シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
ゼミナールエクササイズ (秋冬)(日戸)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
MOT Seminar Exercise (秋冬)(日戸)
授業コード Class code
20MT047
科目番号 Course number

教員名
日戸 浩之
Instructor
Hiroyuki Nitto

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Autumn Semester
2024 Winter Semester
曜日時限
土曜5限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • 本専攻は、理学と工学が一体となった「科学技術」及び「経営」の実践的融合並びに「グローバルな視点」及び「高い職業倫理観」の育成を図った教育を通じて、社会の急速な変化に敏速かつ革新的に対応し、牽引することができる高度専門職業人を養成すること、即ち、理学工学が一体となった「科学技術」「経営」の実践的融合、「グローバルな視点」及び「高い職業倫理観」を図った教育を通じて、高い実践的な専門性と倫理観、国際的視野を持ち、社会(産業界等)の急速な変化に敏速かつ革新的に対応し、社会を牽引することができる高度専門職業人である起業家・CXOになる人材を育成することを目的とし、ディプロマポリシーに定める知識(知見)・能力を持つ学生に対して、技術経営修士(専門職)を授与している。その知識(知見)・能力の学生個々の到達・体得したか否かを測定する最終成果物として「グラデュエーションペーパー」は位置付けられている。
  • グラデュエーションペーパーを書くに際し、配属されるゼミの教員や構成メンバーの専門性や相性を知る上で、実際に各ゼミを見学し、「グラデュエーションペーパー作成計画書」の作成テーマ・作成概要を検証し簡単な 100 字を作成する。「グラデュエーションペーパー作成計画書」はゼミ配属の参考とする。

  • We aim to nurture highly skilled professionals who can promptly and innovatively respond to and lead rapid changes in society through education that fosters a practical fusion of science, technology, and management, a global perspective, and a high sense of professional ethics, integrating science and engineering. In other words, through an education that integrates science, technology, and management in a practical manner, a global perspective, and a high sense of professional ethics, we aim to nurture highly specialized professionals with a high level of practical expertise, a sense of ethics, and an international perspective who can respond quickly and innovatively to rapid changes in society (industry, etc.) and lead society. The program aims to nurture highly specialized professionals who will become entrepreneurs and CXOs and awards the Master of Technology Management (Professional) to students who possess the knowledge (findings) and abilities stipulated in the Diploma Policy. The "Graduation Paper" is positioned as the final product to measure whether each student has achieved and acquired the knowledge (findings) and abilities.
  • In writing the "Graduation Paper," students visit each seminar to learn about the expertise and compatibility of the faculty members and members of the seminar to which they will be assigned, verify the theme and outline of the "Graduation Paper Writing Plan," and write a brief 100-character essay. The "Graduation Paper Proposal" will be used as a reference for seminar assignments.
目的 Objectives
  • 本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。

  • グラデュエ—ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とする。

【技術経営論文】

  • 学生は論文作成を通じて調査・分析能⼒、問題発⾒能⼒、問題解決能⼒、構想⼒、プレゼンテーション能⼒、および表現能⼒を養成する。
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

【ビジネス企画提案】

  • 上記に準じるが、特に「ビジネス企画提案」に特徴的なのは、設定するイシューとして学生の勤務先などの企業に実際に該当するものを選び、それに対する具体的な問題解決を事業計画等の形にまとめて当該企業に提案する。

  • This course is an exercise course and will develop knowledge of Diploma Policy 1-7.
  • Students are able to acquire the knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder in the education area.
  • There are two types of graduation papers: "Technology Management Paper" and "Business Proposal".
  • Technology Management Thesis

Students will develop their ability to research and analyze, problem-solve, problem-solve, conceptualize, present, and express themselves through the writing of a thesis.


  • Business Planning and Proposal

The "Business Proposal" is similar to the above but is particularly unique in that the student selects an issue that actually applies to a company, such as the company where the student works, and proposes a specific solution to that issue in the form of a business plan or other proposal to that company.

到達目標 Outcomes
  • グラデュエーションペーパーを書くに際し、配属されるゼミの教員や構成メンバーの専門性や相性を知る上で、実際に各ゼミを見学し、「グラデュエーションペーパー作成計画書」の作成テーマ・作成概要を検証し簡単な 100 字を作成する。「グラデュエーションペーパー作成計画書」はゼミ配属の参考とする。
  • 技術経営論文では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)のうち、ロジック、専門性、独創性の3つを特に重視する。
  • ビジネス企画提案では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)がいずれも重要となるが、中でも特に独創性、示唆性が重視される。ビジネス企画提案は、当該企業などに対して何らかの形で提案を行うことを前提とする。

  • In writing the Graduation Paper, students will visit each seminar to learn about the expertise and compatibility of the faculty and members of the seminar to which they will be assigned, verify the theme and outline of the "Graduation Paper Writing Plan," and write a brief 100-character paper. The "Graduation Paper Development Plan" will be used as a reference for seminar assignments.
  • In the Technology Management Paper, of the four perspectives of evaluation (logic, expertise, originality, and suggestiveness), particular emphasis will be placed on logic, expertise, and originality.
  • In business proposals, all four aspects of evaluation (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are important, with particular emphasis on originality and suggestiveness. Business proposals are expected to make some form of proposal to the company or other entity concerned.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/-
-

準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
作成計画書発表会での評価委員会評価 50%
授業貢献度 50%

Evaluation by the Evaluation Committee at the Research Proposal Presentation: 50%
Performance-based marks(participation and contribution in class): 50%
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示する。

授業計画 Class plan
【授業の形態】
理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 100 : 0 : 0

【授業計画】1−18.ゼミ所属学生との議論を通じて、GPのテーマを模索、確定し、GP作成計画概要書を作成する。

Class style: theory 0%, case study 0%, group work 100%, guest lecture 0%, field work 0%

Class plan:1-18. Through discussions with seminar students, seek and determine the theme of the GP, and prepare a summary of the GP creation plan.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
日戸浩之
コンサルタントとして約35年間にわたり、企業や様々な組織のマーケティング戦略、ビジョンや中期計画の策定、組織の活性化、実行支援などのプロジェクトで活動した実績を生かし、様々な議論をめぐる指導を行う。

Hiroyuki Nitto:  He will guide discussions based on his experience as a consultant in the past 35 years, where he worked with companies and various organizations on projects including marketing strategy, vision and mid-term plan development, organizational revitalization, and implementation support.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N