シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マクロ・ミクロエコノミクス (夏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Macro and Micro Economics (夏)
授業コード Class code
24MT002
科目番号 Course number
88MTMOT511

教員名
田村 浩道、諏訪園 貞明
Instructor
Sadaaki Suwazono, Hiromichi Tamura

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
Summer semester, FY 2024
曜日時限
木曜6限、木曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、技術経営を行う上で不可欠な基礎的なマクロ経済学及びミクロ経済学の概念、例えば、「GDPの寄与度分析」「合成の誤謬」「国際収支分析・為替相場」「イノベーションの置き換え効果・埋没費用」「情報の非対称性」などについて学ぶ。また、グループ討論などを通じて、課題解決に向けたCXOを目指す学生にとって最低限必要な実践力を身に付ける。

Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn basic macroeconomic and microeconomic concepts essential for technology management, such as "GDP contribution analysis," "synthetic fallacy," "balance of payments analysis and exchange rates," "replacement effect and embedded cost of innovation," "information asymmetry," etc., and through group discussions will acquire practical skills at least necessary for students who aim to become CXOs in order to solve problems.

目的 Objectives
〇 目的
  • 本科目は、基盤科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜3の⼒をつける。
  • 経済学の基礎及びイノベーションの視点からの最適なアプローチを選び、グループ討論などを通じて、自社(全社と自部門)、取引先や競合他社等を取り巻く経済状況などにつき分析する基本的な力を身に付ける。

Objective
This course is a foundation course and will develop knowledge of Diploma Policy 1-3.
- To acquire knowledge of CEO/COO, CFO, CMO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder in the education area.
- Analyze the economic situation of the company (company-wide and within the company), its clients, competitors, etc., choosing the most appropriate approach from an economics and innovation point of view, through group discussion, etc.
到達目標 Outcomes

到達目標 Outcomes

  • リーダーとして、イノベーションに役立つ経済学の知識をビジネスにおいて実践的に活用することができるようになる。
  • 様々な経済学者や有識者の立場などからくる意見の相違を理解し、自社を取り巻く経済環境の先行きなどについて、意見をもって議論ができるようになる。
  • 最低限、経済紙・雑誌などで議論されていることについて、明確に理解し、批判的に自らの意見を述べることができるようになる。
  • グラデュエーションペーパーで、関連する先行研究を評価でき、仮説検証に有益な知見を身に着け、ビジネス企画提案では、具体的で実践的な提案ができるようになる。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CMO、起業家的知見を身につける。

Outcomes
- As a leader, be able to make practical use of knowledge of economics for innovation in business.
- To be able to understand the differences of opinion among various economists and to be able to discuss with opinions about the future of the economic environment surrounding one's own company.
- At a minimum, acquire enough knowledge and theories to understand what is being discussed in economic newspapers and magazines.
- To be able to evaluate relevant previous research in a research paper and acquire knowledge useful for hypothesis testing, and to be able to make concrete and practical proposals in business planning proposals.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりにデータ分析や授業での議論のための準備を行うこと
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 毎週回では必要に応じて、授業で行った練習問題、演習に関する復習を行う。またレポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける場合もある。

・関連科目:イノベーションを生む競争政策、企業産業分析予測
If materials are available for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Prepare for data analysis  and class discussions using the distributed materials as clues.
    Please note that it may not be possible to upload materials for guest speakers in advance. In such cases, please study the background and achievements of the guest speaker before coming to class.
    Preparatory study: Preparation and review for the next class based on the materials distributed in advance (about 7 hours each week).
    Review of exercises and exercises done in class will be given in the weekly class sessions as necessary. In some cases, a report will be assigned as an alternative to the class review.
Related Subjects: Competition Policy for Innovation, Forecasting for Business Industry Analysis
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/-
-

準備学習・復習 Preparation and review
  •   各週回の 1 週間程度前に配信する教材をもとに 、各回の授業前に資料の確認等予習をしてくること。
  •   授業において理解ができなかった部分は授業動画を視聴して復習すること。
  •   授業の各回の後で簡単な課題(授業に対する感想・意見・質問等をA41枚で提出等)を課す。
  •  準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。

  •   Students are expected to prepare for each class by reviewing the materials that will be distributed about one week prior to each class.
  •   Students are expected to review the material they did not understand in class by watching the video clips.
  •   After each class, students will be required to submit a brief assignment (e.g., an A41 sheet of your thoughts, opinions, questions, etc. about the class).
成績評価方法 Performance grading policy
・ 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえ、また、これまでの講義の内容や自らが提出したレポートなどの内容を踏まえて、議論を発展させる質の良い発言や演習での取り組み姿勢等)30%、レポート(全体で3回程度)45%、最終個人発表 25%の割合で評価を行う。
・ 成績評価は絶対評価とする。また、主担当教員が成績評価を行う。

・ Contribution to the class (based on the outline and objectives of the class, as well as on the contents of previous lectures and reports submitted by the students themselves, good quality statements that develop the discussion, attitude in the exercises, etc.) 30%.
Reports (about 3 reports in total) 45% ・
Final individual presentation 25%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
・ 作成オリジナル教材を利用する。
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
経済学の基礎的知見を持っていない学生は、「アメリカの高校生が学んでいる経済の教室」D.A. メイヤー著 SBクリエイティブ (2022/2/2)をざっと目を通しておくこと(所要1〜2週間程度)。

 また、講義を通じて、理解できなかったことなどを確認するためには、「クルーグマン ミクロ経済学(第2版) 」東洋経済新報社や、「ブランシャール マクロ経済学 上 (第2版): 基礎編」 2020/4/3(東洋経済新報社)をお薦めする。

Students who do not have a basic knowledge of economics should skim through "The Economics Classroom of American High School Students" by D.A. Mayer, SB Creative (2022/2/2) (takes about 1 to 2 weeks).

 In addition, to confirm what you did not understand through the lectures, we recommend "Krugman Microeconomics (2nd Edition)" by Toyo Keizai Shinposha or "Blanchard Macroeconomics Upper (2nd Edition): The Basics" by Blanchard, 2020/4/3 (Toyo Keizai Shinposha).


授業計画 Class plan
第1週 経済学とは何か。簡単な歴史、概要など。(諏訪園)
     マクロ経済学とは何か。

第2週 GDPの各項目、消費、投資、輸出入等の概要(諏訪園、田村)
     消費関数、投資関数

第3週 比較優位原則と国際収支・為替市場 (諏訪園)
     中央銀行の役割、マネーサプライ、イールドカーブ

第4週 生産連関表分析、労働市場、労働生産性(諏訪園、田村)
    課題についての中間発表

第5週 ゲスト・スピーカー長井滋人(エコノミスト:元・日銀国際局長、現・英国経済研究機関Oxford Economicsの在日代表)による経済分析の実際と議論(諏訪園)

第6週 ミクロ経済学とは何か。(諏訪園、田村)
     需要・供給曲線、弾力性分析、パレート均衡・分析

第7週 独占・寡占市場、消費者余剰、生産者余剰(諏訪園)
     規模の経済性、両面市場・無料市場

第8週 不確実性の経済学、外部性(諏訪園、田村)
     情報の非対称性、モニタリング・取引費用


第9週 総括的議論と学生からのグループ発表(諏訪園)

Week 1  What is economics? Brief history, overview, etc.
     What is macroeconomics?

Week 2  Overview of the various components of GDP, consumption, investment, imports and exports, etc.
     Consumption function, investment function

Week 3  Principle of comparative advantage and balance of payments and exchange markets. 
     Role of central banks, money supply, yield curve

Week 4   Production Input-Output table analysis, labor market, labor productivity
    Interim presentation on issues

Week 5   Actual economic analysis and discussion by guest speakers (economists: former head of the Bank of Japan's International Bureau and current head of the Oxford Economics, British institute of economic research, in Japan)

Week 6   What is microeconomics?
     Demand and supply curves, elasticity analysis, Pareto equilibrium and analysis

Week 7   Monopoly and oligopoly markets, consumer surplus, producer surplus
     Economies of scale, two-sided markets, free markets

Week 8   Economics of uncertainty, externalities
     Information asymmetry, monitoring and transaction costs


Week 9  Concluding discussion and group presentations by students

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

諏訪園貞明

 国家公務員などとして中央省庁・政府関係機関で、景気・国際収支予測、独占禁止法や特定商取引法の改正に必要な経済分析等に当たった実績を生かし、実務に即した経済分析等に関する授業、指導を行う。


田村浩道

これまで金融機関などでクオンツ分析、AI解析を行った実績を生かし、実務に役立つ定量分析に関する授業、指導を行う。


Sadaaki SUWAZONO:
・Engaged in activities related to forecasts of business climates and balance of payments and cooperation with international organizations at the Bank of Japan's Research and Statistics Department, the International Department, the Currency Issue Department, etc.
・Subsequently, in addition to implementing the laws and regulations under his jurisdictions, he was engaged in planning and drafting amendment bills and proposing related budget drafts at the Fair Trade Commission, the Ministry of Economy, Trade and Industry, and the Cabinet Office and Cabinet Secretariat. He was also involved in the text negotiations of bilateral and multilateral economic partnership agreements such as the Japan-EU Economic Partnership Agreement, TPP, and RCEP.


Hiromichi Tamura

Lectures and provides guidance on quantitative analysis for practical use, utilizing his experience in quantitative analysis and AI analysis at Nomura Securities and FTSE Russell.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N