シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
科学教育博士研究3 (川村)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research Project in Science Education 3 (川村)
授業コード Class code
9917J64
科目番号 Course number
17GRRES707

教員名
川村 康文
Instructor
Yasufumi  KAWAMURA

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 1&2 Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
4th period, Tuesday

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
10.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
理科教育の研究者になるため、研究課題の設定、適切な研究方法や実験・調査方法を身につけ、研究を実行し、研究内容の発表を行う。
In order to become a researcher in science education, students will set up a research theme, acquire appropriate research methods, experimentation and survey methods, carry out research, and present research results.

目的 Objectives
博士課程3年目にふさわしい研究活動を行う。
Conduct research activities suitable for the third year of the doctoral course.

到達目標 Outcomes
査読付き専門誌に論文を投稿し、国際会議で研究発表を行い,博士論文をまとめあげる
Submit a papers to peer-reviewed journals,  give a talk at an international conference  and  finalze a doctoral  dissertation.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
研究の進捗状況を毎回発表すること。
Present the progress of research every time.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
指導教員の指導の下、適切に研究を行う。
Conduct appropriate research under the guidance of academic advisors.

成績評価方法 Performance grading policy
研究の進捗と成果、およびそれらの発表状況を総合的に評価する。
Comprehensively evaluate the progress and results of research and the status of their publication.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
 

授業計画 Class plan
第1回〜15回 研究テーマに即して先行研究を調査して内容を深め、適切な研究方法で研究を実施し,学会等で発表を行い、査読付き論文誌へ投稿する。
第16回〜30回 博士論文をまとめ公聴会で発表し,博士論文を提出する。

1-15  Investigate previous research with the research theme, deepen the content, and conduct research using appropriate research methods  and  students will be presented at conferences and submitted to a peer-reviewed journal.
16-30  Compile a doctoral paper, present it at a public hearing, and submit the doctoral dissertation.



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
中学校・高校での理科教員としての実務経験あり。

Has practical experience as a science teacher at junior and senior high schools.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N