シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
学校教育特別実習A 旧:学校教育特別実習(一)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Exercise for School Curriculumin general A 旧:学校教育特別実習(一)
授業コード Class code
9917F15
科目番号 Course number
17ETSCR501

教員名
井藤 元
Instructor
Gen Ito

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024Spring Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive lecture

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
授業の概要
教育現場に立った際に役立つ実践的な内容に関する授業を行います。教師に求められる表現力やファシリテーション力を磨くためのさまざまなワークを行います。また、現場で成果を上げている具体的教育実践を例に、「いい授業とは何か」「楽しい授業研究とはどのようなものか」といったことを考察・体験します。 

I introduce practical contents that are helpful when students stand at the educational site. In this class, students will develop the expressiveness and facilitation skills required of teachers. We consider and experience things such as "What is a good lesson?", "What is a good lesson study?", taking classes as a practical example that is producing results on the ground.
目的 Objectives
目的
中学や高校の数学や理科の教科において、教育現場に立った際に役立つ実践的な内容について授業を行います。また、現場で成果を上げている具体的教育実践を例に、「いい授業とは何か」「楽しい授業研究とはどのようなものか」といったことを考察・体験することを目的にします。 


In mathematics and science subjects of junior and high school, I introduce practical contents which are helpful when you stand at the educational site. By taking concrete example of educational practice which is producing results at the site, it is important to consider and experience things such as "What is a good lesson?" and "What is a fun lesson study?".
到達目標 Outcomes
到達目標
中学や高校での理数系教員としての指導的な役割を担うことができる深い理解と技能を身につけること。

Students acquire a deep understanding and skill that can play a leading role as a mathematics and science teacher in junior and high schools.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review

毎回の講義の課題について、事前に関連する論文等を調べてください。
講義後は、各自の学習テーマに合わせてレポートを作成してください。
原則、3時間を目安として、適切な予習と復習を行うこととします。

In every classwork, voluntarily do preparation and review based on each lecture content and record of discussion. In general, carry out appropriate preparation and review with three hours.
成績評価方法 Performance grading policy
毎回の課題レポートによる評価(S,A,B,C,D,-)を行います。

Evaluation on completion(S,A,B,C, D,−) the final exams of each learning record material and essay for research methods.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜資料等プリントを配布する

I will introduce appropriate materials during classwork.

授業計画 Class plan
1 ガイダンス   
2 発声法について
3 メタディスカッション
4 ペップトークについて
5 生徒のタイプに応じた関わりについて(1)
6 生徒のタイプに応じた関わりについて(2)
7 モデル教師を見つける(1)
8 モデル教師を見つける(2)
9 アイスブレイクの技法
10 ユーモアの効用
11 特色ある授業の紹介(1)
12 特色ある授業の紹介(2)
13 良い授業とは何か(1)
14 良い授業とは何か(2)
15 まとめ

※本授業は集中講義形式の開講となります。
授業は2024年7月30日(1ー5限)、8月1日(1ー5限)、8月2日(1ー5限)に実施します。

1st:Guidance
2nd: About vocalization
3rd: Meta discussion
4th:About PepTalk
5th:Engagement according to the type of student(1)
6th:Engagement according to the type of student(2)
7th:Find a model teacher(1)
8th: Find a model teacher(2)
9th: About ice breaker
10th:The utility of humor
11th:Introduction of distinctive lessons(1)
12th:Introduction of distinctive lessons(2)
13th:What is a good class(1)
14th:What is a good class(2)
15th: Summary



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N