![]() 教員名 : 興治 文子
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
科学文化概論 (博士後期課程用)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study of Science Culture A (Doctor)
授業コード Class code
9917Z05
科目番号 Course number
L1LBARTs35
教員名
伊藤 稔、半田 真、小林 徹也、興治 文子
Instructor
Fumiko Okiharu, Minoru Ito, Mariko Takahashi(TUS), Mariko Takahashi(the same name, hoshitsumugi), Uichi Yoshida, Taro Kamematsu, Wako Takahashi, Tetsuya Kobayashi, Hiroyuki Makiuchi, Toshikazu Mito, Makoto Handa
開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First semester
曜日時限
月曜2限
Class hours
Monday 2nd period
開講学科・専攻 Department
理学研究科 数学専攻、物理学専攻、化学専攻、応用数学専攻、科学教育専攻、経営学研究科
Department of Mathematics, Graduate School of Science Department of Physics, Graduate School of Science Department of Chemistry, Graduate School of Science Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
② [対面]ハイフレックス型授業/ [On-site] Hybrid-Flexible format (must include 50%-or-more classes held on-site)
概要 Description
この授業は、理工系の専門的職業人あるいは人材育成に関わる職業人を目指す皆さんに是非身につけて頂きたい科学・技術と社会の在り方についての知識と感性を涵養することを目的としています。学内外から講師を迎え、講師のそれぞれの立場、専門分野から講義するオムニバス方式の授業です。講師は各界の有識者であり、様々な観点から科学文化に対する知見を話して頂きます。しかし決して一方的な講義ではなく、受講者からの応答もあって、授業において対話が形成されることを願っています。そのことによってさらに理解が深まり、皆さんが社会に出たときに、大きな力を発揮することになると思います。
科学は合理性をもって自然と人類の在り方を理解する営みです。一方文化は社会と生活の中に活きていてその根幹をなすものであり、そこで育まれた価値観が、科学的知見を基礎にして技術を生み出していきます。すなわち、科学と技術を社会的存在として、文化の中に位置づけていくことが、持続可能な社会を構築していく上で,重要であると思います。 以上のような考え方から、私達は、この授業を基盤として、科学、技術、人間、社会の関係を学際的に研究する学問「科学文化学」を創設したいと考えています。この新しいチャレンジに奮って参加して下さい。 The purpose of this class is to cultivate the knowledge and sensibility regarding science, technology, and society that we would like everyone who aspires to become science and engineering professionals or professionals involved in human resource development to acquire. This is an omnibus class where lecturers are invited from both inside and outside the university, and the lecturers give lectures from their respective positions and areas of expertise. The lecturers are experts from various fields and will share their knowledge of science and culture from a variety of perspectives. However, I hope that the lectures will not be one-sided, and that dialogue will be formed in the classes, with responses from the participants. I believe that this will deepen your understanding further, and that you will be able to demonstrate great strength when you go out into society. Science is the activity of understanding nature and humanity through rationality. On the other hand, culture is alive and fundamental to society and life, and the values fostered therein create technology based on scientific knowledge. In other words, I think it is important to position science and technology as social entities and within culture in order to build a sustainable society. Based on the above ideas, we would like to use this class as a foundation to create a discipline called ``Scientific Culture Studies'' that will interdisciplinary study the relationships between science, technology, humans, and society. Please join us in this new challenge. 目的 Objectives
科学・技術と社会の在り方についての知識と感性を涵養することを目的としています。
The purpose is to cultivate knowledge and sensitivity regarding science, technology, and society. 到達目標 Outcomes
科学・技術と社会の在り方についての知識と感性を涵養し、各テーマについて根拠に基づいて自分の意見を述べることができる。
Cultivate knowledge and sensitivity about the state of science, technology, and society, and be able to express your own opinions based on evidence on each topic. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
担当分野によってはアクティブラーニングなどの双方向、多方向の講義運営の形式をとることもある。
Depending on the field, it may take the form of two-way, multi-directional lecture management, such as active learning. 【重要】 *基本的には対面授業のみで、ハイフレックス対応はしません。 第11回の三戸氏の授業のみ、同期遠隔授業を予定しています。 Basically, only face-to-face classes will be held, and high-flexibility will not be available. Only Mr. Mito's 11th class is scheduled to be a synchronous remote class. *受講を希望する学生が多数の場合、第1回目の授業終了後に抽選を行います。 If there are many students who wish to take the course, a lottery will be held after the first class. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work
-
準備学習・復習 Preparation and review
準備学習については、特に復習を中心に行うことが望ましい。時間の目安としては、一回の講義につき合計4時間である。
成績評価方法 Performance grading policy
・出席していることを前提に、レポート(または試験)、授業の参加態度等により、総合的に評価する。
・レポート(または試験)の課題として、各分野の課題について小論文にまとめてもらう。 Evaluated based on attendance, reports (attendance, reports ) and class participation. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
講義中に担当教員より指示する。
The instructor will give instructions during the lecture. 授業計画 Class plan
科学的リテラシーに関わる多分野の専門の話題を通して、必要な事柄を自ら学びとる。
*現時点での予定は下記のとおりであるが、担当教員の校務などの都合で予定や順番などが変更になることもある。その場合はclassの掲示などで速やかに告知し、受講者に不利益が生じないように配慮する。 【重要】 *基本的には対面授業のみで、ハイフレックス対応はしません。 第11回の三戸氏の授業のみ、同期遠隔授業を予定しています。 *受講を希望する学生が多数の場合、第1回目の授業終了後に抽選を行います。 第1回 興治文子(東京理科大学) 科学的リテラシーとは何か、授業内容と課題や評価方法のガイダンス 第2回 高橋真理子(東京理科大学) 科学コミュニケーション 第3回 吉田宇一(元岩波「科学」編集長) 科学出版 第4回 亀松太郎(元関西大学特任教授) ウェブメディア 第5回 高橋真理子(星つむぎの村) プラネタリウムと天文普及 第6回 高橋和光 (新潟大学非常勤講師) 理科教育史を教育に活かす(もしも理科を学(べ)ばなかったら。) 第7回 小林徹也(茨城県立竜ケ崎一高等学校) 和算を教育に活かす(算学コンテスト) 第8回 高橋真理子(東京理科大学) 進化論 第9回 高橋和光(新潟大学非常勤講師) ファラデーとクリスマスレクチャー(科学の普及啓発の視点から) 第10回 牧内博幸(東京理科大学)ドミニカ共和国プロジェクト 第11回 三戸俊和(北九州産業学術機構) アフリカのゴミ問題とSDGs(持続可能な開発目標)について 第12回 高橋和光(新潟大学非常勤講師) オオカミが戻ってくる(イエローストーン国立公園の取り組みから) 第13回 半田真(東京女学館中学校・高等学校) 数学におけるICT活用 第14回 伊藤稔(東京理科大学) 数学教育・科学教育 第15回 興治文子(東京理科大学) まとめ The purpose is to learn important information for scientific literacy through multidisciplinary topics of the instructor. 1 Guidance 2 Science Communication 3 Scientific publishing 4 Web media 5 Planetarium and astronomy popularization 6 Utilizing the history of science education in education 7 Utilizing the history of mathematics education in education 8 Theory of evolution 9 Faraday and Christmas Lecture 10 Dominican republic project 11 Africa's garbage problem and SDGs 12 The wolf is back 13 Utilizing ICT in mathematics 14 Mathematics education/Science education 15 Summary 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|