シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
実践ケーススタディ (夏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
MOT alumni case study (夏)
授業コード Class code
20MT003
科目番号 Course number

教員名
若林 秀樹、中山 裕香子、井上 悟志
Instructor
Hideki Wakabayashi, Yukako Nakayama, Satoshi Inoue

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 Summer Semester
曜日時限
金曜6限、金曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • イノベーションを起こすべく奮闘している、MOTのOBから、そのケースに触れ、これまで学んできた技術経営に関する形式知中心とした知見を、5W1Hの視点で、特別解として、総合的に組立て、実践知とし、リーダーシップも含め、評価し、また更なる改善や自社への知見として自分事として、導入できることなどを提案する。
  • 併せて、MOTでの学びを修了後どのように生かしているか、入学前と後でどう変わったか、GPの活用、後輩への注意事項にも触れる。OBも自身のケースを振りかえり、学生と議論することで、新たな学びになる。
  • ゲストスピーカーはプレゼン、質疑のあと、複数の教員を交え、討論、また、グループワーク成果を発表する。

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
  • We will discuss the case of an MOT alumnus who is struggling to innovate, and propose that the formal knowledge of technology management that he has learned so far, from the perspective of 5W1H, can be synthesized as a special solution, made into practical knowledge, evaluated, including leadership, and further improved and introduced as knowledge to his own company. The proposal is that the knowledge can be introduced as a personal matter for further improvement and knowledge for your own company.
  • In addition, we will also touch on how they are making the most of their MOT studies after graduation, how they have changed since before they entered the program, the use of GPs, and notes for younger students.
  • Guest speakers will present, followed by Q&A, discussion with several faculty members, and group work results.
目的 Objectives
  • 本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。

  • This course is an exercise course and will develop 1-7 of the Diploma Policy.
  • Develop CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder knowledge in the education domain.
到達目標 Outcomes
  • MOTで学ぶ知識・知見を活用して、さまざまなゲスト講師のリーダーシップやキャリアの発展など、MOTの学びにつき、分析、考え、アドバイスも行い、グループ又は全体でディスカッションできるようにする。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。

  • The knowledge and insights learned in MOT will be used to analyze, reflect on, and advise various guest lecturers on MOT learning, including leadership and career development, for discussion in groups or as a whole.
  • Develop CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder knowledge in the education domain.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本講義課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:全科目

  • The contents may be changed in some cases.
  • In principle, reports submitted for this lecture assignment will be shared with students enrolled in this course.
  • Related courses: All courses
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。

  • If there are materials for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Prepare for wide-ranging discussions based on the distributed materials. 
  • There may be cases where materials from guest speakers cannot be uploaded in advance. In such instances, prepare for the session by studying the speaker's background, achievements, past papers, or books.
  • Preparatory learning: Prepare for and review next session's participation based on materials distributed in advance (approximately 7 hours per week). Additionally, submitting assignments presented before or after each weekly session as appropriate will be considered as part of the learning process, replacing the need for pre-session and post-session review.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 配点バランスは、授業貢献(60%)、レポート(40%)。
  • グループ発表は、各回から選んでもいいし、比較して総括してもいいが、各回のゲストのプレゼンや質疑の内容を含んでいること。
  • 最終の個人レポートは、グループ発表を参考にして提出する。
  • 成績評価は、各教員が別々に付けて、その平均点を付ける。
  • 成績評価は相対評価で行う。

  • The balance of points is based on class contribution (60%) and report (40%)).
  • Group presentations may be selected from each session or compared and summarized, but must include the guest presentations and questions from each session.
  • The final individual report should be submitted with reference to the group presentations.
  • Each instructor assigns grades separately, and then the average score is calculated.
  • Evaluation will be conducted on a relative basis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
成績評価は相対評価で行う。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している


Evaluation will be conducted on a relative basis.
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示する。

nstructions as appropriate.

授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 40 : 60 : 0


【授業計画】

1:イントロダクション(井上、若林、中山)

(1)ガイダンス

(2)教員分析

  (3) ゲスト①予習

2:ゲストスピーカー①(リクルート 井上和真氏、日立国際電気 廣岡慎一郎氏)の講義(井上、若林、中山)

(1)プレゼンテーション

(2)質疑

(3)総括(レポート①作成課題)

3:レポート①発表講評(井上、若林、中山)

(1)レポート①発表・講評

(2)ゲスト②予習

4:ゲストスピーカー②(東レ 堀野哲生氏)の講義(井上、若林、中山)

(1)プレゼンテーション

(2)質疑

(3)総括(レポート②作成課題)

5:レポート発表②講評・(井上、若林、中山)

(1)レポート②発表・講評

(2)ゲスト③予習

6:ゲストスピーカー③(日清紡マイクロデバイス九州 橋本武幸氏)の講義(井上、若林、中山)

(1)プレゼンテーション

(2)質疑

(3)総括(レポート③作成課題)

7:レポート発表③講評(井上、若林、中山)

(1)レポート発表③・講評

(2)グループ発表準備#1

8:グループ発表(井上、若林、中山)

(1)グループ発表

(2)個人発表準備

9:個人発表(個別発表の持ち時間は履修者数により決定)(井上、若林、中山)

※ゲストスピーカーについては、当該科目の概要、目的を踏まえ、産学官連携の実務に通暁しその経験を伝えることのできる能力を持った方を招聘する。なお、都合により変更あるいは招聘しない場合がある。



Class Format

Theory lecture: Case lecture: Group discussion: Guests: Off-campus learning = 0 : 0 : 40 : 60 : 0


Lesson Plan

1: Introduction(Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Guidance

 (2) Faculty analysis

 (3) Preparation for Guest 1

2: Lecture by guest speaker (1)(Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Presentation

 (2) Questions

 (3) Summary (Report ① Preparation Assignment)

3: Report ① Presentation Critique(Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Report (1) Presentation and Critique

 (2) Preparation for Guest Speaker 2

4: Lecture by guest speaker (2)(Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Presentation

 (2) Questions

 (3) Summary (Assignment for Report 2)

5: Report presentation (2) (Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Report (2) Presentation and Critique

 (2) Preparation for guest speaker (3)

6: Lecture by guest speaker (3)(Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Presentation

 (2) Questions

 (3) Summary (Report ③ Preparation Assignment)

7: Report Presentation (3) (Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Report Presentation (3) and Critique

 (2) Preparation for group presentation #1

8: Group Presentation(Inoue, Wakabayashi, Nakayama)

 (1) Group presentation

 (2) Preparation for Individual Presentations

9: Individual Presentations (Time allotted for individual presentations will be determined by the number of students enrolled)(Inoue, Wakabayashi, Nakayama)


Guests are expected to have much experience of industry-academia-government collaboration and transfer the skill and knowledge to the students. Guests will be changed or not be invited.



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

若林 秀樹: 

イノベーションに関し、内からと外からの両面での経験。内からは、自らの起業や新規事業立ち上げ経験、外から、シンクタンクのリサーチャ、アナリスト、コンサルタント、投資家として評価分析の経験を生かしたい。また、工場見学や研究所見学では1000件以上、経営者とは1万を超える面談から、トップとの深く、かつ若い頃からの長い付き合いや人脈を生かしたゲストスピーカー招聘や、そのリーダーシップや人物論でも貢献できるだろう。


井上 悟志:

国家公務員として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する講義を行う。


中山 裕香子:

研究員、コンサルタント(情報通信系、流通サービス系)としての勤務経験を活かし、デジタル化がもたらす新しい価値やビジネスモデル、デジタル化戦略に関する講義を行う。


Hideki Wakabayashi

Hideki Wakabayashi has an experience in innovation from both inside and outside. From the inside, I would like to utilize my own experience of starting up a business or new business, and from the outside, I would like to utilize my experience of evaluation and analysis as a researcher, analyst, consultant, and investor at a think tank. He will also be able to contribute in inviting guest speakers and their leadership and character theory by utilizing his deep and long relationship and network with top management since he was young, based on more than 1,000 factory and laboratory tours and more than 10,000 interviews with executives.


Satoshi Inoue

Lectures on policy planning and implementation based on his work experience as a national public servant at central ministries and government-related organizations.


Yukako Nakayama

She lectures on new values, business models, and digitalization strategies brought about by digitalization, drawing on her experience working as a researcher and consultant (in the information and telecommunications and distribution services fields).

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N