シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
科学技術・産業政策 (夏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Science, Technology and Industrial Policies (夏)
授業コード Class code
18MT152
科目番号 Course number

教員名
諏訪園 貞明、井上 悟志
Instructor
Satoshi Inoue, Sadaaki Suwazono

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 Summer Semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description

本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、科学技術政策及び産業政策に関する専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。

イノベーションを起こす国家政策の概要や歴史と国際比較、経産省ハイテク政策や一般の産業政策、その中での競争法の動向、最近の国家安全保障との関係について学ぶ。また、それを民間がどのように活用するかを理解する。


Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn specialized knowledge and practices related to science and technology policy and industrial policy, as well as acquire practical skills for solving problems.

Students will learn about the outline, history, and international comparison of national policies that promote innovation, METI's high-tech policies, general industrial policies, trends in competition law, and the relationship with recent national security. Also, to understand how the private sector can take advantage of them.

目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜3の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CTO、CIO/CDO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • 理学と工学が一体となった「科学技術」及び「経営」の実践的融合を通じて、社会の急速な変化に敏速かつ革新的に対応し、牽引することができる高度専門職業人を養成し、社会に輩出することを目的とする。科学技術・産業政策がどのように企画・立案・実行されるのか、そのメカニズム具体的には行政組織、審議会等の仕組と機能等について基礎知識を身につける。あわせて現役の政策担当者との実践的コミュニケーションを通じて理解の定着を図る。

  • This is a Specialized Course. This course is aimed at achieving the skills 1 to 3 listed in the diploma policy of the Department.
  • Students should acquire CEO/COO knowledge, CTO knowledge, CIO/CDO knowledge, entrepreneur knowledge and other CXO/stakeholder knowledge.
  • This course is aimed to foster highly specialized professionals with a high level of practical expertise, ethics and international perspectives who will become capable of responding quickly and innovatively to rapid changes in society (industry, etc.) and leading society through a practical fusion of science technology (an integration of science and engineering) and management. To acquire a basic knowledge of how science and technology and industrial policies are planned, formulated, and implemented, and specifically the mechanisms of these policies, including the structure and functions of administrative organizations and councils. In addition, students will gain a solid understanding through practical communication with those who oversee current policies.
到達目標 Outcomes
1. 政策を企画・立案・実行する行政の仕組をおおよそ説明することができる。
2. 必要な行政情報を政府公開情報等から入手する手法を身につけることができる。
3. 最新の政策内容を自らの関心事項との関係で理解し、問題意識を持つことができる。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CTO、CIO/CDO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。


1. Students should be able to explain approximately how the government works to plan, formulate, and implement policies.
2. Students should be able to acquire methods to obtain necessary administrative information from publicly available government information, etc.
3. Students should be able to understand the latest policy content in relation to one's own concerns.
  • Students should acquire CEO/COO knowledge, CTO knowledge, CIO/CDO knowledge, entrepreneur knowledge and other CXO/stakeholder knowledge.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本授業課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:技術経営入門、イノベーションと科学技術、標準化戦略、産学官連携イノベーション展開イノベーションを産む競争政策

  • This syllabus could be changed.
  • Reports submitted will be open to other students in the class.
  • Related subjects : MOT introduction, Innovation and science & technology, Strategic standardization, Industry-academia-government collaboration for innovation and Competition policy for innovation
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。

  • If there are materials for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Prepare for wide-ranging discussions based on the distributed materials. 
  • There may be cases where materials from guest speakers cannot be uploaded in advance. In such instances, prepare for the session by studying the speaker's background, achievements, past papers, or books.
  • Preparatory learning: Prepare for and review next session's participation based on materials distributed in advance (approximately 7 hours per week). Additionally, submitting assignments presented before or after each weekly session as appropriate will be considered as part of the learning process, replacing the need for pre-session and post-session review.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 成績は、科目主担当教員が代表して評価する。
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)50%
  • 個人最終レポート50%
  • 成績評価は相対評価で行う。

  • Evaluation will be made by the main faculty.
  • Evaluation will be based on reports (50%) and class contribution (50%).
  • Evaluation will be conducted on a relative basis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
成績評価は相対評価で行う。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している


Evaluation will be conducted on a relative basis.
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
「通産省と日本の奇跡」(チャルマーズ・ジョンソン、勁草書房)

授業計画 Class plan

【授業形態】理論40:ケース10:グループ討論20:ゲスト30:校外学習0(%)


【授業計画】

第1回 科学技術・産業政策概論①(井上・諏訪園)
科目のイントロダクションを行うとともに、行政組織や税・予算・法律の仕組等本科目を理解する上で必要となる基礎知識を確認する。
第2回 科学技術・産業政策概論②(井上・諏訪園)
政策の動向を読む上で必要となる審議会の仕組や機能について学ぶとともに、審議会で提供される資料や白書、統計等各種エビデンスの基礎となるデータについて学ぶ。
第3回 科学技術・産業政策概論③(井上・諏訪園)
政策を取り巻くステークホルダー(行政執行機関、業界団体、技術研究組合等)の仕組や機能について学ぶ。政策を利用する側の事例についても併せて学ぶ。
第4回 政策事例学習①(井上・諏訪園)

ゲストスピーカーとして現役の政策担当者を招き、文部科学政策の現状について学ぶ。

文部科学省科学技術・学術政策局産学連携・地域振興課産業連携推進室 迫田 健吉 室長

第5回 科学技術・産業政策概論④(井上・諏訪園)

前回までに学んだことを基盤として、実際の科学技術政策、産業政策を題材にして理解の定着を図る。
第6回 政策事例学習②(井上・諏訪園)
ゲストスピーカーとして現役の政策担当者を招き、農林水産政策の現状について学ぶ。

農林水産省農林水産技術会議事務局研究推進課産学連携室 大熊 武 室長

第7回 科学技術・産業政策概論⑤(井上・諏訪園)
近年重要性をますます増してきている競争政策の基本的事項について学ぶ。
第8回 政策事例学習③(井上・諏訪園)

ゲストスピーカーとして現役の政策担当者を招き、経済産業政策の現状について学ぶ。

経済産業省資源エネルギー庁新エネルギー課風力政策室 石井 孝裕 室長

第9回 個人レポート発表(井上・諏訪園)
前回までに学んできた知識をもとに具体的な政策を企画し、発表することで、学習効果の定着を図る。


※ゲストスピーカーについては、当該科目の概要、目的を踏まえ、政策の企画立案及び実務に通暁しそれを伝えることのできる能力を持った方を招聘する。なお、都合により変更あるいは招聘しない場合がある。

Class style: theory 40%, case study 10%, group work 20%, guest lecture 30%, field work 0


Class plan:

Class1: Introduction to Science, Technology and Industrial Policy (1) (Inoue, Suwazono)

Introduction to the subject and confirmation of basic knowledge necessary for understanding the subject, such as administrative organization, taxation, budget, and legal systems.

Class2: Introduction to Science, Technology and Industrial Policy (2) (Inoue, Suwazono)

Students will learn about the structure and functions of councils, which are necessary for reading policy trends, and learn about data provided by councils, white papers, statistics, and other data that form the basis of evidence.

Class3: Policy Case Study 1 (Inoue, Suwazono)

Guest speakers will be invited who are in charge of current policies, and students will learn about the current situation. (Assuming economic and industrial policies)

Class4: Introduction to Science, Technology and Industry Policy (3) (Inoue, Suwazono)

Learn about the structure and functions of stakeholders (administrative bodies, industry associations, technology research associations, etc.) in the policy arena. Students will also learn about case studies of those who use policies.

Class5: Policy Case Study 2 (Inoue, Suwazono)

Guest speakers will be invited who are in charge of current policies, and students will learn about the current situation. (Assuming agriculture, forestry, fisheries policy, etc.)

Class6: Policy case study (3) (Inoue, Suwazono)

Guest speakers will be invited who are deeply involved in policy making, and students will learn about the current situation. We will also hear about the negative aspects and problems caused by the policies.)

Class7: Introduction to Science, Technology and Industrial Policy (4) (Inoue, Suwazono)

Based on what has been learned in the previous sessions, students will learn about actual science, technology, and industrial policies to consolidate their understanding.

Class8 Introduction to Science, Technology and Industrial Policy 5 (Inoue, Suwazono)

Students will learn about the basic matters of competition policy, which has become increasingly important in recent years.

Class9: Individual Report Presentation (Inoue, Suwazono)

Students will plan and present specific policies based on the knowledge they have learned in the previous sessions in order to consolidate the effects of their studies.


Guests are expected to have much experience of policy making and transfer the skill and knowledge to the students. Guests will be changed or not be invited.



授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class

井上悟志:国家公務員として中央省庁及び政府関係機関 における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する授業を行う。


諏訪園 貞明:国家公務員として中央省庁等で、様々な事業者、事業者団体などから立法ニーズをくみ取り、法改正などに係る作業の指揮を担ってきた経験を踏まえて、科学技術と競争政策の関係などに関する授業を行う。


Satoshi Inoue:

The lecturer will give lectures about government policies based on the experience as a government policy maker.


Sadaaki Suwazono
Based on experiences of planning of reviews of various laws and policies by grasping the needs of various firms and their organizations in JFTC and other governmental organizations, he will make lectures of various challenges to utilize competition policy in companies’ strategic integration and cooperation with other companies from creation of innovation’s points of view.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N