![]() 教員名 : 若林 秀樹
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
ビジョナリー・アート・妄想力 (秋)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Visionary Thinking, Artistic Sensibilities andPowers of Imagination (秋)
授業コード Class code
22MT007
科目番号 Course number
教員名
中山 裕香子、田村 浩道、若林 秀樹
Instructor
Hideki Wakabayashi、Hiromichi Tamura、Yukako Nakayama
開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Autumn Semester
曜日時限
金曜6限、金曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
目的 Objectives
到達目標 Outcomes
経営理念、社会理念の上位にあるビジョナリー、妄想力、美意識を鍛え、自らの価値観を、デジタルのツールにとらわれず、視覚的に描けるようになる。
教育領域におけるCEO、CTO、CIO、起業家的知見を身につける。 Develop visionary, delusional, and aesthetic senses that are above management and social principles, and be able to visually depict one's own values, not limited by digital tools. Students should acquire CEO, CTO knowledge, CIO knowledge and entrepreneur knowledge. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度) If materials are available for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Be prepared to discuss widely using the distributed materials as clues. Prepare for and review next session's participation based on materials distributed in advance (approximately 7 hours per week).成績評価方法 Performance grading policy
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
有
その他、必要に応じてLETUSに講義資料を掲載する。
Other lecture materials will be posted on LETUS as needed. 授業計画 Class plan
【授業形態】理論20:ケース20:グループ討論30:ゲスト30:校外学習00(%) 【授業計画】 【授業計画】第1回 【9月20日 導入 理論】イントロ、なぜ「ビジョナリー・アート・妄想」か (若林、田村、中山) 第2回 【9月27日 ゲストスピーカー】妄想を妄想する (石橋先生)と妄想ビジョナリーを振り返る 若林×石橋 第3回 【10月4日 ゲストスピーカー】伊東先生1(東京大学大学院 情報学環 教授)(若林、田村) 第4回 【10月11日 ゲストスピーカー】向喜一郎先生1(半導体シニア協会 日立国際電気 元常務取締役)(若林、田村) 第5回 【10月18日 ゲストスピーカー】向喜一郎先生2 (若林、田村) 第6回 【10月25日 ゲストスピーカー】妄想絵の効果(OB 高野)前半 + ミニ演習(若林) 第7回 【11月1日 ゲストスピーカー】伊東先生2(若林、田村) 第8回 【11月8日 ゲストスピーカー】妄想で経営する(OB 栗岡) 第9回 【11月15日 妄想絵 発表会 】将来を妄想で書く(若林、田村、中山) ゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。 講義の目的に合致する実績を有するゲストを招聘する。<!--[if !supportLineBreakNewLine]--> 2022年度ゲスト:
2021年度ゲスト
【Classroom Plan 】 Lesson Plan 1 [Introduction Theory] Why Visionary Delusion? 2 [Theory] Delusion, brain science, and art 3 [Guest Speaker] Exploring "delusional" (1) (Dr. Inui Ito (University of Tokyo)) 4 [Guest Speaker] Exploring the "delusional" (2) (Prof. Inui Ito (The University of Tokyo)) 5 [Guest Speaker] Practical use of "Mentor" (Dr. Inui Ito, University of Tokyo) 6 [Exercise] Writing about the current situation with delusion 7 [Guest Speaker] Innovation and Mousou Kiichiro Mukai (Former Managing Director, Hitachi Kokusai Electric, Japan) 8 [Summary] Writing about the future with delusions 9 【Summary】 Writing about the Future with Delusions Invitation of guest speakers may be changed or not invited. Invite guests who have a track record consistent with the objectives of the lecture. Guests for FY2022:. Mr. Kiichiro Mukai: Former Managing Director, Hitachi Kokusai Electric, Semiconductor Senior Association Mr. Inui Ito: Associate Professor, Interfaculty Initiative in Information Studies, The University of Tokyo Minoru Tsukada: Visiting and Emeritus Professor, Tamagawa University Brain Science Institute Guest for FY2021 Mr. Kiichiro Mukai: Former Managing Director, Hitachi Kokusai Electric, Semiconductor Senior Association Mr. Inui Ito: Associate Professor, Interfaculty Initiative in Information Studies, The University of Tokyo Daisuke Kurioka: President, KURIYA Corporation, MOT Class of 2019 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
若林 秀樹: イノベーションに関し、内からと外からの両面での経験。内からは、自らの起業や新規事業立ち上げ経験、外から、シンクタンクのリサーチャ、アナリスト、コンサルタント、投資家として評価分析の経験を生かしたい。知見を活かし、抽象化と具体化、一般解と特別解、理文総合の視点や切り口を意識する双方向かつ新規性とエンタメ性がある授業を心掛けたい。 田村浩道: 過去30年間にわたって株式を中心としたリスクアセットのリサーチ業務に従事。幅広い実務経験をベースとして実践的な知識習得を目指した授業を行う。 Hideki Wakabayashi: Experience in innovation from both inside and outside. From the inside, I would like to utilize my own experience of starting up a business or new business, and from the outside, I would like to utilize my experience of evaluation and analysis as a researcher, analyst, consultant, and investor at a think tank. In addition, I will be able to contribute by inviting guest speakers and their leadership and personality theories based on my deep and long relationships and connections with top management Hiromichi Tamura: Prof. Tamura has been engaged in research of risk assets, mainly equities, for the past 30 years. He teaches courses aimed at acquiring practical knowledge based on his wide range of practical experience. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|