シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
卒業研究 (理一B科サッドグローブ)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research Work (理一B科サッドグローブ)
授業コード Class code
9912845
科目番号 Course number
12UGRES401

教員名
Mark Paul Sadgrove
Instructor
Mark Paul Sadgrove

開講年度学期
2024年度前期、2024年度後期
Year/Semester
2024 First Semester / Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Concentrated course

開講学科・専攻 Department
理学部第一部 物理学科

Department of Physics, Faculty of Science Division Ⅰ
単位数 Course credit
6.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
物理教室内で希望する研究室に所属し、そこで現在行われている研究に関連したテーマで卒業研究を行う。各研究室の卒研内容は2月上旬の卒研ガイダンスで担当教員が詳しく説明する。
目的 Objectives
Engage in research related to the current state-of-the-art in the student's chosen topic. Understand the background of the topic up to the latest research results. Develop technical and scientific skills necessary to make an original contribution to the field.
到達目標 Outcomes
Each student should produce a short thesis (between 30-50 pages) detailing the research background, important concepts including theoretical treatments, descriptions of the research method and the results of their research. In cases where excellent research outcomes occur, presentation of the results at a conference may be possible.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
3年までに学ぶ個々の学習科目と、現実に我々の前に提示される問題とは必ずしも直接には結びつか
ない。研究を進めていく上で、それらの総合的な活用と、さらに様々な分野の勉強が必要になる。
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
A solid understanding of 3rd year electromagnetism, optics and quantum physics. Students should try to deepen their understanding over the research project year.
成績評価方法 Performance grading policy
60% - Attendance and participation in lab discussions, lab seminars, lab research
20% - Seminar presentation
20% - Research project results and presentation
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
Necessary materials will be introduced in lab seminars.

授業計画 Class plan
「ナノ輸送物理学:光を用いてナノ物質を操る・ナノ物質を用いて光を操る」

研究テーマの例:
→スピン軌道結合光用ナノ光アンテナの作製
→スピン軌道結合光を用いるサブ波長分解の実現
→輸送実験ようのナノファイバー共振器の実現
→低パワーナノ粒子輸送用リング共振器の実現
→プラズモン・ナノファイバーのハイブリッドナノ
粒子トラップの作製・評価
→金属ナノワイヤーデバイスの開発
→原子冷却用線幅の狭いレーザー開発・作製
→ナノ粒子・ナノワイヤーを超高真空への導入
→原子ナノ光トラップの数値的な評価・開発
→その他


4月~5月 Lab members meet for informal discussion, preparation for seminars and research.

5月~12月 - Lab seminars - seminar topics assigned.

5月~ Assignment of individual research projects. Reading for research projects assigned. Background for research projects assigned.

6月~ Start research projects

1月~ Begin summary of research and prepare for writing. Submission to research meeting depending on results.

2月~ Preparation for research presentations and finalization of research report (卒論)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
Python\nQuTiP Python library\n(無料ダウンロード可)

備考 Remarks
なし

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N