シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
解析学講究1 (横田)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in analysis 1 (横田)
授業コード Class code
991B713
科目番号 Course number
11MAANA501

教員名
横田 智巳
Instructor
Tomomi Yokota

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First  Semester
曜日時限
水曜1限
Class hours
Wednesday 1st. Period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 数学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
[概要] さまざまな偏微分方程式論に現れる具体的な諸関数空間(Sobolev空間等)と境界値問題の変分法的定式化等の具体例を詳しく学ぶ。
[キャリア教育・職業教育] 研究力が確実に身に付く。 

Learn about concrete function spaces (Sobolev spaces) that appear in the theory of various partial differential equations and concrete examples of variational formulations for boundary value problems. Gain research experience.
目的 Objectives
最先端の研究を行うための準備が目的である。 

Preparation to carry out frontier studies.
到達目標 Outcomes
最近の論文の計算部分を理解できるようになることを到達目標とする。

Understand calculations in recent papers.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
-
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
授業時に指示されたことを次回までに準備・復習すること(8時間程度)。

Prepare and review informations covered in class for about 8 hours.
成績評価方法 Performance grading policy
開講期間を通じた学習状況により総合的に評価する。

To be evaluated while taking into account learning performance throughout the semester.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
随時紹介する。

Introduced as needed.

授業計画 Class plan
第1回 n次元Sobolev空間 1
第2回 n次元Sobolev空間 2
第3回 n次元Sobolev空間 3
第4回 n次元Sobolev空間 4
第5回 n次元Sobolev空間 5
第6回 n次元Sobolev空間 6
第7回 n次元Sobolev空間 7
第8回 n次元Sobolev空間 8
第9回 境界値問題の変分法的定式化 1
第10回 境界値問題の変分法的定式化 2
第11回 境界値問題の変分法的定式化 3
第12回 境界値問題の変分法的定式化 4
第13回 境界値問題の変分法的定式化 5
第14回 境界値問題の変分法的定式化 6
第15回 境界値問題の変分法的定式化 7

1: n-Dimensional Sobolev spaces 1
2: n-Dimensional Sobolev spaces 2
3: n-Dimensional Sobolev spaces 3
4: n-Dimensional Sobolev spaces 4
5: n-Dimensional Sobolev spaces 5
6: n-Dimensional Sobolev spaces 6
7: n-Dimensional Sobolev spaces 7
8: n-Dimensional Sobolev spaces 8
9: Concrete examples of variational formulation for boundary value problems 1
10: Concrete examples of variational formulation for boundary value problems 2
11: Concrete examples of variational formulation for boundary value problems 3
12: Concrete examples of variational formulation for boundary value problems 4
13: Concrete examples of variational formulation for boundary value problems 5
14: Concrete examples of variational formulation for boundary value problems 6
15: Concrete examples of variational formulation for boundary value problems 7

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
-

備考 Remarks
研究の進展状況によって上の計画は変更されることもある。

The above plan may change according to progress of study.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N