シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
スタートアップ実務家特別講義 (冬)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special Course for Entrepreneurs (冬)
授業コード Class code
24MT006
科目番号 Course number

教員名
岸本 太一、青木 英彦
Instructor
Hidehiko Aoki, Yuichi Katayori, Hisanori Takata

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024/Winter
曜日時限
木曜6限、木曜7限
Class hours
Thursday 6-7th

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、起業とイノベーションを成功に導く、考え方、知識、マインドセットを学ぶ。
先行き不透明な時代、変革が要求され続ける現代社会に於いて、スタートアップに係るイノベーション、アントレプレナーシップ及びファイナンスの知識は、変化を乗り越え、新しい時代を創出していくための必要な考え方、マインド及び知識といえる。本講座における、イノベーションとは、新たな価値を作り出すことに加えて、既存のものを結合させることによって新たな価値を創出する新結合をも包含することを意味する。また、アントレプレナーシップとは、失敗を恐れることなく、潜在的な価値を探索・発見し、それらを顕在化させ社会に実装・還元する、挑戦者としてのマインドを意図している。本講座における学びを通じて、起業を志す人材のみならず、経営者、企業で働く方々等のあらゆる人材が、スタートアップに係るイノベーション、アントレプレナーシップ及びファイナンスを理解し必要なものとして捉えることができるものと考える。 
本講座は、本学と協働して起業家支援、スタートアップ投資を推進する東京理科大学インベストメント・マネジメント株式会社及び東京理科大学イノベーション・キャピタル株式会社の実務家が参加し、履修者にイノベーション、アントレプレナー、企業経営者の実態を知ってもらい、身近に感じてもらう内容を企図している。

Based on the purpose of this course and its relationship with the purpose of the major, students will learn the way of thinking, knowledge, and mindset that will lead to success in entrepreneurship and innovation.
In today's society, where the future is uncertain and where change continues to be demanded, knowledge of innovation, entrepreneurship, and finance related to startups provides the necessary mindset, mind, and knowledge to overcome change and create a new era. I can say that. In this course, innovation means not only creating new value, but also encompassing new combinations that create new value by combining existing things. Entrepreneurship also refers to the mindset of a challenger, without fear of failure, exploring and discovering latent values, manifesting them, and implementing and giving back to society. Through the learning in this course, we believe that not only people who aspire to start a business, but also managers, people working in companies, and all other people will be able to understand and view innovation, entrepreneurship, and finance related to startups as necessary. .  
This course will be attended by practitioners from Tokyo University of Science Investment Management Co., Ltd. and Tokyo University of Science Innovation Capital Co., Ltd., which collaborate with our university to support entrepreneurs and promote startup investment. The content is designed to help people learn about the reality of corporate management and make them feel closer to the company.

目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目であり、ディプロマ・ポリシーの1,6,7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • 以下の内容の最新研究、具体的なケース等について、国内外の専門家から学習し、受講者の新規事業創出、企業家精神の醸成、企業価値向上に資する経営・ファイナンスに係る知見の獲得等に寄与することを目的とする。

This subject is a specialized subject and will develop skills in Diploma Policy 1, 6, and 7.
Acquire knowledge from CEOs/COOs, entrepreneurs, and other CXOs/stakeholders in the education field.
Learn from domestic and international experts about the latest research and specific cases, etc. below, and acquire knowledge related to management and finance that will help participants create new businesses, foster entrepreneurship, and improve corporate value.

到達目標 Outcomes
教育領域におけるCEO/COO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見が身についているのに加え、以下の力を養うことを到達目標とする。
  • スタートアップ成功の要因を、自社及び自分の文脈に照らして明白に記述、論述することが出来る。
  • 起業家らとのディスカッションを通じて得られた体感に基づきながら、自ら魅力的な起業アイディアを発案し、説得力を持ってプレゼンすることができる
  • 起業アイディアや起業家を目利きする判断力を持つ。
  • 起業、会社経営における成功の要因を、イノベーション、アントレプレナーシップ及びファイナンスの観点から明白に理解し、記述することが出来る。
  • 最新研究、具体的なケース等について、国内外の専門家から学習し、自らの起業アイディア、新規事業について発案することができる。
  • 起業、会社経営について経済的・非経済的に成功する為の手法を考え、判断する能力を持つ。

The goal is to develop the following skills.
Be able to clearly describe and discuss the factors behind startup success in light of your company and your own context.
Based on the experience gained through discussions with entrepreneurs, students are able to come up with attractive entrepreneurial ideas on their own and present them convincingly.
Have the ability to judge business ideas and entrepreneurs.
Be able to clearly understand and describe the factors for success in starting a business and managing a company from the perspectives of innovation, entrepreneurship, and finance.
You can learn about the latest research and specific cases from experts in Japan and abroad, and come up with your own entrepreneurial ideas and new businesses.
Have the ability to consider and make judgments about methods for achieving economic and non-economic success in starting a business and managing a company.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 関連科目:スタートアップサイエンス
  • 内容を⼀部変更する場合もある
  • 本講義課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする

Related subjects: Startup Science
Some contents may be changed.
In principle, reports submitted as assignments for this course will be shared with students enrolled in this course.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/-
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、2日前をめどに配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと。なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 毎週回でレポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。
  • If there are materials for each week, they will be distributed approximately two days in advance. Prepare for a wide discussion based on the distributed materials. Please note that it may not be possible to upload guest speaker materials in advance. In that case, prepare for the class by studying the person's background, achievements, past papers, books, etc.
  • A report is assigned every week, and the class is positioned as a learning alternative to reviewing lessons.
  • Preparatory study: Preparation and review for the next class based on materials distributed in advance (approximately 7 hours each week). Furthermore, by requiring students to submit assignments that are presented before and after the end of each week, it is positioned as a learning alternative to class preparation and review.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 成績評価は相対評価とし、主に主担当が行う。
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)30%
  • レポート(授業後に課す)30%
  • グループ発表40%
  • 授業貢献は、各回の履修生による投票をベースとする。
  • レポートのフィードバックは授業中に取り上げることをもって行う。


Performance evaluation is mainly done by the main person in charge (relative evaluation).
Contribution to the class (high-quality statements, comments, questions, etc. that advance the discussion based on the outline and purpose of the class) 30%
Report (assigned after class) 30%
Group presentation 40%
Class contributions will be based on votes by students each time.
Feedback on the report will be provided by discussing it in class.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
STARTUP 優れた起業家は何を考え、どう行動したか (堀新一郎 , 琴坂将広 他)

STARTUP What did outstanding entrepreneurs think and how did they act? (Shinichiro Hori, Masahiro Kotosaka, etc.)


授業計画 Class plan

【授業形態】理論授業20:ケース授業20:グループ討論40:ゲスト20:校外学習00(%)


当該科目の概要・目的を踏まえ、起業、会社経営及び投資の経験と実績を有するゲストを招へいすることを企図している。


【授業計画】片寄・高田・青木

第1回 ①オリエンテーション、東京理科大におけるアントレプレナーシップ
    ②イノベーション及びアントレプレナーシップとは
第2回 起業の科学
第3回 ①事業とは、経営とは
    ②起業のストーリー、課題の発見、事業アイデア、同業他社
第4回 ①起業のファイナンス・経営のファイナンス
    ②法人の設立、市場はどこにあるか
第5回 ①製品・サービスの提供に至るまで
    ②営業・マーケティングの推進
第6回 ①チーム・ビルディング、リーダーシップとフォロワーシップ
    ②収益化と成長 
第7回 ①社会的インパクト
    ②失敗と成功、トライ&エラー
第8回 ①事業計画・将来計画
    ②アントレプレナーとのオープンディスカッション(1)
第9回 ①アントレプレナーとのオープンディスカッション(2)
    ②講義の総括とまとめ

ゲストスピーカーはまだ未定。

[Class format] Theory class 20: Case class 20: Group discussion 40: Guest 20: Off-campus study 00 (%)

Part 1  ① Orientation, Entrepreneurship at Tokyo University of Science
            ②What is innovation and entrepreneurship?
Part 2 Startup Science
Part 3 ① What is business and what is management?
          ② Story of entrepreneurship, discovery of issues, business ideas, competitors in the same industry
Part 4 ① Finance for starting a business/financing for management
   ②Establishment of a corporation, where is the market?
Part 5 ① Up to the provision of products and services
          ② Promotion of sales and marketing
Part 6 ① Team building, leadership and followership
   ② Monetization and growth
Part 7 ① Social impact
   ②Failure and success, trial and error
Part 8 ① Business plan/future plan
   ②Open discussion with entrepreneurs (1)
Part 9 ① Open discussion with entrepreneurs (2)
   ② Lecture summary

Guest speakers are to be announced.


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

青木英彦:2020年8月まで、のべ31年間にわたり小売業界担当の証券アナリスト業務に従事。小売、食品、消費財、IT、物流業界など産業界に幅広い人的ネットワークを持ち、現場・現実とセオリーを合体させた講義を心掛けている。


片寄裕市:

東京理科大学大学院経営学研究科修士課程修了後、第一生命保険相互会社(現第一生命保険株式会社)に入社。資産運用部門にてオルタナティブ投資およびストラクチャード・ファイナンス関連の投資業務に携わる。米国現地法人および海外資産運用会社への出向等を経て、ゴールドマン・サックス・アセット・マネジメント株式会社に入社。学校法人東京理科大学のインキュベーション事業を担う東京理科大学インベストメント・マネジメント株式会社の設立に参画、代表取締役に就任。学校法人東京理科大学理事長特命補佐、東京理科大学研究推進機構総合研究院技術経営・金融工学社会実装研究部門客員教授、東京理科大学大学院経営学研究科客員教授を歴任。東京理科大学イノベーション・キャピタル株式会社の設立に伴い、代表取締役マネージング・パートナーに就任。一般社団法人日本ベンチャーキャピタル協会オープンイノベーション委員会産学連携部会メンバー。スタートアップの創業支援、企業価値向上、投資に係る豊富な経験を有する。これらの経験をもとに、実務に即した講義を行う。


高田久徳:

大学卒業後、第一生命保険相互会社(現第一生命保険株式会社)、Mountain Capital Advisors(現The Carlyle Group)及び農林中央金庫に勤務し、米国ニューヨーク及び東京に於いてM&Aファイナンス、プライベート・エクイティ投資及びベンチャー投資業務等に従事。2015年に東京理科大学インベストメント・マネジメント株式会社に参画し、取締役に就任。2016年より学校法人東京理科大学の基金運用におけるシニア・ポートフォリオ・マネジャー及び財務担当理事補佐を務め、2018年に東京理科大学イノベーション・キャピタル株式会社を設立し、代表取締役マネージング・パートナーに就任。慶應義塾大学経済学部卒、東京理科大学大学院経営学研究科技術経営修士課程修了(優秀学生賞)、オックスフォード大学サイード・ビジネス・スクールExecutive Leadership Program 修了。内閣府SDGs産学官民事業創生・地方創生・教育創生連携ネットワーク分科会会長。スタートアップの創業支援、企業価値向上、投資に係る豊富な経験を有する。これらの経験をもとに、実務に即した講義を行う。


Hidehiko Aoki: Until August 2020, worked as a securities analyst in charge of the retail industry for a total of 31 years. He has a wide network of contacts in industries such as retail, food, consumer goods, IT, and logistics, and strives to deliver lectures that combine theory with reality.

Yuichi Katayori: After completing the master's program at the Graduate School of Business Administration, Tokyo University of Science, joined Dai-ichi Life Insurance Company (currently Dai-ichi Life Insurance Co., Ltd.). He is involved in investment operations related to alternative investments and structured finance in the asset management department. He joined Goldman Sachs Asset Management Co., Ltd. after being seconded to a U.S. subsidiary and an overseas asset management company. He participated in the establishment of Tokyo University of Science Investment Management Co., Ltd., which handles the incubation business of Tokyo University of Science Educational Corporation, and became its representative director. He has served as a special assistant to the president of the Tokyo University of Science, a visiting professor in the Technology Management and Financial Engineering Social Implementation Research Department of the Institute for Research Promotion, Tokyo University of Science, and a visiting professor at the Graduate School of Business Administration, Tokyo University of Science. With the establishment of Tokyo University of Science Innovation Capital Co., Ltd., he became the representative director and managing partner. He is a member of the Industry-Academia Collaboration Committee of the Japan Venture Capital Association Open Innovation Committee. He has extensive experience in supporting startups, increasing corporate value, and investing.  Lectures will be based upon experiences above.

Hisanori Takada: After graduating from university, he worked at Dai-ichi Mutual Life Insurance Company (currently Dai-ichi Life Insurance Co., Ltd.), Mountain Capital Advisors (currently The Carlyle Group), and The Norinchukin Bank, and worked in M&A finance and private equity in New York and Tokyo, USA. Engaged in investment and venture investment business. In 2015 he joined Tokyo University of Science Investment Management Co., Ltd. and became a director. Since 2016, he has served as a senior portfolio manager and assistant director in charge of finance at the Tokyo University of Science Educational Corporation, and in 2018 he established Tokyo University of Science Innovation Capital Co., Ltd. and became the representative director and managing partner. He graduated from the Faculty of Economics at Keio University, completed the master's program in technology management at the Graduate School of Business Administration at Tokyo University of Science (Outstanding Student Award), and completed the Executive Leadership Program at Oxford University's Saïd Business School. He is the Chairman of the Cabinet Office SDGs Industry-Academia-Public-Private Business Creation, Regional Revitalization, and Educational Creation Collaboration Network Subcommittee. He has extensive experience in supporting startups, increasing corporate value, and investing. Lectures will be based upon experiences above.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class