シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
理科教育輪講(二)A (川村)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Science Education Seminar 2A (川村)
授業コード Class code
9917M33
科目番号 Course number
17SESSE603

教員名
川村 康文
Instructor
Yasufumi  KAWAMURA

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024  First Semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
4rd period, Tuesday

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
物理教育に関する文献を読み,得られた知見を発表する。
Read papers about Physics education and present obtained knowledge.
目的 Objectives
文献から得られる過去の知見に触れながら,物理教育に対する考え方や姿勢を学ぶ。
Learn about thoughts and attitudes for Physics education while toutching past findings
obtained from literatures.
到達目標 Outcomes
中学校や高等学校における理科の授業で扱う教材に対する理解を深める。
Intensify understanding for teaching materials handled in science classes of junior and
senior high school.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
積極的にディスカッションに参加すること。
Participate in the discussion actively.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
受講生が主体的に学ぶ授業です。受講生の積極的な参加が必要です。

This is a class in which students learn independently. Active student participation is required.

準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない。

Not specified.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションの出来栄え(50%)
議論への参加の積極性(50%)

Evaluated by the presentation's performance level (50%)
Evaluated by the positiveness of participation in discussion (50%)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
・理科教育法 講談社 川村康文著
・世界一わかりやすい物理学入門 講談社 川村康文著
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし。

Not specified.

授業計画 Class plan
毎火曜日4時間目
(1)ガイダンス及び輪講の担当者決め。
(2)〜(8)『Physics education』に関する各回の輪講ならびに議論。
(9)〜(15)『Science communication』に関する各回の輪講ならびに議論。
なお、各回における輪講ならびに議論の持ち時間は、概ね以下のとおり。
輪講:45分
議論:45分

(1)Guidance and deciding person in charge for providing topics.
(2)〜(8)Providing topics in『Physics education』and discussion
(9)〜(15)Providing topics in『Science communication』and discussion
The time to provide a topic and discussion is generally as follows:
Providing topics:45 min
Discussion:45 min

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
中学校・高校での理科教員としての実務経験あり。
Teacher of Science in junior and senior high school
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N