シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
現代物理学教育A (火6)旧:現代物理学教育(一)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Modern Physics Education A (火6)旧:現代物理学教育(一)
授業コード Class code
9917D11
科目番号 Course number
17SEPHY501

教員名
川村 康文
Instructor
Yasufumi  KAWAMURA

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
火曜6限
Class hours
3rd period, Tuesday

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
高校物理の授業を自信をもって行えるように,つまり先生になる人としての観点で,特に物理実験の指導を探究学習の方法を駆使しながら指導できる実力をみにつけることができるようにして頂きます。

In order to be able to teach high school physics classes with confidence, in other words, to acquire the ability to teach physics experiments while making full use of inquiry learning methods from the perspective of a future teacher.
目的 Objectives
高校物理の授業において,実験指導を自信をもって行える実力を身に付ける.

In high school physics classes, acquire the ability to confidently conduct experimental guidance.

到達目標 Outcomes
高校物理教師として,生徒が物理実験の内容をみにつけることができる授業実践をできる指導力をみにつける。

As a high school physics teacher, I have the ability to teach students how to practice physics experiments.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
授業の参加度が重要となる授業です。

This is a class where class participation is important.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/実験 Experiments/実習 Practical learning
受講生が主体的に学ぶ授業です。受講生の積極的な参加が必要です。

This is a class in which students learn independently. Active student participation is required.

準備学習・復習 Preparation and review
予習は,1時間30分程度の時間をかけて行ってください。
授業前に、十分な予習をしてください。
復習は,1時間30分程度の時間をかけて行ってください。

Spend about 1 hour and 30 minutes preparing for class.
Prepare enough before class.
Spend about 1 hour and 30 minutes reviewing.
成績評価方法 Performance grading policy
授業への積極的な参加の度合い,実験機製作の完成度,およびパフォーマンスで評価します。

You will be evaluated on the degree of active participation in class, degree of perfection in making experimental equipment, and performance.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
・理科教育法 講談社 川村康文著
・世界一わかりやすい物理学入門 講談社 川村康文著
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
授業中に適宜紹介します。
Reference books will be introduced as appropriate during class.

授業計画 Class plan
1 41分光つつで省エネハウス
About  experimental  tools for spectroscopy  and  saving  energy  house  

2 慣性力実験機(赤青白博士)8ホバークラフト
About  experimental  tools for  inertial force  and  hovercraft  

3 59雷実験+55ペットボトル箔検電器 
About  experimental  tools for  thnder and foil electroscope

4 58圧電発電+自転車発電+63電気パン 
About  experimental  tools for  piezoelectric power,  bicycle power generation  and electric bread

5 70サボニウス型風車風力発電機+71風速計
About  experimental  tools for  Savonius wind  turbine  generator  and  anemoneter

6 76色素増感太陽電池
About  experimental  tools for  Dye-senseitized  solar  cell
 
7 69かわむらのコマ
About  experimental  tools for  Kawamura's top

8 53クリップモーターカー
About  experimental  tools for  clip  motor  car

9 68シャカシャカ振るフルライト
About  experimental  tools for  Shaking Light

10 27ウエーブマシン(製品と手作り)・29波動説明機・33クント管 大と小
   ・34クインケ管
About  experimental  tools for  Handmade Wave  machine,wave explanation machin,
 kundt  tube   and  Quincke  tube

11 35ペットボトル顕微鏡
   ・37ピンホールカメラ,レンズカメラ大と小(人が入れるものも)
About  experimental  tools for  petbotle  microscope,  pinhole  camera  and  Lenz  camera

12 18ニュートンのゆりかご実験 大と小+16運動量カー体感実験大と小
About  experimental  tools for  Newton's  cradle and  momentum car

13 5大気圧実感実験(ボーリング玉)20圧縮発火器と22ドライアイス
   ・25雲をつくろう・21熱気球
About  experimental  tools for  Atomspheric  pressure  feeling,   compression  igniter,  dry ice,
let's make  clouds  and  hot  air  balloon
 
 14 26スターリングエンジンカー
About  experimental  tools for   Stirling  engine  car

15 授業の振り返り
class review


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
中学校・高校での理科教員としての実務経験あり。

Has practical experience as a science teacher at junior and senior high schools.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N