シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究2B (昆)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Research 2B (昆)
授業コード Class code
990C944
科目番号 Course number
03GRRES602

教員名
榮 雄大、昆 俊亮
Instructor
Shunsuke Kon

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive courses

開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻

Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences
単位数 Course credit
3.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
発がんに関する多様な生命現象について分子レベルで理解するために実験を中心とした研究を行う。

This course deals with the basic concepts and principles of oncogenesis. It also enhances the development of skills in implementing biological experiments.
目的 Objectives
分子生物学・細胞生物学・生化学等の知識と研究技術を習得し、それを基に、上記のうち未解明の問題を明らかにするために研究を行い、その結果をまとめ、部門内ミーティング、学内発表会や国内ならびに国際学会で発表できる能力を身に付ける。

The aim of this course is to help students to learn the basic principles of molecular biology, cell biology and biochemistry. Based on the knowledge, students are expected to actively participate in research design, execution and data analysis to address unsolved questions in the field of cancer biology. It also enhances the development of skills in giving presentations.
到達目標 Outcomes
腫瘍発生学における未解明の問題を提起でき、研究を通して解決する能力、研究成果を整理分析し、人に説明ならびに発表できる能力を身につける。そして、これまでの修士課程の研究成果について発表会で発表し、さらに、修士論文として著すことができる。 

Outcomes of this course are to
(1) raise unsolved questions relevant to oncogenesis
(2) tackle unrevealed issues through research activity
(3) analyze the results accurately
(4) interpret and explain the obtained data
(5) give a presentation for a master's thesis and write up a master's thesis
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
毎日の研究活動の他に、毎週の論文抄読会と研究進捗報告会に参加すること。

It is required to attend journal clubs weekly and meetings on progress reports
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
実験 Experiments/実習 Practical learning/-
-

準備学習・復習 Preparation and review
自分の研究に関連する原著論文をPubMed等で探して読み、その内容を研究計画や結果解析等について考える材料にすること。

Collect information related to the research subject by reading academic articles on websites such as PubMedhttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/. Based on that knowledge, design a research plan and interpret the obtained results
成績評価方法 Performance grading policy
研究態度(30%) 研究成果(20%)
修士論文および修士論文研究発表(秋期入学の場合、中間発表)の評価(50%)

Evaluate comprehensively through research attitude (30%), research accomplishment (20%) and a presentation for master's thesis (in case of autumn admission, a presentation at the internal meeting to report the progress is evaluated)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
研究テーマに関連する英語論文、総説等を参考にする。

It is necessary to read academic articles or reviews related to the research subjects

授業計画 Class plan
【特別研究の概要】
1) 1年次からの研究を継続して行うとともに、新たに生じた問題や疑問等を解決するために、研究室メンバーとの議論、関連分野の学術論文等を参考に、新たな研究方針を決定する。
2) 新たな研究の遂行に必要な研究技術•設備について議論し、新技術導入が必要な場合は技術修得のために関連研究室の教員と連携する。
3) 1ヶ月単位で成果の進捗状況を確認•議論し、問題が生じた場合はその解決法を議論する。
4) 成果は、1ヶ月に1回の頻度で研究室ゼミで発表し、他研究室教員と研究成果ならびに方針について意見交換する。
5) 研究科における修士論文研究発表会(秋期入学の場合は中間発表会)において、研究プロジェクトの理解度、基礎知識、発表の構成、スライドの構成、プレゼンテーション能力、質疑応答能力、のそれぞれの項目について評価を受ける。
6) 研究成果を修士論文としてまとめ、論文作製技術を学ぶ(秋期入学の場合を除く)。
7) これら全般を通して、研究者・技術者としての基礎的技能を滋養することを目標とする。

【授業計画】
第1回:研究計画の実行:マウス腸管のがん変異分化細胞の解析
第2回:研究計画の実行:マウス腸管のがん変異幹細胞の解析
第3回:研究計画の実行:マウス膵管のがん変異細胞の解析
第4回:研究計画の実行:マウス乳管のがん変異細胞の解析
第5回:研究計画の実行:マウス細気管支のがん変異細胞の解析
第6回:研究計画の実行:マウス肺胞のがん変異細胞の解析
第7回:研究計画の実行:がん浸潤関連遺伝子の阻害剤を投与したマウス腸管のがん変異分化細胞の解析
第8回:研究計画の実行:がん浸潤関連遺伝子の阻害剤を投与したマウス腸管のがん変異幹細胞の解析
第9回:研究計画の実行:がん浸潤関連遺伝子の阻害剤を投与したマウス膵管のがん変異細胞の解析
第10回:研究計画の実行:がん浸潤関連遺伝子の阻害剤を投与したマウス乳管のがん変異細胞の解析
第11回:研究計画の実行:がん浸潤関連遺伝子の阻害剤を投与したマウス細気管支のがん変異細胞の解析
第12回:研究計画の実行:がん浸潤関連遺伝子の阻害剤を投与したマウス肺胞のがん変異細胞の解析
第13回:研究のまとめ:研究結果の総括、研究発表の準備、修士論文作成(秋期入学の場合を除く)
第14回:研究のまとめ:研究発表の準備(ポスター/スライドの作製)、修士論文作成(秋期入学の場合を除く)
第15回:研究発表

【研究分野】 上皮細胞層にがん変異細胞が発生したときにおきる現象の解析   
マウス各臓器の上皮細胞に様々ながん原遺伝子、もしくはがん抑制遺伝子の変異を誘導し、がん変異細胞と正常細胞とが共在したときに生じる現象について解析を行う。

This course aims to
1) while continuing to conduct the research projects launched during the first grade, teach recent advances and findings that are relevant to the research subjects by referring to academic manuscripts in the field of oncogenesis, and outline the experimental designs
2) discuss or collaborate with instructors regarding research facilities or experimental requirements to execute the research plans
3) report the research progress to instructors, discuss it with them and figure out ways to solve problems, if any
4) give an oral presentation on the progress of research at lab meetings monthly and exchange opinions among lab members
5) for students, it is required to give an oral presentation for master's thesis (in case of autumn admission, a presentation at the internal report meeting is evaluated), which is evaluated through intelligibility, basic knowledge and a presentation skill.
6) learn to write up a master's thesis (except for autumn admission)
7) mature as a basic scientist through activities described as above

Class plan
1st: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed intestinal differentiated cells of mice
2nd: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed intestinal stem cells of mice
3rd: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in pancreas of mice
4th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in mammary glands of mice
5th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in bronchioles of mice
6th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in alveolus of mice
7th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed intestinal differentiated cells of mice treated with inhibitors of invasion-related molecules
8th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed intestinal stem cells of mice treated with inhibitors of invasion-related molecules
9th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in pancreas of mice treated with inhibitors of invasion-related molecules
10th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in mammary glands of mice treated with inhibitors of invasion-related molecules
11th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in bronchioles of mice treated with inhibitors of invasion-related molecules
12th: Execution of research plan: analyze the behavior of transformed cells in alveolus of mice treated with inhibitors of invasion-related molecules
13th: Summary of the research project: summarize the research results and prepare for a master's thesis and an oral presentation
14th: Summary of the research project: summarize the research results and prepare for a master's thesis and an oral presentation
15th: Giving a presentation on the research accomplishment

The research subject is to study the interaction between normal epithelial cells and transformed cells with genetic insults such as oncogenic or tumor-suppressive mutations using mice

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-