シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数学教育1 (水2)旧:数学教育(一)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Mathematics Education 1 (水2)旧:数学教育(一)
授業コード Class code
9917C01
科目番号 Course number
17MESME503

教員名
中川 裕之
Instructor
Hiroyuki Nakagawa

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First semester
曜日時限
水曜2限
Class hours
Wednesday second period

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
数学教育学の基本的な理論、基礎研究について理解、習得する。特に、
1)数学教育学のイヤーズブックを輪読し様々な理論について理解する
2)上記の理論に基づいて授業や教材の開発方法を習得する
などを中心に授業を進める。
Students will understand and master the basic theories and fundamental research in mathematics pedagogy. In particular, the following objectives will be pursued in the course
1) To understand various theories based on past years' books on mathematics education
2) To learn how to develop lessons and teaching materials based on the above theories.

目的 Objectives
本講義では、数学教育学の理論、基礎研究について知ること、また、学校数学の内容についての理解を深めることを目的としている
Class aims at followings.
To understand various theories based on past years' books on mathematics education
To understand mathematics and its background teachers should know
到達目標 Outcomes
到達目標は以下のとおりである。
(1)自らの研究テーマに関連した教育事象、課題を解決できる数学教育学の理論、先行研究について理解する。
(2)自らの研究テーマに関連した教材を作成できるように教材研究についての理解を深める。
Outcomes are
(1) Understand the theory and research of mathematics pedagogy to be able to solve educational events and problems related to one's own research theme.
(2) To deepen understanding of research on teaching materials in order to be able to create teaching materials related to one's own research theme.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
数学教育学の理論を紹介した文献を事前に読み、その内容について発表する形式で講義を進めます。
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
講義で扱った理論に基づいて実際に授業や教材の開発を行う。

Actual research and development of teaching materials using the methods covered in the lectures.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーション 80%
議論への参加 20%
Presentation 80%
Participation to discussion 20%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
順次、紹介する。
References will be introduced in class.

授業計画 Class plan
第1回 数学教育に対する基本的な姿勢
    Basic Stance on Mathematics Education
第2回 公理的方法
    Axiomatic Methods
第3回 数学教育における理解
    Understanding in mathematics education
第4回 数学教育における問題解決
         Problem solving in mathematics education
第5回 数学教育におけるメタ認知
         Metacognition in mathematics education
第6回 認知科学におけるメタ認知
    Metacognition in cognitive science
第7回 数学教育における類推
    Analogy in mathematics education
第8回 オープンアプローチ
    Open approach
第9回 数学科における多様な考えのまとめ方
    How to summarize various ideas in mathematics education
第10回 数学教育学の理論に基づく教材開発1〜代数領域〜
     Development of teaching materials based on theories of mathematics education 1 - Algebra domain
第11回 数学教育学の理論に基づく教材開発2〜幾何領域〜
     Development of teaching materials based on theories of mathematics education 2: Geometry
第12回 数学教育学の理論に基づく教材開発3〜解析領域〜
     Development of teaching materials based on theories of mathematics education 3 - Analysis
第13回 数学教育学の理論に基づく教材開発4〜統計領域〜
      Development of teaching materials based on theories of mathematics education 4- Statistics
第14回 数学教育学の理論に基づく授業開発1〜中学校内容〜
     Development of teaching materials based on the theory of mathematics education 1 - content of junior high school
第15回 数学教育学の理論に基づく授業開発2〜高等学校内容〜
     Development of teaching materials based on the theory of mathematics pedagogy 2 - High school content

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
文部科学省の研究所での学力調査官としての経験を活かして、指導や評価に関する講義を行う。
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N