シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
医理工学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Medical Life Science andTechnology
授業コード Class code
990C158
科目番号 Course number
L2LBARTs24

教員名
酒井 秀樹、久保 允人、佐藤 圭子、滝本 宗宏、四反田 功、倉持 幸司、青木 伸、鎌倉 高志、五十嵐 保隆、政池 知子、櫻井 雅之、上羽 悟史、中村 由和、和田 直之
Instructor
Naoyuki Wada, Munehiro Takimoto, Keiko Sato, Takashi Kamakura, Koji Kuramochi, Tomoko Masaike, Yoshikazu Nakamura, Hideki Sakai, Isao Shitanda, Yasutaka Igarashi, Shin Aoki, Masato Kubo, Masayuki Sakurai, Satoshi Ueha

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
水曜5限
Class hours
Wednesday 5th Period

開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻

Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description

医療の推進を目的とした理工学分野と医学分野の学際的融合領域の学問分野の理解を深めるため、この授業科目では,理工学,すなわち生命科学、ナノテクノロジー、生体物質化学、情報科学、生体機械工学等, を医療に応用することを目的とした観点からの分野横断・融合型の知識(「医理工学」)について総合的に講義する。        

This course aims to deepen the understanding of academic fields in interdisciplinary integration areas in science, engineering, and medicine for promoting medical care. Accordingly, it imparts comprehensive cross-sectoral/fusion-type knowledge (“Medical Science and Technology”) ranging from the application of science and technology—that is, life sciences, nanotechnology, biomaterial chemistry, information science, and biomedical mechanical engineering—to medical care.

目的 Objectives

近年、疾病の診断・治療へのナノマテリアル・ナノデバイス技術の応用や、介助・医療ロボットの開発など,理工学分野の医学分野への連携が進んでいる。また、膨大な網羅的解析データの最新の情報工学による分析などによる病態メカニズムの解明や、分析データに基づく予測,例えばAIによる分析,から疾病予防や最適な医療の提案が可能になってきている。

本講義では,各分野の専門家による講義を通して、新しい医療の推進につながることが期待される理工学分野と医学分野の学際的融合領域の理解を深めるとともに、当該分野での実践力の育成を目的とする。

Recently, there has been an increasing collaboration between science and technology in medicine. For example, the application of nanomaterial and nanodevice technology to the diagnosis and treatment of diseases and development of assistance/medical robots. Additionally, it is becoming possible to clarify pathophysiological mechanisms based on the advanced information engineering of exhaustive big data and consider disease prevention and optimum medical treatment using predictions based on AI-powered analysis. 

This course, based on lectures by experts in a wide range of related fields, aims to deepen the understanding of interdisciplinary integration areas of science, technology, and medicine, which are expected to promote new medical treatments. Additionally, it aims to cultivate practical skills in this field.

到達目標 Outcomes

本科目の到達目標は,異なった個別の研究分野の専攻に所属する学生が,理工学分野と医学分野の学際的融合領域の理解を深めることである。
※「医理工学際連携コース参加者」については、医理工学的分野に関わる研究の推進力や問題解決のための思考力を身につけることを目標とする。

This course is for students with a major in a different research field who intend to enhance their understanding of interdisciplinary integration areas in medical science and technology.
*Participants in the “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course”: This course aims to enable the students acquire the ability to advance their related research and solve problems.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
本講義は,理工学研究科横断型コースの1つである医理工学際連携コースのコース必修科目であり、「コース教員」(理工学研究科所属),「協力教員」(他の研究科所属),および「特別協力教員」(その他の所属)により,オムニバス形式で実施される。また,外部の専門家による「特別講義」(集中講義形式「コースゼミ」)も実施する。講義内容の予習復習及び、その他の準備等については各講義担当の教員の指示に従うこと。
※「医理工学際連携コース参加者」は、成績評価方法の項目を確認すること。

This is a compulsory course in the “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course,” which is one of the Interdisciplinary Courses of the Graduate School of Science and Technology. It has an omnibus format with course faculty members who formally belong to the Graduate School of Science and Technology, cooperation faculty members who belong to other graduate schools, and special cooperation faculty members (other affiliation). Moreover, special lectures (in an intensive course format, “Course Seminar”) by external experts will be provided. Follow the instructions of each lecturer regarding preparation and review.
*Participants in the “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course” should confirm the items in the “Performance Grading Policy” described below.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
各担当教員の指示に従い、配布資料等を使った事前学習と復習を行うこと。

In accordance with the instructions of each faculty member, study in advance and review using handouts.
成績評価方法 Performance grading policy
【全受講者】授業への積極的な参加状況(10%)、レポートまたは小テスト(各回の教員により指示,1-14回目各回6%),特別講義への参加(15回目6%),で評価する。

A comprehensive assessment of class participation, presentations, reports, and examinations (7% each for classes 1–13 and 5% each for classes 14 and 15).

※【医理工学際連携コース参加者へ】医理工学際コースの修了要件は,「コースゼミ」に参加する(15回目の「特別講義」+「ポスターセッション」)ことに加えて,ポスターセッションにおいて研究発表することが,コース修了要件となります(ポスタープレゼンは,修士課程在学中に最低1回発表すれば良いです。なお,医理工学特論の評価とは別になります)。

*Participants in the “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course” are required to participate in the “Course Seminar” (classes 13, 14, and 15; “Special Lectures”; and “Poster session”) and present their research during the poster session. (At least one poster presentation is required during the master’s course).
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特に指定はしないが、関連する論文等を積極的に読んでおくことが望ましい。

Not specified. If references are provided, it is advisable to actively utilize them.

授業計画 Class plan

1. 4/17    ガイダンス(コース長,生命生物科学専攻,和田直之)
医理工学特論の履修上の注意について説明する。

1. 4/17    脂質生物学(生命生物科学専攻,中村由和)
生体膜脂質の構造、多様性、生理機能について学習する。生体膜脂質の量的、質的異常と疾患との関連について理解し、脂質を操作することによる疾患治療の可能性について考える。

2. 4/24    分子細胞生物学(生命科学専攻,櫻井雅之)
DNA→RNA→タンパク質への遺伝情報の流れにおける、DNA及びRNAの塩基修飾及び転写制御と転写後プロセシング機構に関する知識と解析手法を学ぶ。

3. 5/1    生体電気分析化学(先端化学専攻 四反田功)
電気分析化学は,電極を用いて物質の定性・定量分析を行う手法である.本講義では,生体物質の電気化学反応を利用したバイオセンシング手法について学ぶ.特に酵素バイオセンサについての理解を深める。

4. 5/8    計算機科学(情報科学専攻 滝本宗宏)
プログラミング言語、ソフトウェア工学、ユーザインタフェース、群知能、GPU向け最適化、ARを用いたユーザインタフェース、移動エージェントを用いた群ロボット制御

5. 5/15    応用微生物学(生命生物科学専攻 鎌倉高志)
医学並びに医工学の領域において、微生物は幅広く、かつ密接に関わっているにもかかわらず、高校生物までの範囲で微生物が取り扱われることは少ない。本講義では、微生物について学んだ経験がほとんどない、生物科学領域以外の理工学系の学生を主たる対象とし、微生物の役割について知り、その重要性を理解する。

6. 5/22 情報セキュリティ(電気電子情報工学専攻 五十嵐保隆)
テーマ:暗号アルゴリズムの安全性評価、解読、ソフトウェア及びハードウェア実装。

7. 5/29    発生生物学、器官形成・再生(生命生物科学専攻 和田直之)
発生生物学は基礎生物学の一分野としてだけではなく,近年では,多能性幹細胞からの器官形成・再生医療の基盤になるとして注目されている。本講義では,発生生物学を理解するために基礎となる概念や関係する分子について確認し,また幹細胞生物学や再生医工学の基礎を学ぶ。

8. 6/5    生命情報学(情報科学専攻 佐藤圭子)
科学として情報を扱うとはどういうことなのか。科学における情報の概念とそれが生命現象理解とどのように関わってくるのかについて、癌疾患の予後を決定する因子を大量の遺伝子データから見つけ出す方法を通して理解を深める。


9. 6/12    応用界面化学・界面光化学(先端化学専攻 酒井秀樹)
リポソームやエマルションをキャリアーとしたドラッグデリバリーシステムへの界面化学的アプローチ、膜透過ペプチドの作用機序解析などについて学習する。


10. 6/19 ナノバイオサイエンス、1分子生物学、生化学、生物物理学(生命生物科学専攻 政池知子)
ATP加水分解タンパク質の化学反応、構造変化、機能を結び付け、作動メカニズムの解明


11. 6/26 炎症・免疫学(生命科学専攻,上羽悟史)
がん、線維症に関わる炎症・免疫反応の基礎を学ぶとともに、次世代DNAシーケンス技術による新たながん免疫療法の予後予測、治療応答評価手法を学ぶ。

12. 7/3    ケミカルバイオロジー(生命生物科学専攻 倉持幸司)
ケミカルバイオロジーは化学的手法によって生命現象を解明する研究であり、生命の諸現象を分子レベルで解明することを目指している。本講義では、ケミカルバイオロジー研究の概念と戦略を理解することを目標としている。

13. 7/10 免疫学(生命科学専攻,久保 允人)
がん・炎症性疾患・感染症など多くの疾患において免疫応答は、重要な働きを保つことが分かってきている。本講義では、免疫学を基盤とした分子標的薬の現状や感染症の分子病態の理解を深めることを目的とする。

14. 7/17 生物有機化学・光化学・医薬化学(薬科学専攻 青木伸)
金属錯体・金属酵素化学・光化学を基礎として、超分子化学、生物有機・無機化学への展開を学ぶ。


15 (8月〜9月,期日未定). 特別講義(外部講師依頼予定)


1. Introduction (Wada)
A brief guide to this course will be provided.

1. Lipid biology (Yoshikazu NAKAMURA)
Understanding the structure, diversity, and physiological functions of lipids in the biological membrane. Learning about the link between diseases and abnormalities of the amount and the quality of membrane lipids. Learning about the treatment of diseases via manipulation of the membrane lipid composition.

2. Molecular Cell Biology (SAKURAI)
Learn about the mechanism and methodology for the analysis of the genetic information flow from DNA to protein bridged by RNA, known as central dogma (replication, transcription, and translation); the RNA processing mechanism of RNA; and the modulation of DNA and RNA chemical structures by enzymatic modifications.

3. Bioelectroanalytical Chemistry (SHITANDA)
This lecture reviews the basics and measurement methods of bio-sensing devices and bio-fuel cells that utilize biological recognition elements, with a focus on the field of electrochemistry.

4. Computer Science (TAKIMOTO)
Programming Languages, Software Engineering, User Interface, Swarm Intelligence, Code Optimization on GPU, User Interface Using AR, and Swarm Robots Control Using Mobile Agents.

5. Applied Microbiology (KAMAKURA)
Microorganisms play various roles in medical and medical-engineering fields; however, microbiology is rarely taught in basic education. This class focuses on students with limited exposure to microbiology to help them understand the importance of the role of microorganisms in medicine.

6. Information Security (IGARASHI)
Subject: Security Analysis and Software/Hardware Implementation of Cryptographic Algorithms

7. Developmental Biology and Regenerative medicine (WADA)
Developmental biology is a research fields in basic biology to understand how an egg forms a species-specific morphology of a multicellular organism. Additionally, the knowledge obtained from the research will be useful for progress in research, such as in stem cell biology and regenerative medicine.
The objective of this lecture is to elucidate the concept and knowledge of cellular/molecular biology to understand developmental biology, and to impart basic knowledge of stem cell and regenerative medicine.

8. Bioinformatics (SATO)
Determining how to handle a significant amount of molecular and clinical data, and thereafter, how to extract clinically meaningful targets is a significant challenge. This lecture introduces the concept of information in science and discusses how this helps us understand life phenomena.

9. Applied Interfacial Chemistry, Interfacial Photochemistry (Hideki SAKAI)
Study the interfacial chemical approach to DDS using liposomes and permeation mechanism of cell penetrating peptides (CPP).


10. Nanobioscience, Single-molecule Biology, Biochemistry, and Biophysics (MASAIKE)
This lecture deals with how to correlate chemical reactions with conformational changes and the functions of nucleotide-hydrolyzing enzymes to investigate the underlying mechanisms.

11. Inflammation and Immunology (UEHA)
Understand the inflammatory and immunological responses underlying cancer and fibrotic diseases. Learn next-generation-sequencing-based approaches for predicting, and diagnose the therapeutic effects of cancer immunotherapies.

12. Chemical Biology (KURAMOCHI)
Chemical biology involves the application of chemical techniques, analysis, and often, small molecules produced through synthetic chemistry, to the study and manipulation of biological systems. This class imparts to students the basic as well as advanced knowledge of chemical biology.

13. Immunology (KUBO)
Immune responses play a key role in many diseases, such as cancer and inflammatory or infectious diseases. This lecture aims to deepen the understanding of the current status of molecular targeted therapy and molecular pathogenesis of infectious diseases based on immunology.

14. Bioorganic Chemistry, Photochemistry, and Medicinal Chemistry (AOKI) 2022/6/29
Based on the fundamental knowledge on the chemistry of metal complexes and enzymes, and photochemistry, study their applications to supramolecular, bioorganic, and bioinorganic chemistry .

15. Course Seminar Special Lecture (Invited Lecturers: TBA) (Wada)

※Special Lectures will be held on Aug-Sep 2023 (TBA).

※Course students (participants in “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course”) should refer to the “Performance grading policy” column described above.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
該当なし
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N