教員名 : 日戸 浩之
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
アドバンスドリーダーシップ (秋)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Leadership (秋)
授業コード Class code
18MT106
科目番号 Course number
教員名
田村 浩道、日戸 浩之
Instructor
Hiroyuki Nitto, Hiromichi Tamura
開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Autumn Semester
曜日時限
木曜6限、木曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
目的 Objectives
到達目標 Outcomes
企業だけでなく、多様な分野でのリーダーシップのあり方を理解し、今後自らがリーダーシップを発揮して組織を運営することができるようになる。
教育領域におけるCEO/COO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を修得している。 Understand leadership not only in the corporate world, but also in diverse fields, and be able to manage their organizations with leadership skills in the future. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
藤末健三 参議院議員 中島茂 弁護士 新美潤 元ポルトガル大使 久夛良木健 元ソニー代表取締役、プレイステーション生みの親 小池淳義 ウェスタンデジタルジャパン プレジデント 丹羽宇一郎 元伊藤忠商事代表取締役、元中国大使 金子弘 海上自衛隊 潜水救助訓練室長 酒巻久 キヤノン電子代表取締役社長 小長啓一 元通産省事務次官、元田中角栄総理大臣秘書官 松本晃氏 元カルビー会長
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
有
ゲストスピーカーの著書などを適宜指示する。 Guest speaker's books and other materials will be indicated as appropriate. 授業計画 Class plan
【授業形態】理論授業10:ケース授業10:グループディスカッション25:ゲスト55:校外学習0(%) Lecture on theories: Lecture using case studies: Group discussion: Guest: Off-campus learning = 10 : 10 : 25 : 55 : 0 【授業計画】 1 (9/19)イントロダクション(日戸、田村) 1.1 科目概要 1.2 自身のリーダーシップ上の課題についての議論 2 (9/26)理論とケーススタディ(日戸、田村) 2.1 リーダーシップ論の紹介 2.2 ケーススタディに基づくグループ・ディスカッション 3 (10/3)ゲストスピーカー①(日戸、田村) 4 (10/10)ゲストスピーカー②(日戸、田村) 5 (10/17)ゲストスピーカー③(日戸) 6 (10/24)中間レビュー(日戸) 6.1 ここまでの振り返り 6.2 グループ・ディスカッション 7 (10/31)ゲストスピーカー④(日戸) 8 (11/7)ゲストスピーカー⑤(日戸) 9 (11/14)総括、討論(日戸) ・全体の授業を通じた分析結果および今後のリーダーシップのあり方について、グループ討議の結果を発表し、議論を行う。 各回のゲストスピーカーについては現段階では未定であり、決定次第、LETUS等を通じて掲示する。なおゲストスピーカーは過去に招聘した方々のように、今年度も多様な組織を率いるための考え方や経験を有する各界のリーダーや有識者を招く予定であり、それらの方々の報告や質疑、およびそれを受けてのクラスやグループ討議を通じて、リーダーシップへの理解を深めることを想定している。 なお、ゲストスピーカーの都合により、招聘回の変更や招聘しない場合がある。 リーダーシップのあり方を整理して理解を深めるために、他の授業も含めて修得するリーダーシップに関する理論、フレームワークを参考にしながら、各回のゲストスピーカーの報告後の総括やイントロダクション、中間的な議論・総括、最後の総括・討論の場を利用して議論を進める。 1. (9/19) Introduction (Nitto, Tamura) 1.1 Introduction of the outline of this course 1.2 Discussion of own leadership challenges 2. (9/26) Theory and Case Studies (Nitto, Tamura) 2.1 Introduction to Leadership Theory 2.2 Group discussion based on case studies 3. (10/3) [Guest Speaker 1] (Nitto, Tamura) 4. (10/10) [Guest Speaker 2] (Nitto, Tamura) 5. (10/17) [Guest Speaker 3] (Nitto) 6. (10/24) Interim Review(Nitto) 6.1 Review of previous discussions6.2 Group discussion 7. (10/31) [Guest Speaker 4] (Nitto) 8. (11/7) [Guest Speaker 5] (Nitto) 9. (11/14) [Wrap-up] Wrap-up of this course (Nitto) The results of the analysis through the whole class and the future leadership will be presented and discussed in the group discussion. The program is designed to deepen students' understanding of leadership through presentations, questions, and class and group discussions. The guest speakers for each session have not yet been determined at this time, and will be posted on LETUS and other media as soon as they are determined. As in the past, guest speakers this year will be leaders and experts in various fields who have ideas and experience in leading diverse organizations, and through their lectures, Q&A sessions, and class and group discussions, we expect to deepen our understanding of leadership. The number of guest speakers may be changed or not invited. In order to organize and deepen our understanding of leadership, we will refer to the theories and frameworks on leadership that we will master, including other classes, and use the summaries and introductions after each guest speaker's presentation, the mid-term discussion and outline, and the final summary and discussion to promote discussion. 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
日戸浩之 コンサルタントとして約35年にわたり、企業や様々な組織のビジョン、中期計画の策定、組織の活性化、実行支援などのプロジェクトで活動した実績を生かし、リーダーシップをめぐる議論についての指導を行う。 田村浩道 野村證券、FTSE Russellにてクオンツ分析、AI解析を行った実績を生かし、実務に役立つ定量分析に関する授業、指導を行う。 Hiroyuki Nitto: He will guide discussions surrounding leadership based on his experience as a consultant for the past 35 years, where he worked with companies and various organizations on projects including vision, mid-term management plan development, organizational revitalization, and implementation support. Hiromichi Tamura Lectures and provides guidance on quantitative analysis for practical use, utilizing his experience in quantitative analysis and AI analysis at Nomura Securities and FTSE Russell. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|