シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
標準化戦略 (冬)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Standardization Strategies (冬)
授業コード Class code
21MT002
科目番号 Course number

教員名
日戸 浩之、諏訪園 貞明、井上 悟志
Instructor
Satoshi Inoue, Hiroyuki Nitto, Sadaaki Suwazono

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Winter Semester
曜日時限
土曜1限、土曜2限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description

本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、標準化を戦略的に活用するための専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。

イノベーションの過程で、その普及には、様々な標準が必要である。オープン、クローズ戦略や、モジュラー摺合せとの関係、WINTELに代表されるデファクトスタンダード戦略から、量産化での標準、さらには測定の基準や、ISOやJISなど政府の標準化政策、プラットフォーマ戦略との関係、国際比較についても触れる。


Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn about the specialized knowledge, practices, etc. to strategically utilize standardization and acquire practical skills to solve problems.

In the process of innovation, various standards are necessary for its diffusion. The course will also touch on open and closed strategies, the relationship with modularization, de facto standard strategies represented by WINTEL, standards in mass production, standards for measurement, government standardization policies such as ISO and JIS, the relationship with platform strategies, and international comparisons.

目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜6の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CTO、CIO/CDO、起業家的知見を身につける。
  • 理学と工学が一体となった「科学技術」及び「経営」の実践的融合を通じて、社会の急速な変化に敏速かつ革新的に対応し、牽引することができる高度専門職業人を養成し、社会に輩出することを目的とする。標準化戦略の現在の位置づけと活用方法を理解し、企業の戦略として標準化戦略を有効活用できるようになる。


  • This is a Specialized Course. This course is aimed at achieving the skills 1 to 6 listed in the diploma policy of the Department.
  • Students should acquire CEO/COO knowledge, CTO knowledge, CIO/CDO knowledge and entrepreneur knowledge.
  • This course is aimed to foster highly specialized professionals with a high level of practical expertise, ethics and international perspectives who will become capable of responding quickly and innovatively to rapid changes in society (industry, etc.) and leading society through a practical fusion of science technology (an integration of science and engineering) and management. Understand the current position and use of standardization strategies and be able to effectively use standardization strategies as a corporate strategy.
到達目標 Outcomes
  • さまざまな標準化戦略を修得することにより、学生は企業戦略の一つとして標準化戦略を有効利用する素地を身につけることができる。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CTO、CIO/CDO、起業家的知見を身につける。

  • Students should be able to understand the current position and use of standardization strategies and be able to effectively use standardization strategies as a corporate strategy.
  • Students should acquire CEO/COO knowledge, CTO knowledge, CIO/CDO knowledge and entrepreneur knowledge.


卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本授業課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:技術経営入門、科学技術・産業政策、イノベーションを生む競争政策、技術経営マーケティング

  • This syllabus could be changed.
  • Reports submitted will be open to other students in the class.
  • Related subjects : MOT introduction, Innovation and science & technology, Competition policy for innovation and Marketing for MOT
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。

  • If there are materials for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Prepare for wide-ranging discussions based on the distributed materials. 
  • There may be cases where materials from guest speakers cannot be uploaded in advance. In such instances, prepare for the session by studying the speaker's background, achievements, past papers, or books.
  • Preparatory learning: Prepare for and review next session's participation based on materials distributed in advance (approximately 7 hours per week). Additionally, submitting assignments presented before or after each weekly session as appropriate will be considered as part of the learning process, replacing the need for pre-session and post-session review.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 成績は、科目主担当教員が代表して評価する。
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)50%、個人最終レポート50%
  • 成績評価は相対評価で行う。

  • Evaluation will be made by the main faculty.
  • Evaluation will be based on reports (50%) and class contribution (50%).
  • Evaluation will be conducted on a relative basis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
成績評価は相対評価で行う。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している


Evaluation will be conducted on a relative basis.
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
「標準化教本」(編集委員長江藤学、一般財団法人日本規格協会)、「標準化ビジネス戦略大全」(江藤学、日本経済新聞出版)

授業計画 Class plan

【授業形態】理論20:ケース20:グループ討論40:ゲスト20:校外学習0(%)


【授業計画】

第1回 イントロダクション、概論①、グループワーク(課題1)(井上・日戸)

科目のイントロダクションを行うとともに、標準化の基礎や歴史的背景などの基礎知識を確認する。

第2回 グループワーク(課題1)、概論②(井上・諏訪園)

日本産業標準化法(JIS法)、日本産業標準調査会(JISC)、海外の標準化機関の概要等について学ぶとともに、標準化をビジネスで用いるための戦略について学ぶ。あわせて、グループワークを行う。

第3回  概論③、グループワーク(課題2)(井上)

ISO/IEC/ITUの仕組や適合性評価、規制と標準化、安全と標準化の関係等について学ぶとともに、標準化をビジネスに活用するためのセオリーについて学ぶ。あわせて、グループワークを行う。

第4回 概論④(井上・諏訪園)

オープン・クローズ戦略等を交えて特許と標準化の関係等について学ぶとともに、あわせて、グループワークを行う。

第5回 ゲストスピーカー①(藤田俊弘 IDEC株式会社上席執行役員 技術経営担当)(井上・諏訪園)

ゲストスピーカーとして標準化活動で活躍する講師を招き、標準化活動の最前線の実務について学ぶ。

第6回 グループワーク(課題2)、概論⑤、グループワーク(課題3)(井上)

プラットフォーム等含め標準化をうまく活用した内外の事例について学ぶとともに、あわせて、グループワークを行う。

第7回 ゲストスピーカー②(福永敬一 (一財)日本規格協会 JSAグローバルリサーチセンター所長)(井上)

ゲストスピーカーとして標準化活動で活躍する講師を招き、標準化活動の最前線の実務について学ぶ。

第8回 グループワーク発表会(課題3)(井上・諏訪園)

前回までのグループワークの成果を元に、グループごとに発表を行い、討論する。

第9回 ゲストスピーカー③(梶屋俊幸 (一社)セーフティグローバル推進機構理事)(井上・日戸・諏訪園)

ゲストスピーカーとして標準化活動の中でも認証分野で活躍する講師を招き、標準化活動・認証活動の最前線の実務について学ぶ。


※ゲストスピーカーについては、当該科目の概要、目的を踏まえ、国内外の標準化活動の実務に通暁しそれを伝えることのできる能力を持った方を招聘する。なお、都合により変更あるいは招聘しない場合がある。





Class style: theory 20%, case study 20%, group work 40%, guest lecture 20%, field work 0


Class plan:

Class1: Introduction to Standardization Strategies (1) (Inoue, NItto, Suwazono)

To provide an introduction to the subject and confirm basic knowledge of the fundamentals and historical background of standardization.

Class2: Introduction to Standardization Strategies (2) (Inoue,)

Students will learn about the Japanese Industrial Standardization Law (JIS Law), the Japanese Industrial Standards Committee (JISC), and overseas standardization organizations, as well as strategies for using standardization in business. Group work will also be conducted.

Class3: Introduction to Standardization Strategies (3) (Inoue)

Participants will learn about the structure of ISO/IEC/ITU, conformity assessment, the relationship between regulations and standardization, safety and standardization, etc. They will also learn about theories for utilizing standardization in business. Group work will also be conducted.

Class4: Guest Speaker (1) (Inoue, Suwazono)

Guest speakers will be invited who are active in standardization activities, and participants will learn about the front-line practices of standardization activities.

Class5: Introduction to Standardization Strategy (4) (Inoue, Suwazono)

Participants will learn about the relationship between patents and standardization, including open-close strategies, as well as domestic and international cases that have successfully utilized standardization, including platforms. Group work will also be conducted.

Class6: Guest Speaker (2) (Inoue)

Guest speakers will be invited who are active in standardization activities, and participants will learn about the front-line practices of standardization activities.

Class7: Introduction to Standardization Strategy (5) (Inoue)

Participants will learn about JIS, JIS Mark, and management standards, as well as standardization support measures such as the New Market Creation Type Standardization System. In addition, group work will be conducted.

Class8: Group Discussion (Inoue, Suwazono)

Based on the results of the previous group work, each group will take on the role of a virtual company, etc., and conduct an exercise and discussion on standardization negotiations.

Class9: Individual Report Presentation (Inoue, NItto, Suwazono)

Students will present their individual reports to consolidate the effects of learning.


Guests are expected to have much experience of national and international standardization activities and transfer the skill and knowledge to the students. Guests will be changed or not be invited.



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

井上 悟志:

国家公務員として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する授業を行う。


日戸 浩之: 

コンサルタントとして約35年にわたって活動した実績を生かし、企業の経営戦略立案、マーケティング等の実務に即した授業、指導を行う。

諏訪園 貞明:
標国家公務員として中央省庁で、様々な事業者、事業者団体などから立法ニーズをくみ取り、企画立案を行うなど、独占禁止法改正などに係る作業を担ってきた経験を踏まえて、競争政策と技術標準の関係などについての講義を行う。


Satoshi Inoue:

The lecturer will give lectures about government policies based on the experience as a government policy maker.


Hiroyuki Nitto: The lecturer will give lectures and provide guidance regarding business practices, such as management strategy and corporate marketing, using experiences he gained as a consultant for the past 30 years.


Sadaaki Suwazono
Based on experiences of planning of reviews of various laws and policies by grasping the needs of various firms and their organizations in JFTC and other governmental organizations, he will make lectures of various challenges to utilize competition policy in companies’ strategic integration and cooperation with other companies from creation of innovation’s points of view.


教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N