シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究2 (梅村)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Physics 2 (梅村)
授業コード Class code
991C701
科目番号 Course number
12GRRES601

教員名
梅村 和夫
Instructor
Kazuo Umemura

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First Semester, 2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
First semester (intensive course), Second semester (intensive course)

開講学科・専攻 Department
理学研究科 物理学専攻

Department of Physics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
4.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
生物物理学を専攻する学生に対し、ナノ生物物理学実験研究を行うためのアプローチを教授する。各学生の研究テーマの実験を行う。

Experimental approaches for scientific researches of nanoscopic biological physics is lectured for masters course students who specifically study biological physics. Students demonstrate their own researches.
目的 Objectives
我々のディプロマポリシーに基づき、学生はナノ生物物理学研究の遂行に求められるスキルと知識を習得することが期待される。さらに学生は、専門分野の諸問題を能動的に解決できる能力を身に着けることが期待される。この目的のために、実験、議論、論文購読、研究成果の国際・国内学会発表、査読付論文の出版が求められる。

Based on our diploma policy, students are expected to acquire skills and knowledge for achieve scientific researches of nanoscopic biological physics. Furthermore, students are expected to actively solve any problems in their research fields. For this purpose, experiments, discussions, reading papers, presenting their researches at international/domestic conferences, and publishing reviewed papers are required.
到達目標 Outcomes
ナノ生物物理学に係る科学論文を読み理解すること、ナノ生物物理学の実験研究を完遂すること、査読付論文を出版すること、国際・国内学会で研究成果を口頭・ポスター発表することを到達目標とする。

To read and understand many scientific papers of nanoscopic biological physics.
To achieve experimental researches of nanoscopic biological physics.
To publish reviewed papers on scientific journals.
To make oral/poster presentation at international/domestic conferences.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特に定めない。
Not specified.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない。
Not specified.
成績評価方法 Performance grading policy
論文作成(30%)、修士論文への取り組み(30%)、論文発表・学会発表(30%)、研究室運営への寄与(10%)

Writing papers (30%), thesis for master degree (30%), presentation at conferences (30%), contribution for laboratory management (10%)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
最新の研究論文
Recent research papers.

授業計画 Class plan
1回-8回 
4月〜6月
指導教員・アドバイザー教員の決定 研究テーマの決定及び研究指導計画書の作成 実験・調査等の開始 授業科目の受講による専門・総合的知識の獲得            

1st-8th
April - June
Selection of an adviser, determination of a research theme, and preparation of the research guidance plan document
Start of experiment / survey etc.
Acquisition of specialized / comprehensive knowledge through class attendance 

9回-15回
7月〜9月
実験・調査等の継続によるデータの蓄積 授業科目の受講による専門・総合的知識の獲得 学会発表準備 学会発表(時期は研究分野による)による研究内容の公表等

9th - 15th
July - September
Accumulation of data through continuation of experiments, surveys, etc.
Acquisition of specialized / comprehensive knowledge through class attendance
Preparation of conference presentation
Publication of research contents in a conference presentation (at the time according to the research field)

16回-23回
10月〜12月
実験・調査等の継続によるデータの蓄積 授業科目の受講による専門・総合的知識の獲得

16th - 23rd
October - December
Accumulation of data by continuation of experiments, surveys, etc.
Acquisition of specialized / comprehensive knowledge through class attendance

24回-30回
1月〜3月
実験・調査等の継続によるデータの蓄積 学会発表準備 学会発表(時期は研究分野による)による研究内容の公表

24th - 30th
January - March
Preservation of data by continuation of experiments, surveys etc.
Preparation of conference presentation
Presentation of research contents by presentation at a conference (at the time according to the research field)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
-

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N