シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
理科・科学教育特別研究(二)A (興治)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Study Project in Science Education 2A (興治)
授業コード Class code
9917B46
科目番号 Course number
17GRRES603

教員名
興治 文子
Instructor
Fumiko Okiharu

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First & Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Lectures (in First & Second Semester) 

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
物理教育研究に基づいて、中学校理科および高等学校物理における実験教材や授業法の開発と、研究内容に関するプレゼンテーションを行う。
Development of experimental teaching materials and teaching method for science in junior high school and physics in high school, based on physics education research. Presentation about contents of research.
目的 Objectives
物理教育研究に基づいて、中学校理科および高等学校物理における実験教材や授業法の開発ができるようになる。また発表の技法を身につける。
Learn the skills of teaching material development and teaching method for science in junior high school and physics in high school. Learn the techniques for presentation.
到達目標 Outcomes
科学の内容をわかりやすく伝えるための心構えと技法を習得する。
Acquire the skills and attitude to covey the contents of science in an easy to understand manner.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
集中講義の日程については、受講学生と相談し決定する。
The schedule of intensive lectures will be decided in consultation with the students.
4/10、17、24、5/1、8、15、22、29、6/5、12、19、26、7/3、10、17、24を予定している。
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
プレゼンテーションにあたっては、60分以上かけて熟読しディスカッションの準備をする。また研究発表では、発表の一部を英語で行うことを義務づける。
Pursue the presentation materials for more than 60 minutes and prepare the discussion.
成績評価方法 Performance grading policy
研究に対する態度( 60%)と研究室ゼミ等における課題(40%)
Attitude towards the research (60%), tasks in seminar (40%)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて提示する。
Present as needed.

授業計画 Class plan
4月〜7月 研究の方向を定める。研究テーマの全体像が把握できるようにする。
     Determine the direction of research.

8月〜12月 物理教育研究の専門的な視点に立脚した検討を行う。
     Examine from a specialized standpoint of physics education research.
      
1月〜3月 1年の成果をまとめ,学会発表を行う。プレゼンテーションの技能が身につく
     ようにする。
     Summarize the research results and perform academic presentation

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N