シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
高等数学教育C 旧:高等数学教育(三)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Higher Mathematics C 旧:高等数学教育(三)
授業コード Class code
9917C05
科目番号 Course number
17MECME503

教員名
中川 裕之
Instructor
Hiroyuki Nakagawa

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive and Independent Study Course

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
本授業では、認知科学の視点から数学の授業の指導や活動を分析する方法について学習する。
This class is a study of how to analyze mathematics classroom instruction and activities from the perspective of cognitive science.
目的 Objectives
本授業では、輪読により認知科学について学び、主に認知科学の内容として
1)認知科学のフレームワーク
2)知識の記憶と想起
3)表象の生成とゆらぎ
4)推論、問題解決、意思決定
5)思考とそのゆらぎ
を視点として、数学の授業における指導や活動、そこでの生徒の思考について分析できるようになることが目的である。
The purpose of the lecture is to learn about cognitive science through circular reading and to be able to analyze, from the perspective of cognitive science, the teaching and activities in mathematics classes and the students' thinking therein.
到達目標 Outcomes
到達目標は以下の通りである。
Outcomes are
1)認知科学のフレームワーク、知見について理解する。
To understand the framework and knowledge of cognitive science.
2)認知科学を視点として授業を分析できる。
To analyze classes from a cognitive science perspective.
3)認知科学の知見に基づいて新たな指導法や活動を提案できる。
To propose new teaching methods and activities based on knowledge of cognitive science.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
実施期間は受講者と相談したうえで決定する。詳細はLetus上で公開していきますが、今年はオンデマンド型の講義も用意し、対面授業は5月〜6月の週末に集中して3日〜5日程度実施する予定です。
This course will be scheduled according to the students' schedule.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
資料で扱った内容についての説明できるようにしてください。
You should explain contents and method after reading development reports.
成績評価方法 Performance grading policy
レポート 20%
プレゼンテーション 40%
輪読、議論への参加 40%
Report 20%
Presentation 40%
Participation to discussion 40%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
鈴木宏昭(2016)教養としての認知科学、東京大学出版会
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
-

授業計画 Class plan
第1回 認知科学とは
    About Cognitive Science
第2回 認知科学のフレームワーク
    Cognitive Science Framework
第3回 表象と計算
    Representation and Computation
第4回 記憶1〜感覚記憶、短期記憶〜
         Sensory memory and short-term memory
第5回 記憶2〜長期記憶と想起〜
         Long-term memory and remember  
第6回 記憶3〜作業記憶〜
    Working memory
第7回 表象の生成〜記憶の書き換え〜
    Generate representations
第8回 推論〜帰納、演繹、類推、アブダクション〜
    Reasoning
第9回 問題解決〜問題理解と方針決定〜
    Pronlem solving  
第10回 意思決定
     Decision making
第11回 思考のゆらぎ
     How to change your thinking
第12回 思考と創造性
     Creative Thinking
第13回 数学の授業、活動の分析1〜生徒の変容の捉え方〜
     Analysis of mathematics lessons and activities1
第14回 数学の授業、活動の分析2〜フレームワークの作成〜
     Analysis of mathematics lessons and activities2
第15回 数学の授業、活動の分析3〜質的な分析の方法〜
     Analysis of mathematics lessons and activities3

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
本科目は、履修者にあわせた日程で実施される。今年はオンデマンド型の講義も用意し、対面授業は5月〜6月の週末に集中して実施する予定です。
This course will be scheduled according to the students' schedule.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N