識も習得する。

In this course, participants will study the latest research trends, find out unsolved problems, and research to solve them. Also, students will acquire the expertise necessary for the research.
目的 Objectives
数理物理学に関連する未解決問題を見出し、その解決に向けての研究を行う。あわせて研究遂行に必要な専門知識も習得する。

Participants should acquire skills to find unsolved issues and conduct research to
solve them. Also, participants acquire the expertise necessary for the investigation.
到達目標 Outcomes
・分野において未解決問題を適切に見出すことができる。
・問題解決に向けて、必要な関連分野の専門知識を獲得することができる。
・発見したことや学んだことを、論理的かつ明快にプレゼンテーションすることができる。
・発見したことや学んだことに基づいて,修士論文を作成できる。

On completion of the course, participants shall be able to:
・ appropriately find out unsolved problems in the field
・ acquire the expertise necessary for the research to solve the problems
・ present clearly and logically what you discovered or learned
・ complete the master's thesis based on what you discovered and investigated
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
2,3週に一度、研究の進捗状況をセミナーの形で報告してもらう。

Each participant needs to give a seminar talk about the progress of the research
about once every two or three weeks.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
進捗報告では、論理的で明快な発表が要求される。

Participants are required to give a clear and logical talk about the progress of the research.
成績評価方法 Performance grading policy
修士論文の内容、セミナーでの発表、理解度などを総合的に判断し評価する。

Grading will be evaluated based on the content of the master's thesis, the ability of
presentation and the understanding of the research field.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
課題解決に向けて、適切な参考書、文献等を各自で選ぶこと。

Each participant must look for appropriate literature necessary for the research.

授業計画 Class plan
前期:
1. 研究テーマの選定。
2. 問題解決に向けて、先行研究や研究遂行に必要となる専門知識の習得。
3. 進捗状況の発表(2,3週ごと)。

後期:
1.問題解決に向けて研究をすすめる。
2.問題が解決した場合は、研究論文の執筆を行う。また、成果を学会や研究会等で口頭発表を行う。
4.問題が解決に至らなかった場合は、先行研究や、問題解決に向けて自分が研究した過程をレビューとして修士論文にまとめる。


First semester:
1. Select research topics.
2. Acquire the expertise necessary for the investigation.
3. Talk about the progress of the research in the group seminar (once every two or three weeks).

Second semester:
1. Progress the research to solve the problem.
2. If the problem is solved, prepare the research paper and complete the master’s thesis. The results will be orally presented in some conferences and workshops.
3. If the problem could not be solved, complete the master’s thesis as a review of the research topics and related previous works.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N