教員名 : 川村 康文
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科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
基礎講義実験
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
The basic physics lecture withexperiment
授業コード Class code
9912477
科目番号 Course number
12PHZZZ201
教員名
水谷 紫苑、川村 康文
Instructor
Yasufumi KAWAMURA
開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 1 Semester
曜日時限
水曜4限
Class hours
4th, Wednesday
開講学科・専攻 Department
理学部第一部 物理学科
Department of Physics, Faculty of Science Division Ⅰ 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
実験
Experiment 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
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授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
物理学を楽しく学ぶ上で必要な実験技術を,楽しく面白い実験を通して体得する。いわゆる,理論がわかる手作りの物理実験を行う。また,その過程を通して「ぷち発明」について体得してもらう。
本授業は物理学科のディプロマ・ポリシー項目2に定める「問題発見と解決の能力」を身に付けるための科目である。 ま た、物理学科ルーブリックの評価軸3の「問題発見、解決能力」の項目および評価 軸4のプレゼンテーション能力」の項目に該当する科目である。 なお,後期の応用講義実験では,文部科学省サイエンスインカレへの応募を考えているが,その準備となる実力をつける。 Through fun and interesting experiments, students will acquire the experimental skills necessary for learning physics in a fun way. So-called handmade physics experiments that understand the theory are performed. In addition, through this process, students will learn about "petit inventions". This course is designed to help students acquire the "problem finding and problem solving ability" defined in Diploma Policy Item 2 of the Department of Physics. In addition, it is a subject that corresponds to the evaluation axis 3 of the physics department rubric, “problem finding and solving ability” and the evaluation axis 4, presentation ability. In addition, in the applied lecture experiment in the second semester, I am thinking of applying to the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology's science intercollegiate, but I will acquire the ability to prepare for it. 目的 Objectives
高校まで,物理が面白いと思っていて,物理学科に進んだ学生に,物理の面白さ楽しさを再認識してもらう機会とし,これからの物理学科の物理学の授業に高い興味・関心をもってもらう。
Students who thought physics was interesting up until high school and then proceeded to the physics department will have an opportunity to rediscover the fun and enjoyment of physics, and have a strong interest in the future physics classes of the physics department. 到達目標 Outcomes
いわゆる「おもしろ実験」を通して,創意・工夫を,自ら行うことにより「ぷち発明」について認識してもらう。後期の応用講義実験では,文部科学省サイエンスインカレへの応募を行うので,その準備としての実力をつける。
Through so-called "interesting experiments", students will be made aware of "petit inventions" by doing their own originality and ingenuity. In the applied lecture experiment in the second semester, we will apply for the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology's science intercollegiate, so we will acquire skills as preparation for that. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
いわゆる,講義のみの授業ではなく,実験実習を伴う授業なので,出席に関しては重要です。欠席回数がふえると単位習得が難しくなることもあります。
Attendance is important because it is not a so-called lecture-only class, but a class that involves hands-on experiments. If the number of absences increases, it may become difficult to acquire credits. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
受講生が主体的に学ぶ授業です。受講生の積極的な参加が必要です。
This is a class in which students learn independently. Active student participation is required. 準備学習・復習 Preparation and review
予習は,1時間30分程度の時間をかけて行ってください。
授業前に、十分な予習をしてください。 復習は,1時間30分程度の時間をかけて行ってください。 Spend about 1 hour and 30 minutes preparing for class. Prepare enough before class. Spend about 1 hour and 30 minutes reviewing. 成績評価方法 Performance grading policy
授業への積極的な参加の度合い,実験機製作の完成度,およびパフォーマンスで評価します。
You will be evaluated on the degree of active participation in class, degree of perfection in making experimental equipment, and performance. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
・理科教育法 講談社 川村康文著
・世界一わかりやすい物理学入門 講談社 川村康文著 MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
授業計画 Class plan
1 41分光つつで省エネハウス
About experimental tools for spectroscopy and saving energy house 2 慣性力実験機(赤青白博士)8ホバークラフト About experimental tools for inertial force and hovercraft 3 76色素増感太陽電池 About experimental tools for Dye-senseitized solar cell 4 70サボニウス型風車風力発電機+71風速計 About experimental tools for Savonius wind turbine generator and anemoneter 5 5大気圧実感実験(ボーリング玉)20圧縮発火器と22ドライアイス ・25雲をつくろう・21熱気球 About experimental tools for Atomspheric pressure feeling, compression igniter, dry ice, let's make clouds and hot air balloon 6 59雷実験+55ペットボトル箔検電器 About experimental tools for thnder and foil electroscope 7 69かわむらのコマ About experimental tools for Kawamura's top 8 53クリップモーターカー About experimental tools for clip motor car 9 68シャカシャカ振るフルライト About experimental tools for Shaking Light 10 27ウエーブマシン(製品と手作り)・29波動説明機・33クント管 大と小 ・34クインケ管 About experimental tools for Handmade Wave machine,wave explanation machin, kundt tube and Quincke tube 11 35ペットボトル顕微鏡 ・37ピンホールカメラ,レンズカメラ大と小(人が入れるものも) About experimental tools for petbotle microscope, pinhole camera and Lenz camera 12 18ニュートンのゆりかご実験 大と小+16運動量カー体感実験大と小 About experimental tools for Newton's cradle and momentum car 13 26スターリングエンジンカー About experimental tools for Stirling engine car 14 58圧電発電+自転車発電+63電気パン About experimental tools for piezoelectric power, bicycle power generation and electric bread 15 文部科学省サイエンスインカレの説明と授業の振り返り 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
中学校・高校での理科教員としての実務経験あり。
Has practical experience as a science teacher at junior and senior high schools. 教育用ソフトウェア Educational software
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備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
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授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
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