シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
ゼミナール1 (日戸)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
MOT Seminar 1 (日戸)
授業コード Class code
18MT108
科目番号 Course number

教員名
日戸 浩之
Instructor
Hiroyuki Nitto

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024/Spring Semester
曜日時限
土曜5限、土曜6限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • MOTの総仕上げであるグラデュエーションペーパーを書く。
  • ゼミに配属され、研究計画書100 字を仕上げる。

    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
  • Students write a graduation paper, which is the MOT's final project.
  • Students are assigned to a seminar and complete a research proposal in 100 characters.
目的 Objectives
  • 本科目は、演習科目であり、ディプロマ・ポリシーの1〜7の⼒をつける。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。

  • グラデュエ—ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とする。

【技術経営論文】

  • 学生は論文作成を通じて調査・分析能⼒、問題発⾒能⼒、問題解決能⼒、構想⼒、プレゼンテーション能⼒、および表現能⼒を養成する。
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

【ビジネス企画提案】

  • 上記に準じるが、特に「ビジネス企画提案」に特徴的なのは、設定するイシューとして学生の勤務先などの企業に実際に該当するものを選び、それに対する具体的な問題解決を事業計画等の形にまとめて当該企業に提案する。

  • This course is an exercise course and will develop knowledge of Diploma Policy 1-7.
  • Students are able to acquire the knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, Entrepreneur, and other CXO/stakeholder in the education area.
  • There are two types of graduation papers: "Technology Management Paper" and "Business Proposal".
  • Technology Management Thesis

Students will develop their ability to research and analyze, problem-solve, problem-solve, conceptualize, present, and express themselves through the writing of a thesis.


  • Business Planning and Proposal

The "Business Proposal" is similar to the above but is particularly unique in that the student selects an issue that actually applies to a company, such as the company where the student works, and proposes a specific solution to that issue in the form of a business plan or other proposal to that company.

到達目標 Outcomes
  • グラデュエーションペーパー作成を通じ、ディプロマ・ポリシーの1〜7の力をつける。
  • 技術経営論文では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)のうち、ロジック、専門性、独創性の3つを特に重視する。
  • ビジネス企画提案では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)がいずれも重要となるが、中でも特に独創性、示唆性が重視される。ビジネス企画提案は、当該企業などに対して何らかの形で提案を行うことを前提とする。

  • Students are assigned to a seminar and complete a research proposal in 100 characters.
  • For Technology Management Thesis, three of the four perspectives of evaluation (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are particularly important: that is, logic, expertise, and originality.
  • For Business Planning Proposals, all four evaluation criteria (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are important, with particular emphasis placed on originality and suggestiveness. Business Planning Proposals are expected to make some form of proposal to the company or other entity concerned.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
  • 中間発表会での評価委員会評価 50%
    授業貢献度 50%

Evaluation by the Evaluation Committee at the Interim Presentation: 50%
Performance-based marks(participation and contribution in class): 50%



学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜、指示する。

授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=10 : 15 : 60 : 15 : 0


【授業計画】

1.相互紹介、各⾃のテーマの説明、テーマ案のプレゼン
2. テーマ案のプレゼン
3. 調査分析⼿法のための簡単な演習
4. 論⽂や企画書のまとめ⽅など説明演習
5-7. 先⾏研究や⽂献調査の指導学⽣による発表と討論
8-9. 簡単な発表会と討論(100 字概要や⽬次)


Class style: theory 10%, case study 15%, group work 60%, guest lecture 15%, field work 0%


Class plan:

1.Mutual introductions, explanation of each individual's theme, presentation of proposed theme

2.Presentation of theme proposal

3. Brief exercises for research and analysis

4. Explanatory exercises on how to write a paper or a proposal 5-7.

5-7. Presentation and discussion of previous research and literature review by supervising student

8-9. Brief presentation and discussion (100 word summary and objectives)


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
日戸浩之
コンサルタントとして約35年間にわたり、企業や様々な組織のマーケティング戦略、ビジョンや中期計画の策定、組織の活性化、実行支援などのプロジェクトで活動した実績を生かし、様々な議論をめぐる指導を行う。

Hiroyuki Nitto:  He will guide discussions based on his experience as a consultant in the past 35 years, where he worked with companies and various organizations on projects including marketing strategy, vision and mid-term plan development, organizational revitalization, and implementation support.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N