![]() 教員名 : 井上 悟志
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
科学技術・産業政策 (夏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Science, Technology and Industrial Policies (夏)
授業コード Class code
18MT152
科目番号 Course number
教員名
諏訪園 貞明、井上 悟志
Instructor
Satoshi Inoue, Sadaaki Suwazono
開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 Summer Semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)
概要 Description
本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、科学技術政策及び産業政策に関する専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。 イノベーションを起こす国家政策の概要や歴史と国際比較、経産省ハイテク政策や一般の産業政策、その中での競争法の動向、最近の国家安全保障との関係について学ぶ。また、それを民間がどのように活用するかを理解する。 Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn specialized knowledge and practices related to science and technology policy and industrial policy, as well as acquire practical skills for solving problems. Students will learn about the outline, history, and international comparison of national policies that promote innovation, METI's high-tech policies, general industrial policies, trends in competition law, and the relationship with recent national security. Also, to understand how the private sector can take advantage of them. 目的 Objectives
到達目標 Outcomes
1. 政策を企画・立案・実行する行政の仕組をおおよそ説明することができる。
2. 必要な行政情報を政府公開情報等から入手する手法を身につけることができる。 3. 最新の政策内容を自らの関心事項との関係で理解し、問題意識を持つことができる。
1. Students should be able to explain approximately how the government works to plan, formulate, and implement policies. 2. Students should be able to acquire methods to obtain necessary administrative information from publicly available government information, etc. 3. Students should be able to understand the latest policy content in relation to one's own concerns.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-
準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
成績評価は相対評価で行う。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている ・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している Evaluation will be conducted on a relative basis. ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
「通産省と日本の奇跡」(チャルマーズ・ジョンソン、勁草書房)
授業計画 Class plan
【授業形態】理論40:ケース10:グループ討論20:ゲスト30:校外学習0(%) 【授業計画】 第1回 科学技術・産業政策概論①(井上・諏訪園) ゲストスピーカーとして現役の政策担当者を招き、文部科学政策の現状について学ぶ。 文部科学省科学技術・学術政策局産学連携・地域振興課産業連携推進室 迫田 健吉 室長第5回 科学技術・産業政策概論④(井上・諏訪園) 前回までに学んだことを基盤として、実際の科学技術政策、産業政策を題材にして理解の定着を図る。 第7回 科学技術・産業政策概論⑤(井上・諏訪園) ゲストスピーカーとして現役の政策担当者を招き、経済産業政策の現状について学ぶ。 経済産業省資源エネルギー庁新エネルギー課風力政策室 石井 孝裕 室長第9回 個人レポート発表(井上・諏訪園) ※ゲストスピーカーについては、当該科目の概要、目的を踏まえ、政策の企画立案及び実務に通暁しそれを伝えることのできる能力を持った方を招聘する。なお、都合により変更あるいは招聘しない場合がある。 Class style: theory 40%, case study 10%, group work 20%, guest lecture 30%, field work 0 Class plan: Class1: Introduction to Science, Technology and Industrial Policy (1) (Inoue, Suwazono) Introduction to the subject and confirmation of basic knowledge necessary for understanding the subject, such as administrative organization, taxation, budget, and legal systems. Class2: Introduction to Science, Technology and Industrial Policy (2) (Inoue, Suwazono) Students will learn about the structure and functions of councils, which are necessary for reading policy trends, and learn about data provided by councils, white papers, statistics, and other data that form the basis of evidence. Class3: Policy Case Study 1 (Inoue, Suwazono) Guest speakers will be invited who are in charge of current policies, and students will learn about the current situation. (Assuming economic and industrial policies) Class4: Introduction to Science, Technology and Industry Policy (3) (Inoue, Suwazono) Learn about the structure and functions of stakeholders (administrative bodies, industry associations, technology research associations, etc.) in the policy arena. Students will also learn about case studies of those who use policies. Class5: Policy Case Study 2 (Inoue, Suwazono) Guest speakers will be invited who are in charge of current policies, and students will learn about the current situation. (Assuming agriculture, forestry, fisheries policy, etc.) Class6: Policy case study (3) (Inoue, Suwazono) Guest speakers will be invited who are deeply involved in policy making, and students will learn about the current situation. We will also hear about the negative aspects and problems caused by the policies.) Class7: Introduction to Science, Technology and Industrial Policy (4) (Inoue, Suwazono) Based on what has been learned in the previous sessions, students will learn about actual science, technology, and industrial policies to consolidate their understanding. Class8 Introduction to Science, Technology and Industrial Policy 5 (Inoue, Suwazono) Students will learn about the basic matters of competition policy, which has become increasingly important in recent years. Class9: Individual Report Presentation (Inoue, Suwazono) Students will plan and present specific policies based on the knowledge they have learned in the previous sessions in order to consolidate the effects of their studies. Guests are expected to have much experience of policy making and transfer the skill and knowledge to the students. Guests will be changed or not be invited. 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
井上悟志:国家公務員として中央省庁及び政府関係機関 における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する授業を行う。 諏訪園 貞明:国家公務員として中央省庁等で、様々な事業者、事業者団体などから立法ニーズをくみ取り、法改正などに係る作業の指揮を担ってきた経験を踏まえて、科学技術と競争政策の関係などに関する授業を行う。 Satoshi Inoue: The lecturer will give lectures about government policies based on the experience as a government policy maker. Sadaaki Suwazono 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|