シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
現代物理学教育C 旧:現代物理学教育(三)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Modern Physics Education C 旧:現代物理学教育(三)
授業コード Class code
9917D03
科目番号 Course number
17SEPHY503

教員名
川村 康文
Instructor
Yasufumi  KAWAMURA

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024    2 Semester
曜日時限
火曜6限
Class hours
5 period, Tuesday

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
高校物理の授業を自信をもって行えるように,つまり先生になる人としての観点で,物理授業の内容指導および物理実験指導を探究学習の方法を駆使しながら指導できる実力をみにつけることができるように,高校物理の学習内容を再点検して頂きます。

In order to be able to teach high school physics classes with confidence, in other words, to acquire the ability to teach the content of physics classes and physics experiments while making full use of inquiry learning methods from the perspective of a future teacher. In addition, we will ask you to re-examine the content of high school physics.
目的 Objectives
高校物理の授業において,学習内容および実験指導を自信をもって行える実力を身に付ける.

In high school physics classes, acquire the ability to confidently conduct learning content and experimental guidance.
到達目標 Outcomes
高校物理教師として,生徒が授業内容をみにつけることができる授業実践をできる指導力をみにつける。

As a high school physics teacher, you must have the ability to demonstrate teaching skills that allow students to follow the lesson content.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
授業の参加度が重要となる授業です。

This is a class where class participation is important.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning/実験 Experiments/実習 Practical learning
受講生が主体的に学ぶ授業です。受講生の積極的な参加が必要です。

This is a class in which students learn independently. Active student participation is required.

準備学習・復習 Preparation and review
予習は,1時間30分程度の時間をかけて行ってください。
授業前に、十分な予習をしてください。
復習は,1時間30分程度の時間をかけて行ってください。

Spend about 1 hour and 30 minutes preparing for class.
Prepare enough before class.
Spend about 1 hour and 30 minutes reviewing.






成績評価方法 Performance grading policy
授業への積極的な参加の度合い,授業で先生役として模擬授業を行うように指定しますので,その内容とその回数などのパフォーマンスで評価します。

You will be assigned to play a role as a teacher in a mock class, and will be evaluated based on your performance, including the degree of active participation in the class and the content and number of times you do so.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
・理科教育法 講談社 川村康文著
・世界一わかりやすい物理学入門 講談社 川村康文著
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
文部科学省 学習指導要領

授業計画 Class plan
1回目 今後の模擬授業で行う実験内容の選定
selection of experiments to be conducted in future  mock  classes

2回目 選定された実験の当番の確定と予算のみつもり
decision duty and budget  of selected experiment  

3回目 選定された実験の実験材料の発注
order  of  experimental materials

4回目 選定された実験のうちの力学分野の実験の実施1
conducting  experinents in the field  of  mechanics  1

5回目 選定された実験のうちの力学分野の実験の実施2
conducting  experinents in thefield  of  mechanics  2

6回目 選定された実験のうちの力学分野の実験の実施3
conducting  experinents in the field  of  mechanics  3

7回目 選定された実験のうちの音波の分野の実験の実施1
conducting  experinents in the field  of  sound waves 1

8回目 選定された実験のうちの音波の分野の実験の実施2
conducting  experinents in the field  of  sound waves  2

9回目 選定された実験のうちの光波の分野の実験の実施1
conducting  experinents in the field  of  light waves  1
 
10回目 選定された実験のうちの光波の分野の実験の実施2
conducting  experinents in the field  of  light  waves  2

11回目 選定された実験のうちの電磁気分野の実験の実施1
conducting  experinents in the field  of  electromagnetic 1

12回目 選定された実験のうちの電磁気分野の実験の実施2
conducting  experinents in the field  of  electromagnetic 2

13回目 選定された実験のうちの電磁気分野の実験の実施3
conducting  experinents in the field  of  electromagnetic3

14回目 選定された実験のうちの電磁気分野の実験の実施4
conducting  experinents in the field  of  electromagnetic 4

15回目 本授業の振り返り・リフレクション
class review

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
中学校・高校での理科教員としての実務経験あり。

Has practical experience as a science teacher at junior and senior high schools.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N