シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
企業産業分析予測 (春)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Corporate and Industry Analysis and Forecasting (春)
授業コード Class code
18MT079
科目番号 Course number

教員名
中山 裕香子、田村 浩道、若林 秀樹
Instructor
Hideki Wakabayashi,Yukako Nakayama,Hiromichi Tamura

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024Spring Semester
曜日時限
火曜6限、火曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • 本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、専門科目、社会連携科目及び、実践CXOケーススタディ等の演習科目履修、さらには、グラデュエーションペーパーを作成する上で必要な基盤である。

  • 通常のMBA等での企業分析とは全く異なる。情報収集や統計データの扱い、IRやアナリスト業務実態、インテリジェンス概論、コンサルのフレームワーク分析概要、事業ドメインや経営重心分析、技術マップ分析や科学技術予想、最後に二社比較分析予想提言の発表会まで行う。全授業科目の基盤となる

  • 詳細高度な内容は、スタートアップサイエンス、新規事業開発、情報アナリシスに発展する。情報アナリシスでは、統計分析やネットワーク分析等演習に特化する。

  • 財務分析はもちろん、経営組織体制分析、業界構造分析を行うが、伝統的な5Fだけでなく、3Dマップ、経営重心分析など、オリジナルな手法も紹介する。また、分析だけでなく、技術や市場や業界構造、経営体制を予測、設計することを通し、その検証から分析力を高めるフィードバックサイクルを回すことを目指す。

  • 起業や新規事業提案や業界構造・エコシステム構築の設計の演習も行う。これは、グラデュエーションペーパーを仕上げるために有用であろう。

  • 分析の信頼性と精度を向上させるためには、どのような情報をどのようにして、いつ集めるのか、どのようなモデルに基づいて分析するか、情報入手の優劣、インテリジェンスのあり方にも触れる。

  • マクロ、ミクロの簡単なケース(マクロデータのミス、粉飾決算の見分ける、など)からはじめ、二社比較レポートの作成と発表により、分析手法を体感会得する。二社比較では、任意の二社を選び、業界構造変化を想定した上で、10年後の経営陣、事業ドメイン、業績予測、比較分析する。あるいは、起業や新規事業提案を行う。


・Based on the connection between the aim of offering this course and the purpose of the major, it is necessary to take specialized subjects, social collaboration subjects, practical CXO case study exercises, and finally, create a graduation paper.

・This  course  is fundamentally different from a regular MBA one, as it covers topics such as information collection and statistical data handling, the realities of IR and analyst work, intelligence theory, an overview of the consulting framework analysis, analysis of business domains and management focal points, analysis of technology maps and scientific and technological predictions, and finally, a presentation of a comparison and analysis between two companies. All of these subjects form the foundation for the entire course.

・The more detailed and advanced content expands into start-up science, new business development, and information analysis. In information analysis, there is a focus on exercise and practical application of statistical analysis and network analysis.

・In addition to financial analysis, the course also includes an analysis of management organizational structure and industry structure. The course introduces original methods such as 3D maps and management focal point analysis, in addition to traditional 5F analysis. The aim is to improve analytical ability through a feedback cycle of predicting and designing technology, markets, industry structures, and management structures, as well as verifying them.

・Furthermore, exercises in designing new businesses, proposing new business ideas, and constructing industry ecosystems are also included. These exercises are useful for completing the graduation paper.

・To improve the reliability and accuracy of the analysis, the course also covers the collection of information, how to collect it, what models to use for analysis, the pros and cons of obtaining information, and the nature of intelligence.

・Starting with simple macro and micro cases such as identifying errors in macro data and fraudulent financial statements, students will gain a sense of the analytical approach by creating and presenting a comparative report of two companies. In this comparison, two companies are selected, and predictions are made about their management teams, business domains, performance forecasts, and comparative analyses, assuming changes in the industry structure over ten years. Alternatively, students may propose a new business or startup.

目的 Objectives
  • 本科目は、基盤科目である。
  • 教育領域におけるCEO/COO的知見、CFO的知見、CTO的知見、CMO的知見、CIO/CDO的知見、CHRO的知見、起業家的知見、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • 企業や産業の競争力、構造、成長性などについて、複眼的、多面的に、分析、予測、さらに設計できる能力を体得する

This course is a foundational subject. Students will acquire knowledge in the CEO/COO field, CFO field, CTO field, CMO field, CIO/CDO field, CHRO field, entrepreneurial field, and other CXO/stakeholder fields in the educational domain. They will also acquire the ability to analyze, predict, and design aspects of a company or industry's competitiveness, structure, growth, and other factors from multiple perspectives.
到達目標 Outcomes

トップクラスの証券アナリストやコンサルタント、シンクタンク研究員の、分析、予測、提案などのスキルを体得する。

グラデュエーションペーパーでの分析予測能力を体得する。

教育領域におけるCEO/COO、CTO、CIO/CDO、起業家的知見を身につける。


Acquire skills such as analysis, prediction, and proposal, similar to top-tier securities analysts, consultants, and think tank researchers. Develop the ability to analyze and predict in the graduation paper.

Students should acquire CEO/COO knowledge, CTO knowledge, CIO/CDO knowledge and entrepreneur knowledge.


卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 初回に成績対象外の確認テストを行う
  • 本講義課題として提出する全レポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:技術経営入門、情報アナリシス


There may be cases where some of the content is changed. A non-graded confirmation test will be conducted in the first session. All reports submitted as assignments for this course will be shared among the students taking this course as a general rule. Related subjects: Introduction to Technology Management, Information Analysis.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review

毎回 最後に簡単な課題を課し、最初に良いレポートを紹介し、コメントする

各回の1週間前程度を目処にアップする資料をもとに予習をする
2回目以降は、課題からレポートを作成すること。
ZOOM動画で適宜復習を勧める。


準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週7時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。



At the end of each session, a brief assignment will be given, and a good report will be introduced and commented on at the beginning of the next session.
Please use the materials uploaded approximately one week prior to each session for preview purposes.
For sessions 2 and beyond, please create reports based on the given assignments.
We recommend reviewing the materials through Zoom videos as needed.

Preparatory learning: Prepare for and review next session's participation based on materials distributed in advance (approximately 7 hours per week). Additionally, submitting assignments presented before or after each weekly session as appropriate will be considered as part of the learning process, replacing the need for pre-session and post-session review.



成績評価方法 Performance grading policy

講義への貢献30%、レポート70%

・講義への貢献の30点は、質問や意見、献身的

・各回レポート(1-6回)は、1-3回が各回5点、4-6回が各回10点

・最終回25点


・個人発表 1人3分 パワポ4枚で発表


Contribution to lectures accounts for 30% and reports for 70% of the final grade.
30 points will be awarded for contribution to lectures based on the quality of questions, comments, and dedication shown.
Each report submitted for each session (1-6) will be evaluated and worth 5 points each for the first three sessions and 10 points each for the last three sessions.
The final presentation on the last day of class is worth 25 points.
Individual presentations will be given for three minutes using four PowerPoint slides.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
 本科目の評価は、絶対評価とする。

・S:到達目標を⼗分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を⼗分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を⽋格している

 Relative evaluation is adopted in this course.

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

経営重心 若林秀樹 2015幻冬舎



Title: "Management Center of Gravity” 
 Author: Hideki Wakabayashi
Publisher: Gentosha Inc. Year: 2015

授業計画 Class plan

【授業形態】理論70:ケース10:グループ討論20:ゲスト0:校外学習0


【授業計画】

1【導入】自己紹介とグラデュエーションペーパー 若林

2【情報収集】データ目利き、インテリジェンスと粉飾決算等 若林

3【アナリスト分析 】有報・短信・IR資料の分析など 若林

4【分析フレームワーク】SWOT、5Fなど伝統的手法、二社比較 若林

5 【事業ドメイン、経営重心】3Dマップ、経営重心 若林

6 【技術予測、業界構造設計】イノベーションと業界構造変化 若林

7 【起業・新規事業】起業新規事業の概要 若林

8 【業績計画】P/L、B/S計画 田村

9 【総括】 演習発表会 中山


[Class format] Theory 70%: Case studies 10%: Group discussions 20%: Guest speakers 0%: Outside learning activities 0%

[Class schedule]
  1. [Introduction] Self-introduction and Graduation paper - by Wakabayashi
  2. [Information Gathering] Data analysis, intelligence, and financial statement fraud - by Wakabayashi
  3. [Analyst Analysis] Analysis of disclosed information, analyst reports, and IR materials - by Wakabayashi
  4. [Analysis Framework] SWOT, 5F, and other traditional methods, comparison of two companies - by Wakabayashi
  5. [Business Domain, Management Focus] 3D maps, management focus - by Wakabayashi
  6. [Technology Forecasting, Industry Structure Design] Innovation and changes in industry structure - by Wakabayashi
  7. [Start-ups and New Business] Overview of start-ups and new business - by Wakabayashi
  8. [Performance Plan] P/L, B/S planning - by Tamura
  9. [Conclusion] Presentation of exercises - by Nakayama


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
若林 秀樹:アナリストとして、電機業界に関し、日経アナリストランキング1位5回等、ヘッジファンド運用でも年率10%、ソルチノレシオ2以上の実績。NRIや外資で、新規部門立ち上げ、その後、自ら起業し、CEOとしての経験の他、外資100名のリサーチ部門トップとしてマネジメントに関わった。NPO法人ETT委員、大河内賞委員、NEDO技術委員など、技術のベンチャーや新規事業などINCJ案件、NEDOプロジェクトを技術・事業から評価。イノベーションに関し、内からと外からの両面での経験。内からは、自らの起業や新規事業立ち上げ経験、外から、シンクタンクのリサーチャ、アナリスト、コンサルタント、投資家として評価分析の経験を生かしたい。また、工場見学や研究所見学では1000件以上、経営者とは1万を超える面談から、トップとの深く、かつ若い頃からの長い付き合いや人脈を生かしたゲストスピーカー招聘や、そのリーダーシップや人物論でも貢献できるだろう。

Hideki Wakabayashi:As an analyst, he was top-ranked analyst in the electrical industry in Nikkei rankings five times, achieved returns of 10% in hedge fund operation, and Sortino Ratio 2 or higher. He launched new divisions in NRI and foreign companies before establishing his own business and assuming the role of CEO. He also worked as head of the research division of a foreign company comprising of 100 researchers, and was involved in management.  As a member of NPO Eureka Think Tank (ETT), he evaluated Innovation Network Corporation of Japan (INCJ) projects, such as venture technologies and new businesses from both the technology and business angles. He has experience with innovation both from internal and external perspectives. From the internal perspective, he hopes to leverage his experience setting up his own company and launching new businesses in companies, and externally, his experience in assessment and analysis as a think-tank researcher, analyst, consultant, and an investor. Has forged strong connections with top management in companies through more than 1,000 visits to factories and research institutions and more than 10,000 interviews with executives as well as long-term relationships and personal networks cultivated since younger days. Expected to leverage these connections to invite guest speakers and give lectures about leadership and personal qualities.

田村 浩道:
過去30年間にわたって株式を中心としたリスクアセットのリサーチ業務に従事。幅広い実務経験をベースとして実践的な知識習得を目指した授業を行う。


Hiromichi Tamura:
Mr. Tamura has been engaged in research work on risk-weighted assets, mainly equities, for the past 30 years. He teaches classes aimed at acquiring practical knowledge based on his wide range of practical experience.

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

中山裕香子:

野村総合研究所(NRI)での研究員、コンサルタント(情報通信系、流通サービス系)としての勤務経験を活かし、デジタル化がもたらす新しい価値やビジネスモデル、デジタル化戦略に関する講義を行う。


Yukako Nakayama.

She has worked as a researcher at Nomura Research Institute and as a consultant (in the information and telecommunications and distribution service industries).


教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
Y