シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
ゼミナールエクササイズ (秋冬)(小林)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
MOT Seminar Exercise (秋冬)(小林)
授業コード Class code
20MT041
科目番号 Course number

教員名
小林 憲司
Instructor
Kenji Kobayashi

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024/fall winter
曜日時限
土曜5限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • グラデュエーションペーパーを書くに際し、配属されるゼミの教員や構成メンバーの専門性や相性を知る上で、実際に各ゼミを見学し、簡単な100字を作成、ゼミ配属の参考とする。

  • In writing the "Graduation Paper," students visit each seminar to learn about the expertise and compatibility of the faculty members and members of the seminar to which they will be assigned, verify the theme and outline of the "Graduation Paper Writing Plan," and write a brief 100-character essay. The "Graduation Paper Proposal" will be used as a reference for seminar assignments.


目的 Objectives
  • 本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。


  • グラデュエ—ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とする。


【技術経営論文】

  • 学生は論文作成を通じて調査・分析能⼒、問題発⾒能⼒、問題解決能⼒、構想⼒、プレゼンテーション能⼒、および表現能⼒を養成する。
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->


【ビジネス企画提案】

  • 上記に準じるが、特に「ビジネス企画提案」に特徴的なのは、設定するイシューとして学生の勤務先などの企業に実際に該当するものを選び、それに対する具体的な問題解決を事業計画等の形にまとめて当該企業に提案する。


  • This course is an exercise course and will develop knowledge of Diploma Policy 1-7.
  • Students are able to acquire the knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder in the education area.


  • There are two types of graduation papers: "Technology Management Paper" and "Business Proposal".

  • Technology Management Thesis

Students will develop their ability to research and analyze, problem-solve, problem-solve, conceptualize, present, and express themselves through the writing of a thesis.


  • Business Planning and Proposal

The "Business Proposal" is similar to the above but is particularly unique in that the student selects an issue that actually applies to a company, such as the company where the student works, and proposes a specific solution to that issue in the form of a business plan or other proposal to that company.

到達目標 Outcomes
  • グラデュエーションペーパーを書くに際し、配属されるゼミの教員や構成メンバーの専門性や相性を知る上で、実際に各ゼミを見学し、簡単な100字を作成、ゼミ配属の参考とする。

  • In writing the "Graduation Paper," students visit each seminar to learn about the expertise and compatibility of the faculty members and members of the seminar to which they will be assigned, verify the theme and outline of the "Graduation Paper Writing Plan," and write a brief 100-character essay. The "Graduation Paper Proposal" will be used as a reference for seminar assignments.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/-
-

準備学習・復習 Preparation and review

Y 適宜指示する。

成績評価方法 Performance grading policy
作成計画書発表会での評価委員会評価50% 授業貢献度 50% 
Evaluation by the Evaluation Committee at the Research Proposal Presentation: 50%Performance-based
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 40 : 60 : 0


【授業計画】

1.相互紹介、各⾃のテーマの説明、中間発表会のフォローアップ
2. 学会予稿提出に向けた準備
3-4. 学会予稿に基づいた討論
5-6. 学会発表に向けた資料作成と学生相互討論
7-8. 学会発表直前準備及び学会発表本番
9. 学会発表のフォローアップ


Class style: theory 0%, case study 0%, group work 100%, guest lecture 0%, field work 0%


Class plan:

1. Mutual introduction, explanation of each self's theme, follow-up of interim presentation

2. Preparation for submission of conference proceedings

3-4. Discussion based on the conference proceedings 5-6. preparation of materials for presentation at the conference and discussion among students

5-6. Preparation of materials for presentation at the conference and discussion among students

7-8. Preparation for the conference presentation and the actual conference presentation

9. Follow-up of conference presentation


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

小林憲司:監査法人等で監査及び税務業務を経験した後、監査法人系取引支援会社で取締役パートナーとしてM&Aのデューデリジェンス、リストラクチャリング及びバリュエーション等を行った。また、建設不動産中心とした企業グループの代表として、海外M&Aの実行、国内外M&AのPMIなどを経験した。現在はM&Aのデューデリジェンス及びバリュエーション等を行う会社の共同代表を務めている。20年近くM&A関連の仕事(売買のアドバイザー、デューデリジェンス&バリュエーション、PMIの実践など)をしてきたので、その経験を伝えられたらと考えます。


Kenji Kobayashi: After working in auditing and taxation at an audit firm and other firms, Kobayashi became a director and partner at a consulting firm, where he performed M&A due diligence, restructuring, and valuations. In addition, as a representative of a group of companies focusing on construction and real estate, he experienced execution of overseas M&A and PMI of domestic and overseas M&A. He has also worked on M&A due diligence, restructuring, and valuation. He is currently co-chairman of valuation and consulting company that conducts M&A due diligence and valuations, etc. Having worked in M&A for nearly 20 years, he would like to share his experience with you.



教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-