シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
理科教育輪講1 (太田(尚))
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Science Education Seminar 1 (太田(尚))
授業コード Class code
9917M03
科目番号 Course number
17SESSE501

教員名
太田 尚孝
Instructor
Hisataka Ohta

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Friday 5-6th

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
植物分子生物学の研究の手法および技法を習得する。また自分の研究内容に関するプレゼンテーションを行い,その準備過程と発表を通して,研究内容を他者に伝え,アピールする技術を身に付ける。 

Learn techniques and techniques of plant molecular biology research and also, presentation on own research contents, through the preparation process and announcement, Acquire skills to communicate research content to others and appeal.
目的 Objectives
植物分子生物学の研究の手法および技法を習得する。また自分の研究内容に関するプレゼンテーションを行い,その準備過程と発表を通して,研究内容を他者に伝え,アピールする技術を身に付ける。 

Learn techniques and techniques of plant molecular biology research and also, presentation on own research contents, through the preparation process and announcement, Acquire skills to communicate research content to others and appeal.
到達目標 Outcomes
植物分子生物学の研究の手法および技法を習得する。また自分の研究内容に関するプレゼンテーションを行い,その準備過程と発表を通して,研究内容を他者に伝え,アピールする技術を身に付ける。 

Learn techniques and techniques of plant molecular biology research and also, presentation on own research contents, through the preparation process and announcement, Acquire skills to communicate research content to others and appeal.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
発表およびレポートで評価する。
Evaluate by presentation and report.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
1   植物の環境応答とは
2 −3  植物と高温
植物の高温ストレスに対する応答の 概略 と、ヒートショックエレメントおよびヒートショックタンパク質の役割 高温の検知と脂質流動性への応答についてを理解する。  4−5 植物と低温   
植物の低温ストレスに対する応答の 概略 と、ヒートショックエレメントおよびヒートショックタンパク質の役割、コールドショックタンパク質の役割、低温の検知と脂質流動性への応答についてを理解する。
6−7  植物と浸透圧
植物の浸透圧ストレスに対する応答の 概略 と、浸透圧ストレス応答タンパク質の役割、適合溶質の種類とその生成機構について理解する
8 植物と乾燥
植物の水分ストレスに対する応答の 概略 と、水ポテンシャル、適応溶質、Drought response element (DRE)などのシスエレメントについて理解する

1 environmental response of plant
2-3 plants and high temperature
Outline the response of plants to high temperature stress and the role of heat shock elements and heat shock proteins. Understand the detection of high temperature and the response to lipid fluidity.
4-5 plants and low temperature
Understand the overview of plant response to cold stress and the role of heat shock elements and heat shock proteins, the role of cold shock proteins, cold detection and response to lipid fluidity.
6-7 Plants and Osmotic Pressure
Understanding the plant response to osmotic stress, the role of the osmotic stress response protein, and the types of compatible solutes and their formation mechanisms
8 plants and dryness
Understand the plant's response to water stress and understand cis elements such as water potential, adaptive solutes and Drought response element (DRE)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N