シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
実践CXO・起業家ケーススタディ1 (秋)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
CXO and Entrepreneur case study 1 (秋)
授業コード Class code
20MT001
科目番号 Course number

教員名
日戸 浩之、諏訪園 貞明、青木 英彦
Instructor
Hidehiko Aoki, Sadamaki Suwazono, Hiroyuki Nitto

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Autumn Semester
曜日時限
金曜6限、金曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • イノベーションを起こす CXO や起業家を目指す学生が、イノベーションを起こしてきた経営者や起業家などのケーススタディに触れ、技術経営に関する知見を学ぶ。
  • 企業経営のケーススタディを中心とした演習科目
  • ゲストスピーカーはプレゼン、質疑のあと、複数の教員を交えて討論しグループワークで成果を発表する。グラデュエーションペーパーを完成する上で、必要かつ共通の知見を体得する。

  • Students aiming to become CXOs and entrepreneurs who bring about innovation will learn knowledge about technology management through case studies of managers and entrepreneurs who have brought about innovation.
  • Exercise subjects centered on case studies of corporate management
  • After the guest speaker makes a presentation and asks questions, he or she will have a discussion with several faculty members and present the results through group work. Acquire the necessary and common knowledge to complete the Graduation Paper.

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
目的 Objectives
  • 本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • 経済界のリーダーを中心にゲストスピーカーとして招聘し、講師の実績を支えた実践思考と行動について講演を聞く。

  • This subject is a practice subject and will develop the skills of Diploma Policy 1 to 7.
  • Acquire the knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, entrepreneur, and other CXO/stakeholders in the education field.
  • Guest speakers, mainly leaders in the business world, are invited to listen to lectures on the practical thinking and actions that have supported their achievements.

到達目標 Outcomes
  • ゲストの実践知の分析等を行い、経営的分析方法の知見を深め、実行できる能力を身につける
  • MOTで学ぶ知識・知見が実務でどのように生かされているかを体得する
  • グループディスカッションのノウハウも体得する

  • Analyze guests' practical knowledge, deepen knowledge of management analysis methods, and acquire the ability to implement them.
  • Experience how the knowledge and knowledge learned at MOT is put to practical use
  • Gain knowledge of group discussions




卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • ゲストに対し失礼が無いように行動してください。
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本講義課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:全科目

  • Please act in a manner that is not disrespectful to guests.
  • The content is subject to change.
  • In principle, reports submitted for this lecture assignment will be shared with students enrolled in this course.
  • Related courses: All courses
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、2日前をめどに配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと。なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 毎週回でレポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。
  • If there are materials for each week, they will be distributed approximately two days in advance. Prepare for a wide discussion based on the distributed materials. Please note that it may not be possible to upload guest speaker materials in advance. In that case, prepare for the class by studying the person's background, achievements, past papers, books, etc.
  • A report is assigned every week, and the class is positioned as a learning alternative to reviewing lessons.
  • Preparatory study: Preparation and review for the next class based on materials distributed in advance (approximately 7 hours each week). Furthermore, by requiring students to submit assignments that are presented before and after the end of each week, it is positioned as a learning alternative to class preparation and review.

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

成績評価方法 Performance grading policy
  • 配点バランスは、授業貢献(60%)、レポート(40%))。
    1. 「授業貢献」は、ディスカッションを中心に、講義中の質疑応答も考慮する。①理解度(ゲストのプレゼンとケースの多面的な深い理解)、②分析力(ゲストのケースを多面的に分析)、③応用(理解や分析を受け、自分事として、受け止め、自社に応用や提案ができるか)、④議論のリード(ファシリテーター、グループディスカッション、コミュニケーションなど能力)を基準に評価する。
    2. 「レポート」は、個別レポートを、(1)理解度、(2)ロジック、(3)分析や提案の独創性、(4)示唆性、(5)表現力(発表プレゼン力)、などを基準に評価する。
  • 採点は各回の担当教員が行う
  • 最終の個人レポートは、グループ発表を参考にして提出する。

The balance of marks is for class contribution (60%) and report (40%).
  • ``Class contribution'' focuses on discussion, but also takes into account questions and answers during lectures. 1) Comprehension level (multifaceted deep understanding of the guest's presentation and case), 2) Analytical ability (multifaceted analysis of the guest's case), 3) Application (understanding and analysis, taking it as one's own responsibility, and applying it to one's own company) (Ability to make suggestions) and (4) lead the discussion (facilitator, group discussion, communication skills, etc.) will be evaluated.
  • "Report" is an individual report based on criteria such as (1) degree of understanding, (2) logic, (3) originality of analysis and proposal, (4) suggestiveness, and (5) expressiveness (presentation ability). Evaluate.
    Grading will be done by the teacher in charge of each class.
  • The final individual report will be submitted based on the group presentation.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
相対評価とする
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

Relative evaluation
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
Originally produced material
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示する。
Instructions as appropriate.

授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 40 : 60 : 0


【授業計画】

1:イントロダクション (9/20)
(1)ガイダンス
(2)教員からのアドバイス
(3)ゲストスピーカー①予習
2:ゲストスピーカー①の講義 (9/27)瀬川澄江様 東京エレクトロン執行役員 Corporate Innovation本部 本部長代理(確定)

 ゲストスピーカー①:
(1)プレゼンテーション
(2)質疑
(3)総括(レポート①作成課題)
3:個人レポート①発表 (10/4)
(1)個人レポート①発表・講評
(2)ゲストスピーカー②予習
4:ゲストスピーカー②の講義 (10/11)
 ゲストスピーカー②:山本良一様  J. フロントリテイリング株式会社 取締役会議長(確定)
(1)プレゼンテーション
(2)質疑
(3)総括(レポート②作成課題)
5:個人レポート②発表 (10/18)
(1)個人レポート②発表・講評
(2)ゲストスピーカー③予習
6:ゲストスピーカー③の講義 (10/25)
 ゲストスピーカー③:中島徳至様 Global Mobility Service株式会社 代表取締役社長CEO(仮)
(1)プレゼンテーション
(2)質疑
(3)総括(グループ発表#1準備)
7:グループ発表#1 (11/1)
(1)グループ発表#1
(2)グループ発表#2に向けた準備
8:グループ発表#2 (11/8)
(1)グループ発表#2
(2)個人発表準備
9:個人発表 (11/15)
(個人発表の持ち時間は履修者数により決定)



[Class format] Theory lecture: Case lecture: Group discussion: Guest: Field trip = 0: 0: 40: 60: 0



[Lesson plan]

1: Introduction (9/20)
(1) Guidance
(2) Advice from faculty
(3) Guest speaker ① Preparation
2: Lecture by Guest Speaker ① (9/27) Ms. Sumie Segawa, Executive Officer, Tokyo Electron, Deputy General Manager, Corporate Innovation Division (confirmed)

Guest speaker ①:
(1) Presentation
(2) Q&A
(3) Summary (report ① writing assignment)
3: Personal report ① presentation (10/4)
(1) Personal report ① Presentation/commentary
(2) Guest speaker ② Preparation
4: Lecture by guest speaker ② (10/11)
Guest speaker ②: Mr. Ryoichi Yamamoto J. Front Retailing Co., Ltd. Chairman of the Board (confirmed)
(1) Presentation
(2) Q&A
(3) Summary (report ② writing assignment)
5: Personal report ② presentation (10/18)
(1) Personal report ② Presentation/commentary
(2) Guest speaker ③ Preparation
6: Lecture by guest speaker ③ (10/25)
Guest Speaker ③: Mr. Tokushi Nakajima Global Mobility Service Co., Ltd. Representative Director, President and CEO (tentative)
(1) Presentation
(2) Q&A
(3) Summary (group presentation #1 preparation)
7: Group presentation #1 (11/1)
(1) Group presentation #1
(2) Preparation for group presentation #2
8: Group presentation #2 (11/8)
(1) Group presentation #2
(2) Preparation for individual presentation
9: Individual presentation (11/15)
(The time allowed for individual presentations is determined by the number of students enrolled in the course)



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

青木英彦:

2020年8月まで、のべ31年間にわたり小売業界担当の証券アナリスト業務に従事。小売、食品、消費財、IT、物流業界など産業界に幅広い人的ネットワークを持ち、現場・現実とセオリーを合体させた講義を心掛けている。


諏訪園貞明:

国家公務員として中央省庁で、様々な事業者・事業者団体からのニーズをくみ取り、法改正・政策企画立案作業等を担った経験を踏まえ、企業のサステナブルな事業経営に何が必要なのか等について講義する。


日戸浩之:

コンサルタントとして約35年間にわたり、企業や様々な組織のビジョン、中期計画の策定、組織の活性化、実行支援などのプロジェクトで活動した実績を生かし、指導を行う。


Hidehiko Aoki
Hidehiko Aoki has been a securities analyst covering the retail industry for 31 years until August 2020. He has a broad network of contacts in the retail, food, consumer goods, IT, logistics, and other industries, and tries to combine theory with the real world and reality in his lectures.

Sadaaki Suwazono
Based on his experience at the Japan Fair Trade Commission (JFTC) and other organizations, where he was in charge of planning and drafting legal revisions and policies, he lectures on issues such as how competition policy can be used by companies in their business integration and alliance strategies in order to generate innovation. He will also discuss how competition policy can be used by companies in their business integration and alliance strategies to generate innovation.

Hiroyuki Nitto
He will provide guidance based on his experience as a consultant in the past 35 years, where he worked with companies and various organizations on projects such as developing visions and mid-term plans, revitalizing organizations, and supporting implementation.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N