シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
文献研究4 (横田)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar and Research in Mathematics 4 (横田)
授業コード Class code
991B407
科目番号 Course number
11GRRES602

教員名
横田 智巳
Instructor
Tomomi Yokota

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 数学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
3.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
[概要] 偏微分方程式論に現れる具体的な諸関数空間(Sobolev空間等)と境界値問題の変分法的定式化等の具体例を利用して、偏微分方程式の研究を行う。
[キャリア教育・職業教育] 研究力が確実に身に付く。 

Study partial differential equations by using concrete function spaces (e.g., Sobolev spaces) that appear in the theory of partial differential equations and concrete examples of variational formulations for boundary value problems. Gain research experience.
目的 Objectives
偏微分方程式に対する研究を行うことが目的である。 

Carry out studies for partial differential equations.
到達目標 Outcomes
最近の論文を改良することを到達目標とする。

Improve recent papers.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
-
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
セミナー時に指示されたことを次回までに準備・復習すること(12時間程度)。

Prepare and review informations covered in the seminar for about 12 hours.
成績評価方法 Performance grading policy
開講期間を通じた学習状況により総合的に評価する。

To be evaluated while taking into account learning performance throughout the semester.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
随時紹介する。

Introduced as needed.

授業計画 Class plan
セミナー形式で行うため詳細は省略するが、概ね以下のように計画している。
[前半] 最近の論文の改良のための鍵を探す。
[後半] 最近の論文を改良する。

We omit the detail because this class is seminar, but the outline is as follows:
[The former] Finding the key to improvement of recent papers.
[The latter] Improving recent papers.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica
-

備考 Remarks
研究の進展状況によって上の計画は変更されることもある。

The above plan may change according to progress of study.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N