シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
プロジェクト3(ゼミナール3) (若林・小林)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Project3 (若林・小林)
授業コード Class code
18MT128
科目番号 Course number

教員名
小林 憲司、若林 秀樹
Instructor
Hideki Wakabayashi, Kenji Kobayashi

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2 half of AY2024
曜日時限
土曜6限、土曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • MOTの総仕上げであるグラデュエーションペーパーを書く。

  • グラデュエーションペーパーの中間発表を踏まえ、仕上げる。
・Students finish the graduation paper based on the mid-term presentation.
  • Students write a graduation paper, which is the MOT's final project.
目的 Objectives
  • 本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • グラデュエーションペーパーの中間発表を踏まえ、仕上げる
  • グラデュエ—ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とする。

【技術経営論文】

  • 学生は論文作成を通じて調査・分析能⼒、問題発⾒能⼒、問題解決能⼒、構想⼒、プレゼンテーション能⼒、および表現能⼒を養成する。
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

【ビジネス企画提案】

  • 上記に準じるが、特に「ビジネス企画提案」に特徴的なのは、設定するイシューとして学生の勤務先などの企業に実際に該当するものを選び、それに対する具体的な問題解決を事業計画等の形にまとめて当該企業に提案する。

  • This course is an exercise course and will develop knowledge of Diploma Policy 1-7.
  • Students are able to acquire the knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder in the education area.
  • There are two types of graduation papers: "Technology Management Paper" and "Business Proposal".
  • Technology Management Thesis

Students will develop their ability to research and analyze, problem-solve, problem-solve, conceptualize, present, and express themselves through the writing of a thesis.


  • Business Planning and Proposal

The "Business Proposal" is similar to the above but is particularly unique in that the student selects an issue that actually applies to a company, such as the company where the student works, and proposes a specific solution to that issue in the form of a business plan or other proposal to that company.

到達目標 Outcomes
  • グラデュエーションペーパーの中間発表を踏まえ、仕上げる
  • グラデュエーションペーパー作成を通じ、ディプロマ・ポリシーの1〜7の力をつける。
  • 技術経営論文では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)のうち、ロジック、専門性、独創性の3つを特に重視する。
  • ビジネス企画提案では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)がいずれも重要となるが、中でも特に独創性、示唆性が重視される。ビジネス企画提案は、当該企業などに対して何らかの形で提案を行うことを前提とする。

  • Students are assigned to a seminar and complete a research proposal in 100 characters.
  • For Technology Management Thesis, three of the four perspectives of evaluation (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are particularly important: that is, logic, expertise, and originality.
  • For Business Planning Proposals, all four evaluation criteria (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are important, with particular emphasis placed on originality and suggestiveness. Business Planning Proposals are expected to make some form of proposal to the company or other entity concerned.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
若林秀樹、小林憲司が連携する。

学生の都合や多様性を考慮し下記のパターンを考える
パターン クローズ個別指導 初回30分、アイデア詰め2−3時間、1−2時間を数回(アイデア、構成、文章作成)・・・5回
パターン オープン個別指導(組内) 1−2 時間程度(アイデア、構成、文章作成)・・・1−2回
パターン フルオープン個別指導(ゼミ全体) 1−2時間程度(アイデア、構成、文章作成)・・・1−2回
パターン 組別指導 3-4時間 議論・・・5回程度
パターン 組別指導 3-4時間 発表練習・・・2−3回程度
パターン ゼミ全体 8−10時間 全体テーマ共有と議論 学会前、GP前 その他、3−4回 w濱田先生等
パターン ゼミ全体 8−10時間 発表練習 学会前、GP前 2−3回
パターン ゼミ全体 5−6時間 ゲストスピーカー OBのGP要約と苦労話
パターン ゼミ全体 2−3時間 ゲストスピーカー 外部 
パターン ゼミ全体 学会発表
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
最終審査発表会での評価委員会評価 50% 授業貢献度 50% Evaluation by the Evaluation Committee at the Final Presentation: 50% Performance-based marks(participation and contribution in class): 50%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-経済教室
• デジタル列島改造の契機に 日本の半導体戦略は正しいか 
経済教室2022年11月1日 05時00分...ポイント○今後は海外連携と応用側の視点が重要に○微細化は学び材料・生産・実装面は協創で○シニアと円安生かす新輸出立国モデル...デジタル列島改造の契機に 日本の半導体戦略は正しいか
段階に応じて「変態」せよ 日本企業再生は可能か 
経済教室2021年11月2日 05時00分...ポイント○売上高1兆円超では中周期中量の事業を○上方突破にこだわらず横シフトの選択も○経営モデルや企業文化の変貌を恐れるな...段階に応じて「変態」せよ 日本企業再生は可能か
復活の鍵は「通研」にあり 電機業界生き残りの条件 
経済教室2021年3月1日 05時00分...ポイント○米中摩擦は日本のハイテク復活の好機に○R&Dは原理究明と問題解決双方が必要○仮想的研究開発プラットフォーム...復活の鍵は「通研」にあり 電機業界生き残りの条件
機能性抜群で使いやすいコンパクト財布【未来ショッピング】
トップが研究開発を導け R&D費用の適正水準 
経済教室2020年7月3日 05時00分...ポイント○海外大手は高研究開発費と高成長に相関○国内電機は研究開発比率を下げ機会損失○期待とリスクの均衡から連鎖成長目指せ  売上高研究開発費比率...トップが研究開発を導け R&D費用の適正水準
JDI頓挫と電機の未来(中) 技術と経営の掛け算を 
経済教室 コラム(経済・金融)2019年5月22日 06時00分...ポイント○同業同士のニッポン企業連合は周回遅れ○装置含めたエンジニアリングを強化せよ○長サイクル小ロット製品での強み生かせ  1990年代に世界市場...JDI頓挫と電機の未来(中) 技術と経営の掛け算を
東芝問題の教訓(下)事業の構成 適切に管理を 
経済教室 コラム(経済・政治)2017年11月17日 06時00分...ポイント○誤った事業の「選択と集中」で経営が悪化○日本企業の強み生かせる事業領域手薄に○多角化・M&Aでは客観的な分析・判断を...
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

Y 適宜指示する。



授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 40 : 60 : 0


【授業計画】

1.相互紹介、各⾃のテーマの説明、中間発表会のフォローアップ
2. 学会予稿提出に向けた準備
3-4. 学会予稿に基づいた討論
5-6. 学会発表に向けた資料作成と学生相互討論
7-8. 学会発表直前準備及び学会発表本番
9. 学会発表のフォローアップ


Class style: theory 0%, case study 0%, group work 100%, guest lecture 0%, field work 0%


Class plan:

1. Mutual introduction, explanation of each self's theme, follow-up of interim presentation

2. Preparation for submission of conference proceedings

3-4. Discussion based on the conference proceedings 5-6. preparation of materials for presentation at the conference and discussion among students

5-6. Preparation of materials for presentation at the conference and discussion among students

7-8. Preparation for the conference presentation and the actual conference presentation

9. Follow-up of conference presentation




授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
若林 秀樹:野村総研はじめ欧米企業で、半導体エレクトロニクス業界のアナリスト(NIKKEIランキング1位5回)、ヘッジファンドの起業と運用経験、NRI内での新規事業経験や欧米企業でのMDとしてのマネジメント経験、INCJ審査やNEDO技術委員や大河内賞審査委員、JUAA委員の経験からの目利き力、半導体デジタル会議やJEITA半導体政策提言タスクフォース等の半導体やエレクトロニクス業界の知見を活かし、抽象化と具体化、一般解と特別解、理文総合の視点や切り口を意識する双方向かつ新規性とエンタメ性がある授業を心掛けたい。

小林憲司:EY新日本有限責任監査法人等で監査及び税務業務を経験した後、新日本アーンストアンドヤンググループで取締役パートナーとしてM&Aのデューデリジェンス、リストラクチャリング及びバリュエーション等を行った。また、建設不動産中心とした企業グループの代表として、海外M&Aの実行、国内外M&AのPMIなどを経験した。現在はM&Aのデューデリジェンス及びバリュエーション等を行う会社(ビバルコ・ジャパン)の共同代表を務めている。20年近くM&Aの仕事をしてきたので、その経験を伝えられたらと考えます。

Hideki Wakabayashi:Hideki Wakabayashi worked for NRI (consultant, researcher, analyst), J.P. Morgan (analyst, MD & Executive Officer), Mizuho Securities (analyst, E-MD), and FWI (hedge fund founder, CEO, fund manager). As an analyst, he was top-ranked analyst in the electrical industry in Nikkei rankings five times, achieved returns of 10% in hedge fund operation, and Sortino Ratio 2 or higher. He launched new divisions in NRI and foreign companies before establishing his own business and assuming the role of CEO. He also worked as head of the research division of a foreign company comprising of 100 researchers, and was involved in management. As a fund manager, he evaluated venture businesses and new technologies, and, as an analyst, he engaged in analysis and consulting in various fields, including the electrical industry, venture businesses, and research institutes. As a member of NPO Eureka Think Tank (ETT), he evaluated Innovation Network Corporation of Japan (INCJ) projects, such as venture technologies and new businesses from both the technology and business angles. He has experience with innovation both from internal and external perspectives. From the internal perspective, he hopes to leverage his experience setting up his own company and launching new businesses in companies, and externally, his experience in assessment and analysis as a think-tank researcher, analyst, consultant, and an investor. Has forged strong connections with top management in companies through more than 1,000 visits to factories and research institutions and more than 10,000 interviews with executives as well as long-term relationships and personal networks cultivated since younger days. Expected to leverage these connections to invite guest speakers and give lectures about leadership and personal qualities.

Hiromichi Tamura: Prof. Tamura has been engaged in research work on risk assets, mainly equities, for the past 30 years. He teaches courses aimed at acquiring practical knowledge based on his wide range of practical experience. He was a Managing Director at Nomura Securities, where he served as Head of Quantitative Research, Chief Strategist, and Market Data Scientist, and was a visiting scholar at the UCLA Anderson School from 1999 to 2000. He was Head of Investment Research for Asia-Pacific at FTSE Russell. He has also been a member of the editorial board of the Securities Analysts Journal since 2020.


Kenji Kobayashi: After working in auditing and taxation at EY Ernst & Young ShinNihon LLC and other firms, Kobayashi became a director and partner at Ernst & Young ShinNihon Group, where he performed M&A due diligence, restructuring, and valuations. In addition, as a representative of a group of companies focusing on construction and real estate, he experienced execution of overseas M&A and PMI of domestic and overseas M&A. He has also worked on M&A due diligence, restructuring, and valuation. He is currently co-chairman of Vivalco Japan, a company that conducts M&A due diligence and valuations, etc. Having worked in M&A for nearly 20 years, he would like to share his experience with you.


教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-